Integrace žáka s nemocí epidermolysis bullosa dystrophica do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy
Název práce v češtině: | Integrace žáka s nemocí epidermolysis bullosa dystrophica do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy se zvláštním zaměřením na výuku tělesné výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Integration of pupil with Epidermolysis bullosa dystrophica disease with special focus on physical education into the primary school education |
Klíčová slova: | nemoc motýlích křídel, epidermolysis bullosa dystrophica, integrace, tělesná výchova |
Klíčová slova anglicky: | Epidermolysis bullosa, integration, physical education, primary school |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.09.2014 |
Datum zadání: | 24.09.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2015 12:00 |
Místo konání obhajoby: | Katedra ZTV a TVL |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.08.2015 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 18.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2015 |
Oponenti: | PhDr. Klára Daďová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je prostřednictvím kasuistiky poukázat na možnosti integrace žáka s tělesným postižením, konkrétně s nemocí motýlích křídel do školního vzdělávání na prvním stupni základní školy, zvláště ve výuce tělesné výchovy.
Vzhledem k „jedinečnosti“ výskytu tohoto onemocnění na klasické základní škole (na 1. stupni základní školy) jsme zvolili metodu kasuistiky, metodu dotazníků a rozhovory. Přímá kasuistika se vztahuje pouze na zkoumanou osobu. Dílčí výzkum se vztahuje na spolužáky zkoumané osoby, učitelé, osobní asistentku a rodinu zkoumané. Výsledkem naší práce, bude sborník doporučených cvičení pro žáky s podobnou či stejnou diagnosou. Dále pak určitá doporučení pro praxi, tedy pro další pedagogické pracovníky. |
Seznam odborné literatury |
1) BUČKOVÁ, Hana a J. BUČEK. Epidermolysis bullosa congenita: současné možnosti diagnostiky, terapie, prevence. 1. vyd. Brno: Fakultní nemocnice Brno, Dětské kožní oddělení, 2000, 116 s., barev. obr.
2) ELIŠKOVÁ, Miloslava a Ondřej NAŇKA. Přehled anatomie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 309 s. ISBN 978-802-4612-164. 3) European standards in adapted physical activity. 1st ed. Editor Martin Kudláček, Natalia Morgulec-Adamowicz, Joeri Verellen. Olomouc: Palacký Univerzity, 2010, 107 s. ISBN 978-802-4425-849. 4) Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Editor Marie Vítková. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 978-80-246-1216-4. 5) JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 s. ISBN 978-802-4427-386. 6) KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 93 s. ISBN 80-244-0588-1. 7) KUDLÁČEK, Martin a Ondřej JEŠINA. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 178 s. ISBN 978-80-244-3964-8. 8) KUDLÁČEK, Martin. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 91 s. ISBN 978-80-244-3938-9. 9) NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 166 s. ISBN 978-80-7367-873-9. 10) RENOTIÉROVÁ, Marie a Libuše LUDÍKOVÁ. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 313 s. Učebnice (UP Olomouc). ISBN 80-244-1475-9. 11) RUDOLPH, Colin David. Rudolph's pediatrics. 21st ed. New York: McGraw-Hill, Medical Pub. Division, c2003, xxxiv, 2688 p. ISBN 00-711-2457-8. 12) STOŽICKÝ, František a Kateřina PIZINGEROVÁ. Základy dětského lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 359 s. ISBN 978-80-246-1067-2. 13) VÁLKOVÁ, Hana. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-802-4431-635. |
Předběžná náplň práce |
Vzhledem k „jedinečnosti“ výskytu tohoto onemocnění na klasické základní škole (na 1. stupni základní školy) jsme zvolili metodu kasuistiky, metodu dotazníků a rozhovory. Přímá kasuistika se vztahuje pouze na sledovanou žákyni. Dílčí výzkum je zaměřen na spolužáky sledované žákyně, učitelé, asistentku pedagoga a rodinu sledované dívky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
We used case study, questionnaire and interview methods because of uniqueness of occurrence this disease in primary school. The main case study is focused on pupil with EBD disease. The partial research is focused on classmates, teachers, teacher’s assistant and girl’s family. |