Uchovávání novomediálního umění v České republice
Název práce v češtině: | Uchovávání novomediálního umění v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | New Media Art Preservation in the Czech Republic |
Klíčová slova: | novomediální umění, uchovávání, archivace, net art |
Klíčová slova anglicky: | new media art, preservation, archiving, net art |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 31.08.2014 |
Datum zadání: | 31.08.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.08.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Magda Španihelová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cíl práce:
Cílem práce je zmapovat koncepce archivování novomediálního umění v České republice od roku 1989 a zjistit, jak se k samotné archivaci staví samotní nm umělci a kurátoři. Zároveň mě zajímá, jak by problém archivace řešili oni sami. V současné době se novomediální umění systematicky nearchivuje. Existují projekty, které se věnují archivaci videoartu, ale ostatní nm umění se prakticky opomíjí. Pokud už nějaký projekt vznikne, tak zůstává na univerzitní a teoretické půdě. Instituce (jako například Národní galerie či NFA) se touto problematikou aktivně nezabývají. Jejich funkci tak přebírají spíše soukromé sbírky, na které bych se chtěla primárně zaměřit. Základem práce budou rozhovory s lidmi, kteří buď nm umění tvoří, anebo ho vystavují. Otázky budou směřovány především na způsob, jakým by oni sami ideálně řešili tento problém, či jak ho řeší. Metoda práce: Předpokládanou metodou výzkumu bude dotazníkové šetření s otevřenými otázkami. Výběr respondentů bude prováděn co nejrůznoroději. Mým cílem je mluvit s umělci a kurátory různých forem novomediálního umění. Orientační struktura práce: • Úvod do problematiky archivace nm umění, instituce, které se o nm umění zajímají a jejich přístup k archivování • Základní teoretické a praktické koncepty archivace ve světě • Rozhovory (pravděpodobně se 4-6 respondenty) • Analýza a interpretace odpovědí • Závěry |
Seznam odborné literatury |
• Lydia Beerkens [et al.], The Artist Interview. For conservation and presentation of contemporary art. Guidelines and practice. Heijingen: Jap Sam Books, 2012.
• Robert T. Buck [et al.], Resonance: Federico Díaz — E AREA: vizuální aktivismus, instalace, architektura. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2008. • Robert Flašar — Jana Horáková — Petr Macek a kol., Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2013. • Michel Foucault, Archeologie vědění. Praha: Herrmann a synové, 2002. • Václav Hájek, Marek - Sbírka současného českého a slovenského výtvarného umění. Brno: Zdeněk a Ivo Markovi, 2007. • Martin Lister, New Media. A Critical Introduction. Oxford: Routledge, 2003. • Lev Manovich, The Language of the New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. • Christiane Paul: Context and Archive: Presenting and Preserving Net-based Art. In: Dieter Daniels, Gunther Reisinger (Eds.), Netpioneers 1.0 — Contextualizing Early Net-Based Art. Berlín: Sternberg Press, 2010. • Christiane Paul, Digital Art. Londýn: Thames & Hudson, 2008. • Karl Ruhrberg, Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011. • Jiřina Štouračová, Úvod do archivnictví. Brno: Vydavatelství MU, 1999. • Mark Tribe, New Media Art. Kolín nad Rýnem: Taschen, 2006. |