Teorie modernismu a výtvarné umění
Název práce v češtině: | Teorie modernismu a výtvarné umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Theories of Modernism and Visual Arts |
Klíčová slova: | Umění, modernismus, avantgarda, kritika |
Klíčová slova anglicky: | Art, modernism, avant-garde, criticism |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jakub Bulvas Stejskal, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.05.2014 |
Datum zadání: | 26.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 16.06.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.08.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem bakalářské práce je nastínit teorii modernismu, vztaženou k výtvarnému umění, z hlediska tří autorů. Práce nejdříve popíše hlediska Clementa Greenberga (jeho nazírání na problematiku moderního umění a na jeho vývoj), na základě kterých se snaží podpořit legitimitu moderního umění. Dalším autorem, kterým se práce bude zabývat, je Michael Fried, C. Greenbergem inspirován. Práce nakonec představí teorii Timothy J. Clarka, který je v radikální opozici proti modernistickému způsobu, jakým bylo výtvarné umění mapováno - a tedy také v opozici oproti předchozím dvěma autorům. |
Seznam odborné literatury |
Pospiszyl, Tomáš, ed. Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. Clark, T. J. Clement Greenberg's Theory of Art. Roč. 9, č. 1, The Politics of Interpretation (1982), s. 139-156. Clark, T. J. On the Social History of Art. In: Image of the People, Londýn: Thames & Hudson 1973. Foster, Hal et al. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. Greenberg, Clement. Avantgarda a kýč. Labyrint revue, 2000, roč. 10, č. 7-8, s. 68-74. |