Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Změny v řízení vzdělávání v ČR na přelomu tisíciletí očima ředitelů tehdejších škol
Název práce v češtině: Změny v řízení vzdělávání v ČR na přelomu tisíciletí očima ředitelů tehdejších škol
Název v anglickém jazyce: Changes in management education in the Czech Republic at the turn of the century through the eyes of the school directors at that time
Klíčová slova: Zakotvená teorie, narativní rozhovory, ředitelé škol, autonomie školy, změny v řízení vzdělávání, centrální řízení vzdělávání, decentralizované řízení vzdělávání.
Klíčová slova anglicky: Grounded theory, narrative interviews,headmasters, school autonomy, changes in management education, central control of education, decentralized management of education.
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 13.06.2014
Datum zadání: 13.06.2014
Datum a čas obhajoby: 20.05.2016 08:30
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2016
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: Mgr. Jitka Kaplanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat analýze citlivého období ve vývoji českého školství -přelomu tisíciletí, kdy bylo ze školského systému v ČR odstraněno odvětvové řízení škol a bylo nahrazeno současným systémem zřizovatelů. Práce se pokusí zjistit, nakolik byl využit potenciál této změny, například co se týká podmínek pro vedení školy, její autonomie či podpory ředitelů. Polistopadový vývoj českého školství lze charakterizovat jako období permanentních změn, nicméně z hlediska řízení škol jej lze rozdělit na etapy před a po zrušení školských úřadů. Zachycení právě tohoto přelomu očima tehdejších ředitelů škol bude ústředním tématem práce. Design výzkumu bude kvalitativní a jeho pozornost bude zaměřena na změny v oblastech: řízení školství a vzdělávání, školské právo, ekonomika a financování škol. Tento specifický úsek naší novodobé školské historie dosud nebyl z tohoto pohledu zmapován.
Seznam odborné literatury
DRUCKER, Peter Ferdinand. Efektivní vedoucí. Vyd. v nakl. Management Press 2., V tomto překladu 1. Praha: Management Press, 2008, 203 s. ISBN 978-80-7261-189-8
DRUCKER, Peter Ferdinand a Pavel MEDEK. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. Vyd. 1. (2. dotisk). Praha: Management Press, 2007, 300 s. ISBN 978-80-7261-066-222007
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 734 s. ISBN 978-80-262-0200-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
LHOTKOVÁ, Irena, Václav TROJAN a Jindřich KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 103 s. ISBN 9788073578992.
MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace, Kultura školy před rokem 1989 a po něm, Praha: Karolinum 2013, ISBN 978-80-246-2298-9
PAVLÁSEK, Michal a Jana NOSKOVÁ. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 152 s. ISBN 978-80-210-6480-5.
POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 s. ISBN 978-80-210-4499-9.
PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 400 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, Praha: Portál , 2007, 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0
TROJAN, Václav. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 172 s. ISBN 978-80-7290-543-0.
TRUNDA, Jiří a Kamil BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 88 s. ISBN 978-80-7290-541-6.
VALENTA, J. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. 1. vydání. Karviná: Paris, 2010. ISBN 978-80-87173-16-9.
WALTEROVÁ, Eliška, Věra JEŽKOVÁ, Taťjana ABANKINA a Irina ABANKINA. Školní vzdělávání v Ruské federaci. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 230 s. ISBN 978-80-246-2206-4.
WALTEROVÁ, Eliška. Česká pedagogika: proměny a výzvy : sborník k životnímu jubileu profesora Jiřího Kotáska. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 216 s. ISBN 80-7290-169-9.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce na téma „Změny v řízení vzdělávání v ČR na přelomu tisíciletí očima ředitelů tehdejších škol“ zachycuje zrušení centrálního řízení vzdělávání v České republice v letech 1999 až 2004 a popisuje přechod na nový decentralizovaný systém řízení.
Jedná se o kvalitativní analýzu, opřenou o rozhovory se zkušenými řediteli základních a středních škol. Tito manažeři ve zkoumané etapě osobně i profesně prožívali dopady legislativních změn do školství. Při výzkumu byly ke sběru dat využity narativní rozhovory, analýza probíhala metodou zakotvené teorie. Byly zkoumány příčinné podmínky, fenomén rušení odvětvového řízení, intervenující podmínky (rizika anomie, politizace školství, odbornost versus byrokracie v řízení vzdělávání, vzdělávání a podpora ředitelů škol) a jejich vliv na centrální kategorii. Tou se v průběhu výzkumu stala autonomie školy a byl zkoumán její rozsah včetně dynamiky změn v průběhu sledovaného období. Práce obsahuje popis zkoumaných proměnných a vyhodnocení vzájemných vazeb s důrazem na vazby k dominantní kategorii. Výsledkem je hypotéza (teorie) zakotvená v datech, která byla získána z rozhovorů s respondenty. Tato hypotéza má ambici predikovat děje při dalších cílených změnách v řízení vzdělávání. Práce končí završením přechodu na decentralizované řízení a zavedením principu subsidiarity, kterého bylo dosaženo v roce 2004 zavedením nového školského zákona v ČR.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Thesis on topic " The changes in management education in the Czech Republic at the turn of the entury through the eyes of the school directors at that time" captures the abolition of central control of education in the Czech Republic from 1999 to 2004 and describes the transition to the new decentralized management system.
This is a qualitative analysis, propped on interviews with experienced directors of elementary and secondary schools. In observed period, these executives both personally and professionally experienced the effects of legislative changes in education. During the research, narrative interviews were used, analysis was based on grounded theory. Causal conditions, the phenomenon of interference sectoral management, intervening conditions (risk of anomie, the politicization of education, expertise versus bureaucracy in education management, education and support of school principals) and their effects on the central category were researched. During the research, the central category became school autonomy, and it’s range, including the dynamics of change in the observed period, were researched. Thesis contains a description of the researched variables and evaluation of their relations with emphasis on relations to the dominant category. The result is a hypothesis (theory) anchored in the data, which was obtained from interviews with respondents. This hypothesis has the ambition to predict what is going to happen in other intentional changes in management education. Thesis ends with the culmination of the transition to decentralized management and implementation of the principle of subsidiarity, which was achieved in 2004 by introducing a new Education law in the Czech Republic.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK