Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Proces adaptace začínajících učitelů mateřských škol jako součást řízení školy
Název práce v češtině: Proces adaptace začínajících učitelů mateřských škol jako součást řízení školy
Název v anglickém jazyce: Adaptation process of beginning nursery teachers as a part of school management
Klíčová slova: Začínající učitel, pedagogická praxe, adaptace, orientace na pracovní prostředí, uvádějící učitel – mentor, mentoring
Klíčová slova anglicky: Beginning teacher, teaching practice, adaptation, orientation to the working environment, an introducing, teacher-mentor, mentoring
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Romana Lisnerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.06.2014
Datum zadání: 11.06.2014
Datum a čas obhajoby: 04.09.2015 12:30
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (management vzd.) (OSZD005MN)
Oponenti: PhDr. Michaela Tureckiová, MBA, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zadání diplomové práce: diplomová práce se zaměřuje na problematiku začínajících učitelů v procesu jejich adaptace na pracovní prostředí. Studentka se zaměří zejména zjištění potřeb začínajících učitelů mateřských škol a na jejich očekávání. Bude komparovat přístupy k adaptaci nových pracovníků ve vybraných školách a navrhne možnosti řešení situace. Práce bude vypracována na základě schváleného ideového a dále rozpracovaného prováděcího projektu, popsanými metodami a za použití uvedené literatury. Studentka je povinna dodržet stanovený cíl a téma práce a realizovat výzkumný postup v souladu s cílem. V interpretaci získaných dat i při stanovení závěru musí postupovat objektivně, formální stránka a citování literatury bude odpovídat pokynům v metodickém materiálu pro závěrečné práce vydaném CŠM PedF UK v Praze v roce 2013. Práce musí splňovat kritéria pro závěrečné diplomové práce, autorka práce tím dokládá dostatečnou kompetentnost pro další odbornou činnost.
Seznam odborné literatury
ŠIKÝŘ, M.; BOROVEC, D.; LHOTKOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. ISBN 978-80-7357-901-2.
KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. 3. vydání. Praha: Management Press, s.r.o., 2006.
KOCIÁNOVÁ, R. Personální činnosti a metody personální práce, Praha: Grada 2010.
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: Příprava na profesi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
PÍŠOVÁ, M.; DUSCHINSKÁ, K. Mentoring v učitelství: Výzkumný záměr, Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 987-80-7290-518-8.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. 1. vyd. Praha: Triton, 2004.
SPILKOVÁ, V.; TOMKOVÁ A. a KOL. Kvalita učitele a profesní standard: Výzkumný záměr. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ. J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2008.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
STARÝ, K.; DVOŘÁK, D.; GREGER, D.; DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012, 188 s. ISBN 978-80-246-2087-9.
COUFALOVÁ, J.; ASZTALOS, O. Hledisko kvality v přípravě učitelů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010, 204 s. ISBN 978-80-7043-869-5.
HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 978-80-7367-755-8.
DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student, praktikant, začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 80-244-0444-3.
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá současnou problematikou podpory začínajících učitelů mateřských škol. Zejména jejich přípravou na profesi a samotným procesem adaptace na pracovní prostředí. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku podpory začínajících učitelů v ČR od studia a vymezení kompetencí absolventů škol, až po vstup do profese a adaptaci jako součásti řízení školy. V první části práce jsou na základě odborné literatury vymezeny pojmy jako začínající učitel, adaptace - orientace na pracovní prostředí mentoring a mentor – uvádějící učitel.
Cílem práce je vytvoření návrhu adaptačního plánu začínajícího učitele v mateřské škole na základě teoretických poznatků a výsledků šetření v oblasti potřeb a očekávání ředitelů mateřských škol i samotných začínajících učitelů. Na teoretický základ navazuje část empirická - výzkumné šetření kvantitativní, složené z dotazníků a rozhovorů, které má za cíl zjistit, zda je adaptace začínajících učitelů součástí řízení školy, jak se do procesu zapojují zkušení učitelé, zjistit shody, očekávání a požadavky při vstupu začínajících učitelů do praxe. Komparace výsledků výzkumných šetření vede k doporučení pro management vzdělávání. Na základě teoretických poznatků a výsledků šetření je v závěru práce navržen adaptační plán pro začínající učitele mateřských škol.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with contemporary issues of beginning nursery teacher support. Especially it deals with their preparation for the profession and the actual process of adaptation to the working environment. The theoretical part is focused on the issue of support for beginning teachers in the Czech Republic from studies and defining the competencies of graduates to entry into the profession and adaptation as part of the school management.
The aim is to create a draft of a new teacher’s adaptation plan in a nursery based on theoretical knowledge and the results of the investigation into the needs and expectations of nursery directors and trainee teachers themselves. Theoretical basis is followed by empirical part - quantitative research survey consisting of questionnaires and interviews, which aims to determine whether the adaptation of beginning teachers is part of the school management and how experienced teachers are involved into the process, to determine agreement, expectations and requirements during the entry of beginning teachers into practice. Comparison of the results of research studies leads to recommendations for management education. Based on theoretical knowledge and the results of the investigation the conclusion is designed the adaptation plan for beginning nursery teachers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK