Zařízení předškolního vzdělávání jako prostředek harmonizace rodičovských a pracovních rolí v Ústeckém kraji
Název práce v češtině: | Zařízení předškolního vzdělávání jako prostředek harmonizace rodičovských a pracovních rolí v Ústeckém kraji |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Early Childhood Education as Means of Parental and Professional Roles in Region Ústí |
Klíčová slova: | předškolní zařízení péče o děti - konkrétněji: Montessori školka, lesní školka, soukromá školka, veřejná školka, firemní školka, work-life balance, |
Klíčová slova anglicky: | pre-school care, Montessori school, forest nursery school, private nursery school, public nursery school, work-life balance |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Olga Angelovská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 16.06.2014 |
Datum zadání: | 16.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2015 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2015 |
Oponenti: | Mgr. Eva Hejzlarová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: |
Předběžná náplň práce |
Cílem této bakalářské práce je zmapování vybraných zařízení péče o děti ve vztahu k uvedeným indikátorům, a také vliv státní správy na jednotlivá zařízení péče o děti v Ústeckém kraji. Bude mě tedy zajímat, jak jsou jednotlivá zařízení péče o děti využívaná a jakou roli zde hrají uvedené indikátory. Také budu porovnávat vliv státní správy na jednotlivá zařízení, tedy jak se stát snaží ovlivňovat zařízení péče o děti, aby co nejvíce vyhovovali potřebám rodičů.
V této práci se budu zabývat několika faktory předškolních zařízení péče o děti, které lze zkoumat vzhledem k harmonizaci rodičovských a pracovních rolí. Nejčastěji diskutovaným indikátorem je financování zařízení předškolní péče. Jak jsem již zmínila, v dnešní době existuje několik typů zařízení předškolní péče, tudíž je i mnoho způsobů jak jsou zařízení financována (státní dotace, školné, granty, a další). Pro mnoho rodičů je výše školného rozhodujícím faktorem pro výběr konkrétního zařízení. Jako další ukazatel „vhodného“ zařízení péče o děti můžeme označit provozní dobu jednotlivého zařízení, která je velmi důležitá především pro zaměstnané rodiče, kteří potřebují zkoordinovat pracovní dobu s provozní dobou daného zařízení. Dalším indikátorem, kterým bych se chtěla zabývat, je dostupnost (vzdálenost) konkrétních zařízení. Jako základní literaturu jsem vybrala několik titulů: Průcha, J. Mareš, J. Walterová, E.. Pedagogický slovník. 4. Vyd. Praha: Portál. 2004. ISBN 978-80-262-0403-9 Ettlerová, Sylva a spol. Harmonizace rodiny a zaměstnání – současné možnosti a jejich reflexe u mladé rodičovské generace. Praha: VÚPSV. 2006 Ettlerová, Sylva. Dostupnost služeb péče o děti předškolního věku. Praha: MPSV, 2007. Kuchařová, Věra. Svobodová, Kamila. Síť zařízení denní péče o děti předškolního věku v ČR. Praha: VÚPSV, 2006. Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VUP. 2004. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) |