Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Název práce v češtině: Specifické obtíže dospělých s dyslexií
Název v anglickém jazyce: Specific difficulties of adults with dyslexia
Klíčová slova: dyslexie, dospělí s dyslexií, dyslektické obtíže, kognitivní selhávání, vnímaná osobní účinnost
Klíčová slova anglicky: dyslexia, adults with dyslexia, dyslexic difficulties, cognitive failures, self-efficacy
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.05.2014
Datum zadání: 23.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.06.2014
Datum a čas obhajoby: 07.09.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na dospělé s dyslexií. Ačkoli mohou mít dospělí lidé s dyslexií obtíže v běžném životě, není tato problematika v České republice příliš řešena. Oproti tomu v zahraničí je dyslexii u dospělých věnováno více pozornosti. Cílem této diplomové práce bude zmapování deficitů a obtíží, se kterými se dospělí s dyslexií setkávají v průběhu pracovního procesu i v každodenním životě, a navrhnout adekvátní intervenční a poradenské postupy zaměřené na uvedenou cílovou skupinu.
V teoretické části budou vymezeny specifické projevy dyslexie v dospělosti, zachycen vývoj symptomatiky a odlišnosti v projevech dyslexie od dětského věku po dospělost. Pozornost bude věnována také tzv. sekundárním psychosociálním projevům. Empirická část bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní metodologii. Respondenti vyplní dotazník zjišťující kognitivní deficity a zároveň s nimi bude proveden rozhovor o obtížích, se kterými se setkávají v běžném životě. Výsledky budou porovnány s výsledky srovnávací skupiny jedinců bez dyslexie.
Diplomová práce se pokusí propracovat problematiku, které u nás není věnováno příliš pozornosti.
Seznam odborné literatury
De Beer, J., Engels, J., Heerkens, Y., & Van der Klink, J. (2014). Factors influencing work participation of adults with developmental dyslexia: a systematic review. BMC Public Health, 14(1), pp. 1-35. doi:10.1186/1471-2458-14-77.
Leather, C., Hogh, H., Seiss, E., & Everatt, J. (2011). Cognitive Functioning and Work Success in Adults with Dyslexia. Dyslexia, 17(4), pp. 327-338.
McLoughlin, D., & Leather, C. (2013). The dyslexic adult: interventions and outcomes : an evidence based approach. Hoboken: BPS Blackwell.
Moody, D., & Snowling, C. (2000). Dyslexia in the workplace. London: Whurr.
Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál.
Reid, G. (2007). Dyslexia. London: Continuum.
Snowling, M., & Stackhouse, J. (Eds.). (2006). Dyslexia, Speech and Language a Practitioner's Handbook: A practitioner's Handbook. Chichester: John Wiley.
Zelinková, O., & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK