Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikace logopeda s dítětem
Název práce v češtině: Komunikace logopeda s dítětem
Název v anglickém jazyce: Speech therapist´s communication with a child
Klíčová slova: logoped, logopedická terapie, komunikace, dítě předškolního věku
Klíčová slova anglicky: speech therapist, speech therapy, communication, pre-school child
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.05.2014
Datum zadání: 15.05.2014
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.05.2014
Datum a čas obhajoby: 09.02.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.01.2015
Datum proběhlé obhajoby: 09.02.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na specifika komunikace logopeda / logopedky s dítětem předškolního věku při individuální logopedické terapii. Základem práce bude případová studie analyzující nahrávky individuální logopedické terapie probíhající v mateřské škole.
Postup páce:
1. Prostudovat dostupnou relevantní odbornou literaturu, zejména o logopedické terapii u předškolních dětí, ale též o tzv. řeči orientované na dítě a o specifikách komunikace s dětmi daného věku.
2. Navázat kontakt s logopedem / logopedkou, kteří se věnují individuální logopedické terapii u dětí v mateřských školách, a též s vedením vybrané mateřské školy a s rodiči dětí, které tuto terapii navštěvují. Získat informovaný souhlas rodičů a logopeda / logopedky s účastí ve výzkumu a též souhlas vedení mateřské školy.
3. Pořídit soubor nahrávek (preferovány jsou videonahrávky) vybraných lekcí. Nahrávky přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu). Materiál je možné doplnit strukturovaným rozhovorem s logopedkou / logopedem zaměřeným na metody, které při terapii užívá.
4. Získaný materiál analyzovat: zaměřit se na to, jak je lekce strukturována, jaké komunikační záměry či funkce logoped / logopedka vyjadřují a jaké prostředky k jejich vyjádření užívají; zvláště sledovat, jak se do projevu logopeda / logopedky promítá ohled na dítě, jež se lekce účastní.
5. Analýzu shrnout a pokusit se zvážit, které rysy jsou charakteristické pro projev logopeda / logopedky v daném typu komunikační situace.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Gardner, H. – Forrester, M. (2010): Analysing Interactions in Childhood. Chichester: Wiley-Blackwell. (relevantní části)
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části)
Lechta, V. (ed.) (2005 nebo 2011): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části)
Lechta, V. (ed.) (2003): Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. (relevantní části)
Mertina, V. – Gillernová, I. (eds.) (2010): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. (vybrané části)
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání; relevantní části)
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová, D. (1999):Rečautority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa – opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
Šauerová, M. a kol. (2012): Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada.
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Škodová, E. – Jedlička, I. a kol. (2003): Klinická logopedie. Praha: Portál. (relevantní části)
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Sborníkové a časopisecké články, hesla v encyklopediích, bakalářské, diplomové, popř. disertační práce k tématu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK