Osobnostní a sociální výchova a její vliv na klima třídy
Název práce v češtině: | Osobnostní a sociální výchova a její vliv na klima třídy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Personality and social education and its influence on the classroom climate |
Klíčová slova: | Klima třídy, akční učitelský výzkum, začínající učitel, sociální dovednosti, sebereflexe, Začít spolu, osobnostní a sociální výchova, spolupráce, vztahy, prepuberta, problémový žák, metoda |
Klíčová slova anglicky: | Class climate, teacher’s active research, beginning teacher, social skills, self – reflection, begin together, personality and social education, cooperation, relations, pre – puberty, problematic pupil, method |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 30.11.2014 |
Datum zadání: | 30.11.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 18.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter- jádrem bude kvalitalivní výzkum- akční učitelský výzkum diplomantky ve vlastní třídě primární školy. Východiskem výzkumu je problematické klima ve třídě.
Teoretická část práce: Teoretická část se bude věnovat klimatu školní třídy na 1. stupni – co ho ovlivňuje, jakými metodami se dá zkoumat a ovlivňovat. Především se pak zaměří na metody osobnostní a sociální výchovy. Bude se věnovat také období prepuberty, ve kterém se žáci momentálně nachází, a jejího vlivu na vztahy ve třídě, její klima a úspěšnost metod OSV. Praktická část práce: Praktickou část zaujme akční učitelský výzkum, který bude realizován třídním učitelem v dané třídě. Součástí výzkumu bude i učitelova sebereflexe. Hlavní výzkumná otázka, kterou si autor položí, bude znít: „Jaký vliv mají metody osobnostní a sociální výchovy na zlepšení klimatu v této třídě?“ |
Seznam odborné literatury |
ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima., Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, 1. vydání. ISBN 978-80-247-2742-4
HELUS Z., Sociální psychologie pro pedagogy., Praha: Grada Publishing a. s., 2007, 1. vydání. ISBN 978-80-247-1168-3 HICKSON A., Dramatické a akční hry, Praha: Postál, s. r. o., 2000, 1. vydání. ISBN 80-7178-387-0 CHRÁSTKA M., Metody pedagogického výzkumu., Praha: Grada Publishing a. s., 2007, 1. vydání. ISBN 978-80-247-1369-4 MACHKOVÁ E., Metodika dramatické výchovy., Praha: NIPOS, 2011, 12. vydání. ISBN 978-80-7068-250-0 MÉGNIEROVÁ D., 100 námětů pro dramatickou výchovu., Praha: Portál, s. r. o., 1999, 1. vydání. ISBN 80-7178-288-2 PORTMANNOVÁ R.: Hry pro posílení psychické odolnosti., Praha: Portál, s. r. o., 1999, 1. vydání. ISBN 80-7178-331-5 PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E., MAREŠ J. Pedagogický slovník, Praha: Portál, s. r. o., 2009. 6. vydání. ISBN 978-80-7367-647-6 ŠIMANOVSKÝ Z., MERTIN V., Hry pomáhají s problémy, Praha: Portál, s. r. o., 1996, 1. vydání. ISBN 80-85282-93-3 VALENTA J., Učit se být, Praha: Agentura STORM, o. s., 2003, 2. vydání. ISBN 80-86106-10-1 VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a.s, 2011. ISBN 978-80-247-1734-0. VOPEL W. K.: Skupinové hry pro život (1,4)., Praha: Portál, s. r. o., 2007, 1. Vydání. ISBN 978-80-7367-286-7 ZELINOVÁ, M.: Hry pro rozvoj emocí a komunikace., Praha: Portál, s. r. o., 2011, 2. vydání. ISBN 978-80-262-0036-9 |
Předběžná náplň práce |
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter- jádrem bude kvalitalivní výzkum- akční učitelský výzkum diplomantky ve vlastní třídě primární školy. Východiskem výzkumu je problematické klima ve třídě.
Teoretická část práce: Teoretická část se bude věnovat klimatu školní třídy na 1. stupni – co ho ovlivňuje, jakými metodami se dá zkoumat a ovlivňovat. Především se pak zaměří na metody osobnostní a sociální výchovy. Bude se věnovat také období prepuberty, ve kterém se žáci momentálně nachází, a jejího vlivu na vztahy ve třídě, její klima a úspěšnost metod OSV. Praktická část práce: Praktickou část zaujme akční učitelský výzkum, který bude realizován třídním učitelem v dané třídě. Součástí výzkumu bude i učitelova sebereflexe. Hlavní výzkumná otázka, kterou si autor položí, bude znít: „Jaký vliv mají metody osobnostní a sociální výchovy na zlepšení klimatu v této třídě?“ |