Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) ve výuce moderních dějin na základní škole
Název práce v češtině: Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) ve výuce moderních dějin na základní škole
Název v anglickém jazyce: Implementation of Reading and Writing for Critical Thinking programme (RWCT) in the teaching of modern history at lower secondary schools
Klíčová slova: RWCT, moderní dějiny, ZŠ
Klíčová slova anglicky: RWCT, modern history, lower secondary school
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.08.2014
Datum zadání: 26.08.2014
Datum a čas obhajoby: 25.05.2015 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1
Datum odevzdání elektronické podoby:03.04.2015
Datum proběhlé obhajoby: 25.05.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PaedDr. František Parkan
 
 
 
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST

I. Otázka výuky dějin po roce 1945 na českých základních školách
II. Dějiny po roce 1945 v kontextu RVP ZV
- Charakteristika dějepisného učiva, cíle
III. Konstruktivistické pojetí výuky
IV. Výukové metody v kontextu konstruktivistického pojetí výuky
V. Představení metody RWCT
VI. Zasazení metody RWCT do kontextu RVP ZV
- Průřezová témata
- Klíčové kompetence
- Multiperspektivita
- Vybrané aktivity RWCT a jejich charakteristika
VII. Využití audiovizuálních materiálů ve výuce dějepisu
- Mediální výchova

PRAKTICKÁ ČÁST


I. Zvolený tematický celek „Šedesátá léta v Československu a ve světě“
II. Historická analýza
- vymezení tematického celku z historického hlediska
- prameny a odborná literatura k tématu, možnosti využití ve výuce na ZŠ
- internetové zdroje a audiovizuální materiály
- zpracování tematického celku ve vybrané učebnici
III. Didaktická analýza
- vymezení obsahu učiva
- charakteristika cílové skupiny žáků
- obecné a dílčí cíle výuky v návaznosti na RVP
IV. Metodická analýza
- metody a strategie výuky, konkrétní zapojení RWCT ve výuce
- způsoby hodnocení
- rozpracování tematického celku do jednotlivých vyučovacích hodin
1) Politické dějiny
2) Kultura
3) Společnost

Přílohy – Pracovní listy
Přílohy – Metodika k pracovním listům
Seznam odborné literatury
Monografie a sborníky
BENEŠ, Zdeněk (ed.). Historie a škola III. Člověk, společnost, dějiny II. – jak učit dějiny 20. století. Praha, 2006.
DRAKE, Frederick D. and Lynn R. NELSON. Engagement in Teaching History. Theory and Practice for Middle and Secondary Teachers. Pearson, 2009.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
HUDECOVÁ, Dagmar. Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. SPL Práce, 2007.
LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka je studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2009.
LESH, Bruce A. „Why Won’t You Just Tell Us the Answer?“ Teaching Historical Thinking in Grades 7-12. Stenhouse Publishers, 2011.
STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Rada Evropy, 2004.
STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: Příručka pro učitele. Rada Evropy, 2003.
Výuka dějin 20. století na českých a slovenských školách. Sborník z konference konané ve dnech 3. – 4. 11. 2004 v Ústí nad Labem. Ústav humanitních studií ÚJEP. Ústí nad Labem, 2006.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Grada, 2012.
Internetové zdroje
MŠMT: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Verze platná od 1. 9. 2013. www.msmt.cz
Portál Moderní Dějiny. www.moderni-dejiny.cz
Ústav pro studium totalitních režimů. www.ustr.cz
Vzdělávací portál Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni o.p.s. www.jsns.cz
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) ve výuce moderních dějin na základní škole. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části práce je charakterizováno pojetí výuky moderních dějin na základních školách tak, jak se zakotveno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Dále je zde představeno konstruktivistické pojetí výuky, které klade důraz aktivní zapojení žáků a jejich vlastních zkušeností do učebního procesu. Tomuto pojetí odpovídá i metoda RWCT, která je v další kapitole představena a zasazena do kontextu RVP a jejíž vybrané aktivity a postupy jsou blíže představeny a popsány. Jelikož je v současnosti kladen důraz na práci s co nejširší škálou pramenů ve výuce, zabývá se další kapitola teoretické části využitím audiovizuálních materiálů ve výuce dějepisu.
V praktické části práce je nejprve představen vybraný tematický celek „Šedesátá léta v Československu a ve světě“ v kontextu RVP. Následuje komplexní historická analýza mapující zásadní prameny a literaturu k tomuto tématu, spolu s komentářem autorky ohledně možností využití ve výuce. Další kapitola je věnována didaktické analýze, která se zaměřuje na žáky, konkrétní obsah učiva a didaktické cíle. Metodická analýza rozpracovává učivo do jednotlivých vyučovacích hodin a přibližuje vyučovací metody a strategie se zvláštním ohledem na zapojení metody RWCT.
Cílem této diplomové práce je sloužit jako inspirace pro začínající i zkušené učitele dějepisu a motivovat je k vyzkoušení inovativních metod, jakou je třeba RWCT, ve své učitelské praxi. V přílohách čtenáři mohou nalézt pracovní listy k jednotlivým vyučovacím hodinám, s podrobně vysvětlenými metodickými postupy, které mohou být přímo využity ve výuce, popřípadě sloužit jako inspirace k vytváření vlastních pracovních listů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis discusses the possibilities of the RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking) method in the context of Modern History classroom at lower secondary schools in the Czech Republic. The work has been divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part focuses on the role of Modern History in the Czech Framework Educational Programme and on presenting the RWCT method in the context of innovative approach to History teaching. Furthermore, in concord with the growing emphasis on variable teaching materials and resources, the final theoretical chapter focuses on possibilities of using audiovisual materials in the History classroom.
The practical part presents the chosen historical period – Czechoslovakia and the world in the 1960s – and offers its thorough scrutiny from the historical, didactic and methodological perspective with special attention given to the use of RWCT method in the classroom.
The overall aim of the thesis is to provide some inspiration to both beginning and experienced History teachers and motivate them to consider using RWCT method in their teaching practice. Readers find attached sample worksheets which they can use as ready-to-use resources or as an inspiration to create their own teaching materials.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK