Diagnostika porozumění vybraným tématům sociologického učiva u studentů gymnázia
Název práce v češtině: | Diagnostika porozumění vybraným tématům sociologického učiva u studentů gymnázia |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Diagnosis of High School Students´ Comprehension of Selected Sociological Topics |
Klíčová slova: | studentská porozumění, sociální stratifikace, sociální mobilita, kvalitativní výzkum, hloubkový rozhovor |
Klíčová slova anglicky: | student´s understanding, social stratification, social mobility, qualitative research, depth interview |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 04.12.2014 |
Datum zadání: | 04.12.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R207E, 207E, knihovna KOVF, 2. patro, proti hlavnímu schodišti |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Milena Tichá, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat diagnostikou studentskho porozumění principům uspořádání společnosti v návaznosti na obsah sociologického učiva občanského a společenskovědního základu na středních školách.
V teoretické části budou na základě významných aktuálně publikovaných prací oboru vymezeny sociologické pojmy, které jsou obsahem učiva tematického celku Člověk ve společnosti občanského a společenskovědního základu RVP G. Diplomantka provede rešerši dosavadních výzkumných zjištění k porozumění struktuře společnosti u studentů středních škol. V praktické části diplomantka navrhne a zdůvodní otázky pro vedení individuálních diagnostických rozhovorů se studenty gymnázia. Přepisy realizovaných rozhovorů analyzuje a interpretuje s využitím kvalitativních metod zpracování dat. Výsledkem výzkumné sondy bude diagnostika míry porozumění principům uspořádání společnosti a případná identifikace představ, které se ve skupině dotazovaných opakovaly. |
Seznam odborné literatury |
BOURDIEU, P. Teorie jednání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 80-7184-518-3 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. KALHOUST, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253- KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 80-86429-29-6. KATRŇÁK, T. Třídní analýza a sociální mobilita. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2005, 211 s. ISBN 80-7325-067-5. KELLER, J. Sociologie středních vrstev. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 215 s. ISBN 978-80-7419-109-1. ŠANDEROVÁ, J. Hlavní proudy teorie a výzkumu sociální stratifikace. Soudobá sociologie 2. s. 277-308. ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0025-0 ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. |