Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Důsledky zvyšování počtu absolventů VŠ v ČR
Název práce v češtině: Důsledky zvyšování počtu absolventů VŠ v ČR
Název v anglickém jazyce: Conseqences of increasing number of university graduates in Czech Republic
Klíčová slova: vysoké školy, terciární vzdělávání, masofikace, uplatnění absolventů, kvalita škol, kvalita vzdělávání
Klíčová slova anglicky: Universities, tertiary education, employability of absolvents, many students, quality of schools, quality of education
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 13.06.2014
Datum zadání: 13.06.2014
Datum a čas obhajoby: 22.05.2015 10:15
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7,Praha 1, M103, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:03.04.2015
Datum proběhlé obhajoby: 22.05.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: doc. PhDr. Jana Marie Šafránková, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ústředním sledovaným problémem práce je otázka přílišné masofikace českého vysokého školství v posledních letech. Ta v sobě generuje významné negativní vlivy na trh práce, ekonomiku státu, ale i celou společnost. Práce bude řešit vzájemný vztah mezi příčinou (přílišná masofikace) a konkrétními negativními jevy, jako je např. zvýšená nezaměstnanost absolventů škol, snížení kvality výuky anebo degradace významu dokladů o vzdělání. Základním cílem práce bude potvrzení hypotézy, že vzdělání v současnosti slouží spíše jako sociální opatření než jako prostředek k uplatnění se ve společnosti.
Seznam odborné literatury
KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost?: Chrám, výtah a pojišťovna.. 1. vyd. Praha: SLON, 2008. 183 s. Studie. ISBN 978-80-86429-78-6. Ostravská univerzita v Ostravě. Katedra sociálních věd.
GREGER, David a Karel ČERNÝ. Společnost vědění a kurikulum budoucnosti. Orbis scholae. 2007, roč. 2, č. 1. Dostupná z: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_1_02.pdf
KRAMÁŘOVÁ, Kateřina. Implementace cílů Boloňského procesu v České republice: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. Veřejná ekonomika, 2007. 85 l.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. ISBN 9788020016775.
PRUDKÝ, Libor, Petr PABIAN a Karel ŠIMA. České vysoké školství: na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 162 s. ISBN 9788024730097.
PUDILOVÁ, Šárka. Priority českých vysokých škol v kontextu diskurzu společnosti vědění: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Katedra sociologie, 2008. 73 l.
STEHLÍK, Michal. Boloňský proces – prospěl, nebo uškodil českým vysokým školám? Strukturované studium po deseti letech. Aula: časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku. 2011, roč. 19, č. 1. df
ŠTECH, Stanislav. Boloňský proces: nutný proces adaptace, nebo trojský kůň neoliberalních změn vysokoškolského vzdělávání? Aula: časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku. 2011, roč. 19, č. 1.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. Dostupná z: http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf
PRŮCHA, Jan (edit.). Pedagogický slovník. Vyd. 4. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 9788073674168
Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21.století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s.
WALTEROVÁ, Eliška. Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 307 s. ISBN 9788024618821. Deklarace a komuniké.
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015. Praha, MŠMT, 2010. Dostupná z http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/dlouhodoby-zamer-vzdelavaci-a-vedecke-vyzkumne-vyvojove-a
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 – 2015. Praha, MŠMT, 2010. Dostupná z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009
České školství v mezinárodním srovnání 2013, Praha, MŠMT, 2013. Dostupná z http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/ceske-skolstvi-v-mezinarodnim-srovnani?highlightWords=eag
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá problematikou značně zvýšeného počtu studentů vysokoškolského studia v posledních letech. To s sebou nese některé problematické jevy, jako je uplatnitelnost těchto absolventů na trhu práce anebo snížená kvalita příslušného typu studia. Zkoumaným regionem pak není pouze Česká republika, ale i další vybrané státy, které řeší obdobnou situaci. Práce svým způsobem, navazuje na obdobnou práci pánů Jana Kellera a Lubora Tvrdého s názvem „Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna“. Pro doplnění, příslušná práce je respektovanou sondou do dané problematiky, a to především v odborných kruzích. V samotné práci je využit jak klasický statistický průzkum, tak dotazníkové šetření, které se nám na spoustu problematických otázek vážících se stanovené téma pokoušejí odpovědět.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis deals with the recent issue of increased number of university students. It entails the problematic success on the labor market or reduction of quality of the particular studies. This research focuses not only on the Czech Republic region but also on some other chosen countries contending with the very similar issue. This thesis follows the analogous paper of Jan Keller and Lubor Tvrdý: „Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna“. Classical statistical research and questionnaire survey were employed as the key methods of answering the main inquiries.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK