Efektivita výuky poznávání organismů na příkladu krytosemenných rostlin
Název práce v češtině: | Efektivita výuky poznávání organismů na příkladu krytosemenných rostlin |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Effectiveness of organism recognition using angiosperms as an example |
Klíčová slova: | Poznávání, krytosemenné rostliny, efektivita, výuka, střední škola |
Klíčová slova anglicky: | Identification, angiosperms, effectiveness, education, high school |
Akademický rok vypsání: | 2014/2015 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.11.2014 |
Datum zadání: | 12.11.2014 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2016 |
Oponenti: | PhDr. Petr Novotný, Ph.D. |
Konzultanti: | RNDr. Jan Mourek, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Práce se věnuje různým metodám používaným k výuce poznávání krytosemenných rostlin na pražských gymnáziích a jejich efektivitě. Porovnává různé metody, které používají učitelé k výuce, zabývá se způsoby zkoušení poznávání rostlin a počtem a výběrem druhů, které žáci mají být schopni poznat. Požadavky středoškolských učitelů srovnává s představami vysokoškolských pedagogů o znalostech nastupujících studentů Pedagogické a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Efektivita výuky bude zkoumána pomocí „poznávaček“ druhů (tj. zkoušení, zda žáci poznají požadované organismy). Žáci budou poznávat živé (čerstvé) zástupce a bude vyhodnocena úspěšnost žáků od učitelů, kteří používají k výuce různé metody. Dle výsledků bude formulováno doporučení pro nové učitele i učitele z praxe. Nároky středoškolských učitelů na počty jedinců a konkrétní zástupce budou porovnány s očekáváním vysokoškolských pedagogů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with different methods used for teaching identification of angiosperm plants at high schools in Prague and their effectiveness. It compares the different methods used by teachers of these schools, deals with ways of testing plants cognition and the number of species that pupils should be able to recognize. These results are compared with the university teachers expectations of the incoming students of Pedagogical Faculty and Faculty of Science of Charles University in Prague. Effectiveness of teaching will be tested by recognizing the required species. Students will recognize the fresh plants and the success of students of teachers who use to teach different methods will be evaluated. Recommendation for new teachers and practicing teachers will be formulated based on the results. The high school teachers’ demands for the numbers of plant species and specific plants will be compared with the expectations of university teachers. |