Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vývoj postavení studentů ve třídě na střední škole a užívání vybraných návykových látek v průběhu jejich studia: prospektivní sociometrická studie
Název práce v češtině: Vývoj postavení studentů ve třídě na střední škole a užívání vybraných návykových látek v průběhu jejich studia: prospektivní sociometrická studie
Název v anglickém jazyce: The development of students status in secondary school class and the use of selected drugs during their study: a prospective sociometric study
Klíčová slova: Sociometrie - sociometrický status - užívání drog - střední škola - prospektivní studie
Klíčová slova anglicky: Sociometry - sociometric status - drug use - secondary school - prospective study
Akademický rok vypsání: 2014/2015
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.10.2014
Datum zadání: 24.10.2014
Datum a čas obhajoby: 10.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (B02236)
Oponenti: Ing. Jiří Vopravil, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická východiska práce
Příčiny vzniku závislosti na návykových látkách jsou velmi komplexní. Nemoc vzniká v průběhu vývoje osobnosti ve vzájemné interakci několika faktorů, jako jsou například sociokulturní faktory a vlivy vnějšího prostředí. Vágnerová (2002) ve své knize uvádí mimo jiné jako možnou motivaci potřebu sociální konformity. Ta může být výrazná v období při přestupu ze základní školy na školu střední, kde se formuje nový třídní kolektiv. Noví spolužáci mohou mít k návykovým látkám kladný postoj a mohou tak ovlivnit chování ostatních spolužáků, například pokud patří mezi vlivné jedince ve třídě nebo jsou oblíbení či zcela naopak. Tento sociální faktor může být jednou z motivací pro počátek užívání návykových látek.
Předchozí výzkum k bakalářské práci (Vopálková, 2013) se zaměřuje na vztahy, postoje k návykovým látkám a zkoumá dosavadní zkušenosti s návykovými látkami u studentů v 1. ročnících na středních školách. Vystihuje tak situaci ve třídě krátce po jejich prvním půlroce v jedné třídě. Během studia se přirozeně mění postavení některých studentů, mohou se měnit pozice hvězdy třídy nebo také toho, kdo je od třídy izolovaný. Také se mění i postoje k užívání návykových látek, míra rizika a zkušenosti s těmito látkami.

Výzkumné cíle a výzkumné otázky
Cílem diplomové práce je pomocí sociometrie zjistit, jaké mají studenti v konkrétních třídách třetích ročníků postavení a jak se toto postavení od posledního výzkumu změnilo (odstup 2 let). A to se zaměřením na popis změn souvislostí mezi užíváním cigaret, alkoholu, konopných drog s postavením jednotlivých studentů ve třídě. Porovnávány tedy budou jak sociometrická data, tak i současné užívání návykových látek a jejich míra rizika[1]. Jde tedy o tzv. longitudinální výzkum.
Výzkumné otázky jsou následující:
1) Jaký je současný vztah užívání vybraných návykových látek, mírou rizika a sociometrickým postavením studentů v jednotlivých třídách?
2) Jak se změnilo postavení studentů ve třídě?
3) Jaký je současný subjektivní pohled studentů na ovlivnění jejich postavení ve třídě z důvodu užívání nebo neužívání jednotlivých návykových látek ve srovnání s pohledem v prvním ročníku?


Výběrový soubor
Základní soubor tvoří 153 studentů (98 dívek a 55 chlapců) ze tří typů konkrétních středních škol. Podrobněji jde o 57 studentů ze středního odborného učiliště (14 studentů z oboru Cukrář, 24 oboru Kuchař a 19 respondentů z druhé třídy oboru Kuchař), 46 respondentů ze středních odborných škol (škola stavební: 18 studentů a škola zdravotní: 28 studentů) a 50 respondentů tvoří studenti ze dvou tříd všeobecných gymnázií (32 studentů a 18 studentů).
Pro získání respondentů bude zvolena metoda totálního výběru výzkumného souboru (Miovský, 2006). Výběrový soubor bude tedy tvořen všemi studenty ze základního souboru. Lze předpokládat, že výběrový soubor bude větší či menší – záleží na tom, kolik studentů během doby mezi původním a novým výzkumem do dané třídy přestoupilo nebo ze třídy odešlo. I nově příchozí studenti budou do výzkumu zahrnuti. V případě odchodu studentů bude od třídních učitelů zjištěn důvod odchodu ze školy/třídy.
V původní práci byli respondenti zvoleni metodou účelového výběru (Disman, 1993) přes instituce a v době výzkumu byli studenty prvních ročníků. V době nového výzkumu budou již studenty třetího ročníku.

Metody získávání a analýzy dat
Data k uvedenému výzkumu budou získána pomocí dotazníku, který byl použitý i pro předchozí výzkum (Vopálková, 2013). Jde o spojení dvou dotazníků: sociometrického ratingového dotazníku: SO-RA-D (Hrabal, 2002) a dotazníku zaměřeného na zkušenosti s návykovými látkami (kouření cigaret, užívání alkoholu, marihuany a zkušenosti s jinými návykovými látkami), který je sestaven z vybraných otázek používaných pro studie ESPAD (Csémy & Chomynová, 2009). Původní dotazník bude upraven o některé otázky – ve smyslu jeho zkrácení – například o otázky týkající se užívání jiných nelegálních návykových látek či užívání léků bez lékařského předpisu, atp.).
Sociometrický ratingový dotazník je jedním ze sociometrických testů užívaných pro školní účely. Pomocí něho lze získat vzájemné údaje o vztazích mezi studenty ve třídě a s těmito vztahy související jejich vzájemné osobnostní charakteristiky (Hrabal, 2002). Dotazník, který bude pro tento výzkum použit, je oproti původní standardizované formě modifikován, a to z časových důvodů. Změna se týká vynecháním odůvodnění voleb a zjednodušení stupňů hodnocení – a to v počtu stupňů hodnocení pro výzkumníka a pro respondenty. V původním SO-RA-D je 5 stupňů hodnocení (Hrabal, 2002). V dotazníku jsou z těchto stupňů uvedené pouze 2 stupně. (např. 1. stupeň: nejvlivnější žák třídy, 3. stupeň – žák, který nemá žádný nebo téměř žádny vliv). Výzkumník poté pracuje se třemi stupni – ke dvěma již uvedeným vyhodnocuje také 2. stupeň, kterým jsou označeni zbylí studenti, kteří nedostali hodnocení v 1. nebo 3. stupni (podrobněji Vopálková, 2013).
Hotový dotazník bude studentům poskytnut k vyplnění během vyučovací hodiny, nejlépe bez přítomnosti vyučujícího.
Data budou při přepisu anonymizována a kódována v programu MS Excel. Sociometrická data budou analyzována ve freeware programu NodeXL, který vytváří sociometrické grafy. Pro statistickou analýzu bude použit program SPSS – konkrétněji bude použit např. chí-kvadrát a párový t-test (pro porovnání dat z předchozího výzkumu a výzkumu současného).

Etické aspekty a limity práce
Vzhledem k povaze výzkumu je důležité zachování dobrovolnosti a anonymity všem respondentům, včetně škol, které účastníci výzkumu navštěvují. Jelikož je zapotřebí získat data od všech respondentů, je nutné počítat s možností, že student odmítne pokračovat ve výzkumu. Pokud se tak stane, budu jeho přání respektovat – ve výzkumu se to poté odrazí tak, že u jednotlivých tříd bude poznamenáno, kteří studenti (v kódové podobě) neposkytli souhlas k účasti – pouze pro informativně a jejich spolužáci je budou v sociometrické části hodnotit.
V rámci informovaného souhlasu budou také studenti seznámeni s tím, kdo a v jaké podobě data uvidí a jak budou jejich jména kódována. Samozřejmostí je zaheslování souborů i samostatného PC (klasické heslo + funkce při odcizení PC od antivirového programu).
V případě tohoto výzkumu nebude respondentům dána zpětná vazba, jak tomu u jiných výzkumů bývá zvykem. Sociometrická data jsou totiž záležitostí, která by mohla ovlivnit situaci ve třídě.
[1]Míra rizika = vytvořená proměnná pro potřebu výzkumu (viz Vopálková, 2013)
Seznam odborné literatury
· Csémy, L., Chomynová, P., Sadílek, P. (2009). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD). Výsledky průzkumu v České republice v roce 2007. Praha: Úřad vlády České republiky.
· Csémy, L., & Chomynová, P. (2012). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD). Přehled hlavních výsledků studie v České republice v roce 2011. Zaostřeno na drogy 10 (1). Praha: Úřad vlády České republiky.
· Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha
· Hrabal, V.(2002). Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum.
· Miovský, M.(2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing
· Vágnerová, M. (2002). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
· Vopálková, Iveta (2012): Sociometrický status a užívání vybraných návykových látek u studentů prvních ročníků středních škol. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova
Předběžná náplň práce
Tato práce si klade za cíl zrealizovat prospektivní sociometrickou studii a zjistit, jaké mají studenti v konkrétních třídách třetích ročníků středních škol postavení a jak se toto postavení od posledního výzkumu změnilo (odstup 2 let). A to se zaměřením na popis změn souvislostí mezi užíváním cigaret, alkoholu, konopných drog s postavením jednotlivých studentů ve třídě. Porovnávány tedy budou jak sociometrická data, tak i současné užívání návykových látek a jejich míra rizika, jež byla stanovena v bakalářské práci autorky.
Cílem výzkumu je pomocí dotazníkového šetření zjistit, jaký je vztah mezi sociometrickým postavením studenta ve třídě a užíváním návykových látek a jaké jsou rozdíly v užívání návykových látek podle typu studované školy. Výzkum byl proveden v konkrétních sedmi třídách třetích ročníků na třech typech středních škol a zúčastnilo se ho 143 studentů.
Jako metoda tvorby dat byl zvolen sociometrický ratingový dotazník a dotazník zaměřený na užívání vybraných návykových látek.
Teoretická část práce popisuje stručné výsledky českých studií zabývajících se prevalencí užívání návykových látek ve věkové kohortě 15 – 16 let a v dospělé populaci. Dále popisuje klíčovou metodu pro výzkum – sociometrii a v neposlední řadě stručně popisuje výsledky předchozí bakalářské práce a českých i zahraničních výzkumů, které se zabývali souvislostmi s postavením studentů a užíváním návykových látek.
Praktická část se věnuje zpracování výsledků získaných z dotazníků a výzkumným otázkám.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis objective is to implement prospective sociometric study and to determine the student status in specific classes of third grade secondary schools and how has this position changed since the last survey (after a 2 year interval). The focus is set on the description of changing relations between cigarette, alcohol, cannabis drugs use and individual student status in the class. Both sociometric data and current substance use with their risks, that were chosen by the author in the bachelor thesis, will be compared.
The aim is to determine what the relation between sociometric status of the student in the class and substance use is and what are the differences between substance use according to the attended school type. The survey was carried out in seven specific third grade classes on 3 secondary school types with a total of 143 participating students.
The sosiometric rating questionare and a questionare focused on selected substances was chosen as the data creation method.
The theoretical part describes brief results of czech studies concerning prevalence of substance use in the cohort age of 15 - 16 and adult population. It also describes the key survey method - sociometry and last but not least briefly describes the results of bachelor thesis and both czech and foreign surveys, that dealt with the relations between student status and substance use.
The practical part deals with data processing of the aquired from questionares and survey questions.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK