Základy sportovní přípravy v moderní gymnastice
Název práce v češtině: | Základy sportovní přípravy v moderní gymnastice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Basic physical preparation in rhythmic gymnastics |
Klíčová slova: | moderní gymnastika, mladší školní věk, koncepce sportovní přípravy, polostrukturovaný rozhovor, repertoárová mřížka |
Klíčová slova anglicky: | rhythmic gymnastics, younger school age, the concept of sports training, semi-structured interview, repertory grid |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Gymnastika (51-600200) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Viléma Novotná |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.05.2014 |
Datum zadání: | 06.05.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 17.06.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | UK FTVS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2014 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 09.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.06.2014 |
Oponenti: | doc. PhDr. Běla Hátlová, Ph.D. |
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. | |
Zásady pro vypracování |
Cílem disertační práce je ověření shody mezi poznatky odborné teorie a zkušenostmi trenérské praxe v oblasti základní sportovní přípravy v moderní gymnastice. Bude zkoumána shoda mezi poznatky teoretických publikací základní sportovní přípravy v moderní gymnastice a trenérskou praxí formou polostrukturovaných rozhovorů metodou repertoárové mřížky (repertory grid). Výzkum probíhal ve třech etapách:
explorace problému - analýza dokumentů; konfirmace problému - kvalitativní výzkumu, analýza dat; komparace výsledků. V šetření se jedná o analýzu interpersonálních a intrapersonálních dat získaných rozhovorem mezi tazatelem a dotazovaným expertem v tréninku MG. Lze hovořit o kvalitativně empirickém výzkumu (smíšený výzkum dle Hendla (2008)). Vyhodnocení studie šestnácti rozhovorů s experty (nerandomizovaně vybraná skupina expertů) je provedeno dle metody repertory grid – metoda repertoárové mřížky. |
Seznam odborné literatury |
Ahlquist, S. M., Russell, K., & Fink, H. (2010). Foundation of Gymnastics. Saskatoon, Canada: Ruschkin.
Avila-Carvalho, L., da Luz Palomero, M., & Lebre, E. (2010). Apparatus difficulty in groups routines of elite rhythmic gymnastics at the Portimao 2009 World Cup Series. Science of Gymnastics Journal, 2(3), 29-42. Balsdon, A. J., & Clift, S. (1990). Research article assessing gymnastics performance: an exploration using repertory grid technique. Physical Education Review, 13(1), 48-59. Balyi, I., & Hamilton, A. (2004). Long-term athlete developement: trainability in childhood and adolescence. Windows of opportunity, optimal trainability. Victoria: National coaching institute British Columbia and advanced Training and Performance Ltd. Berdychová, J. (1954). Pohybové hry dětí čtyřletých až šestiletých. Praha: STN. Berdychová, J. et al. (1980). Metodický dopis o cvičení dětí předškolního věku v oddílech MG. Praha: ÚV ČSTV. Bilokopytova, Ž. A. (1999). Chudožňa gimnastyka. Navčalna programa dlja dytjačo-junackych sportovnych škil, specialyzovanych dytjačo-junackych škil olimpijskogo rezervy, škil vyščoj sportovoj masternosti. Kijev: Respublikanskyj naukovo-metodyčnyj kabinet. Birjuk, E. V., & Ovčinnikova, N. A. (1991). Osobennosti fizičeskoj podgotovki v chudožestvennoj gimnastike. Kijev: KGIFK. Botti, M., & do Nascimento, J.V. (2011). The teaching – learning – training process in rhythmic gymnastics supported by the ecological theory. Science of Gymnastics Journal, 3(1), 35-48. Butler R. J., Smith, M., & Irwin, I. (1993) The performance profil in Practice. Journal of aplied sport psychology, 5, 48-63. Côté, J., Baker, J., & Abernethy, B. (2007). Practice and play in the developement of sport expertise. In Eklund, R., & Tenenbaum, G. (Eds.), Handbook of sport psychology (s.184-202). Hoboken, NJ: Wiley. CSC - Canadian Sport centres. (2008). Long Term Athlete Developement (Gymnastics – the ultimate human movement experience). Vancouver: GCG. Čížková, M., & Novotná, V. (1978). Program sportovní přípravy v TSM v MG. Praha: ÚV ČSTV. Di Cagno A., Baldari C., Battaglia C., & Monteiro M. D. (2009). Factors influencing performance of competitive and amateur rhythmic gymnastics—Gender differences. Journal of Science and Medicine in Sport, 12, 411–416. Douda, H., Avloniti, A., Kasabalis, A., Smilios, I., & Tokmakidis, S. P. (2006). Application of Ratings of Perceived Exertion and Physiological Responses to Maximal Effort in Rhythmic Gymnasts. International Journal of Applied Sports Science, 18(2), 78-88. Dovalil, J. et al. (2008). Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum. Dovalil, J. et al. (2002). Výkon a trénink ve sportu. 1.vyd. Praha: Olympia. Dowdell, T. (2010). Charakteristice of effective gymnastics coaching. Science of Gymnastics Journal, 2(1), 15-24. Freyová, M. et al. (1987). Využití klasické taneční techniky ve sportovní přípravě moderní gymnastiky. Metodický dopis. Praha: ČÚV ČSTV. Fromm, M. (2004). The repertory grid interview. Berlin: Waxmann. Georgopoulos, N. A., Markou, K. B, Theodoropoulou, A., Benardot, D., Leglise, M., & Vagenakis, A. G. (2002). Growth retardation in artistic compared with rhythmic elite female gymnasts. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 87(7), 169-173. Gordon, S., Gucciardi, D., & Chambers, T. (2007). A personal construct psychology perspective on sport and exercise psychology research: The example of mental toughness. In T. Morris, P. Terry, & S. Gordon (Eds.), Sport psychology and exercise psychology: International perspectives (s. 43–55). Morgantown, WV: Fitness Information Technology. Haas, J. G. (2010). Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics. Hájek, J. (2001). Antropomotorika. Praha: Univerzita Karlova. Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Chrudimský, J. et al. (2012). Gymnastika v obrazech. Multimediální učební text. Praha: UK FTVS Jankowicz, D. (2004). The easy guide to repertory grids. University of Luton: Graduate Business School, UK. Jasterjambskaia, N., & Titov, Y. (1998). Rhythmic gymnastics. Champaign, IL: Human Kinetics. Jemni, M. et al. (2011). The science of gymnastics. Abingdon, OX: Routledge, Taylor & Francis group Editions. Kolektiv autorů. (2009). Gymnastika. Praha: Karolinum. Kostková, J., Mihule, J., Šťastná, D., & Wálová, Z. (1990). Rytmická gymnastika. Praha: Olympia. Krištofič, J. (2004). Gymnastická průprava sportovce. Praha: Grada Publishing. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing. Lisickaja, T. S. et al. (1989). Chudožestvennaja gimnastika. Programma dlja dětsko–junošeskich sportivnych škol, specijalizirovanych dětsko-junošeskich škol olimpijskogo rezerva, škol vysšego sportivnogo mastěrstva. Moskva: Sovětskij sport. Mihule, J., & Šťastná, D. (1993). Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum. Milanese C., Bortolami O., Bertucco M., Verlato G., & Zancanaro C. (2010). Anthropometry and motor fitness in children aged 6-12 years. Journal of Human Sport & Exercise, 5(2), 265-279. Novotná, V. (1986). Moderní gymnastika. Praha: ÚV ČSTV. Novotná, V. et al. (1983). Celoroční program sportovní přípravy žactva v oddílech MG. Praha: ÚV ČSTV. Novotná, V. et al. (2012). Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum. Novotná, V., Chrudimský, J., & Šimůnková, I. (2013). Gymnastika v programech pohybových aktivit Sportu pro všechny. Česká kinantropologie. 17(1), 47-57. Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2011). Rytmická gymnastika a pohybová skladba – programy cvičení s hudbou. Multimediální učební text DVD. Praha: UK FTVS. Novotná, V., Panská, Š., & Šimůnková, I. (2009). Modely intervenčních programů gymnastiky. In Matošková, P., & Jonášová, D. (Eds.), Intervenční pohybové programy (s. 126-137). Praha: UK v Praze, FTVS. Olešovská, D. et al. (1981). Moderní gymnastika – učební texty pro trenéry II. třídy. Praha: Olympia. Palmer, H. C. (2003). Teaching rhythmic gymnastics. Champaign, IL: Human Kinetics. Panská, Š., et al. (2012). Kombinovaný program moderní gymnastiky. Praha: ČSMG. Pavlica, K. et al. (2000). Sociální výzkum, podnik a management. Praha: Ekopress. Perič, T. (2008). Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha: Grada Publishing. Platanov, V. N. (1997). Obščaja teorija podgotovki sportsmenov v olimpijskom sporte. Kijev: Olimpijskaja literatura. Popović, R. (2000). International bias detected in judging rhythmic gymnastics competition at Sydney 2000 Olympic games. Facta Universitatis. Physical Education and Sport, 1(7),1-13. Ritomský, A., & Bachratý, J. (2008). Metóda repertoárovej mriežky v sociálnych vedách. Bratislava: Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK. Sands, W. A. (1994). Physical abilities profiles – 1993 National TOPs testing. Technique, 14(8), 15-20. Selinger, V., Vinařický, R., & Trefný, Z. (1980). Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum. Severn, G. (1978). Teach your child ballet (based on Boris Kniaseff´s new system). London: Heineman. Skopová, M., Zítko, M., & kolektiv (2013). Základní gymnastika. Praha: Karolinum. Stafford, I., & Balyi, I. (2005). Coaching for longterm ahtlete development. Coachwise, UK: Sports coach. Süss, V. et al. (2008). Kultivace pohybového základu. In Mužík, V., Dobrý, L., & Süss, V. (Eds.), Tělesná výchova a sport mládeže v biologickém, psychologickém, sociálním a didaktickém kontextu (s. 119-126). Brno: Katedra tělesné výchovy Pedagogické fakulty MU. Šimůnková, I., & Novotná, V. (2011). Sportovní příprava moderních gymnastek v předškolním a mladším školním věku. Studia sportiva, 5(2), 133-140. Šimůnková, I., & Novotná, V. (2012). Porovnání obsahu sestav českých a zahraničních závodnic moderní gymnastiky. Studia sportiva, 6(2), 132-139. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Švédová, M. (2003). 50. výročie založenia modernej gymnastiky v Československu. Prešov: PU. Temple, A. T., & O´Connor, J. P. (1996). Healthy Opportunities for Preschoolers [on line]. Victoria, Canada: University of Victoria. Dostupné z http://www.educ.uvic.ca/faculty/temple/pages/hop.htm Theodoropoulou, A., Markou, K. B., Vagenakis, G. A., Benardot, D., & Leglise, M. (2005). Delayed but normally progressed puberty is more ronounced in artistic compared with rhythmic elite gymnasts due to the intensity of training. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 90(11), 6022–6027. Tsopani, D. et al. (2012). The effect of diffetent teaching system in learning rhythmic gymnastics apparatus motor skills. Science of Gymnastics Journal, 4(1), 55-62. Van de Kerkhof, M. (2004). Debating climate change. Utrecht: Lemma Publishers. Velínská, E. (1999). Lidový tanec. Praha: Ústřední škola ČOS. Vissicaro, P. (2004). Studying Dance Cultures around the World. An Introduction to Multicultural Dance Education. Iowa: Kendall/Hunt Publishing Company. Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing. Werner, H. P. (2004). Teaching children gymnastics. Champaign, IL: Human Kinetics. Whitehead, M., & Murdoch, E. (2006). Physical Literacy and Physical Education: Conceptual Mapping. PE Matters, l(1), 6-9. Whitehead, M. (1993). Physical activity and intrinsic motivation. PCPFS Research Digest, 2. Whitehead, M. (2001). The concept of physical literacy. PE and Sport Pedagogy. European Journal of Psychical Education, 6(2), 127-138. Whitehead, M. (2010). Physical literacy: throughout the lifecourse. London: Routledge. Wolfson, S. R. (1992) A computer-assisted repertory grid analysis of self-esteem in sport participants. In Tenenbaum, G., Raz-Liebermann, T., & Artzi, Z. (Eds.) Proceeding on the International conference on Computer Applications in Sport and Physical Education (s. 254-259). Netanya: Wingate Institute. Zítko, M., & Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV. Zítko, M., & Vacková, R. (1985). Sportovní gymnastika – program sportovní přípravy žactva v oddílech TJ. Praha: ČÚV ČSTV. Živčič Marković, K., Čavar, I., & Sporiš, G. (2012). Changes in gymnasts motor abilities during the nine month training process of female gymnasts 5-6 years of age. Science of Gymnastics Journal, 4(1), 45-54. |
Předběžná náplň práce |
Moderní gymnastika (MG) jako jediný olympijský sport dívek a žen je charakterizována přesností, plynulostí a elegancí pohybu, které podtrhují ženskou ladnost a krásu. Současné české MG chybí ucelená koncepce dlouhodobé sportovní přípravy talentovaných gymnastek. Důsledkem je časté předčasné ukončování závodní kariéry mladých gymnastek ze zdravotních či motivačních důvodů, především v období prepubescence.
Základní příprava v MG si klade za cíl postupný rozvoj pohybových schopností, nácvik sportovních a gymnastických dovedností a systematické získávání specializované techniky na principu všestranného pohybového základu. Toto období, v moderní gymnastice mezi 7 až 9 lety gymnastek, je pro další výkonnostní růst velmi podstatné jak z hlediska obsahu, tak i z volby formy tréninku a přístupu trenéra. Výběr obsahu pohybových a gymnastických činností určuje nejen cestu vývoje sportovce, ale také trenérům vymezuje výkonnostní kritéria v dané věkové kategorii. Míra shody mezi publikovanou odbornou teorií tréninku a zkušenostmi z trenérské praxe byla v disertační práci ověřena pomocí metody repertoárové mřížky (Repertory Grid Technique). Cestou šestnácti polostrukturovaných rozhovorů s vybranými experty moderní gymnastiky bylo dosaženo intrapersonálních a interpersonálních dat. Experti se v pohledu na základní přípravu v MG shodli na faktu, že své největší opodstatnění v tréninku gymnastek daného věku má soubor cvičení pro držení těla, soubor cvičení pro nácvik lokomoce, soubor cvičení bez náčiní, soubor cvičení baletní přípravy a soubor cvičení pro rozvoj manipulačních dovedností. Je zajímavé, že soubor cvičení pro soulad rytmu pohybu s hudbou, kultivovaný v části hudebně-pohybové výchova, nebyl považován dotazovanými za tak důležitý. Tento poznatek lze označit za nedostatečné pochopení a znalost komplexní péče o talentovanou mládež a její přípravy v MG. Vyjádření hudby pohybem a emocemi je neoddělitelnou součástí výsledného výkonu, je součástí hodnocení volných sestav rozhodčími. Nejmenší významnost přidělili experti souboru cvičení pro orientaci v prostoru a souboru cvičení pro tělesnou zdatnost. Získané názory (konstrukty) vypovídající o tématu (elementech) byly rozděleny dle Honeyho analýzy do devíti kategorií, které charakterizují problematiku. Jedná se o kategorie rozvoj kreativity, vnímání rytmu a tanečního projevu pohybu, fyzická připravenost – rozvoj pohybových schopností, specifické dovednosti MG dle pravidel, cvičení herní formou, základní pohybová příprava a všestranná cvičení, organizace a obsah tréninkové jednotky, vnímání sama sebe a okolí, nutné vzdělávání trenérů, podpora zdraví. Jako závažné lze vyzvednout kategorie Základní pohybová příprava a všestranná cvičení, Nutné vzdělávání trenérů a Podpora zdraví. Získané výsledky dokládají nezbytnou potřebu co nejdříve změnit stávající stav způsobu realizované praxe v základní sportovní přípravě. Proto doufáme, že zjištění získaná při zpracování disertační práce podpoří změnu pojetí péče o mládež v MG, umožní talentům se systematicky připravovat na specifické sportovní mistrovství, přispěje k návratu optimální struktury a obsahu tréninku moderních gymnastek ve věku od sedmi do devíti let a následně k naději na lepší úspěchy na světové úrovni. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Rhythmic gymnastics (RG) is the only Olympia sport of girls and women and it is characterized by precision, fluency and elegance of movement that emphasizes feminine beauty and grace. At present, there is no coherent concept of long-term sports training of talented gymnasts in Czech RG. The outflow of athletes is evident especially during prepubescence. Basic RG preparation aims gradual development of motor abilities, practice of sports (gymnastics) skills and the beginning of specialized techniques based on the principle of comprehensive movement base. This period (in rhythmic gymnastics between 7-9 years of gymnasts) for further performance growth is very substantial, in terms of content and in terms of training forms and influence of trainers (coaches). Defining the content of movement and gymnastic activities determines the path of development athletes and also defines (for caoches) performance criteria in each age category.
The aim of disertation was to verify correspondence between published scientific theories and trainers experience of coaching using the Repertory Grid Technique. Along the way sixteen semi-structured interviews with selected experts was achieved interpersonal and intrapersonal data. Experts in the preparation of RG agreed on the fact that in practice a set of exercises for body posture, a set of exercises for locomotion, a set of exercises without apparatus, a set of ballet training exercises and a set of exercises to develop handling skills are necessary. It is interesting to note that a set of exercises for rhythm of the music and movement coordination, which is part of the music movement education, was not considered so important by the respondents. This moment can be described as a lack of care of gifted youth in RG in basic preparation. Expression of movement and emotion of music is an integral part of the final result, it is part of the evaluation of judges during optional routines. Experts paid the smallest attention to set of exercises for orientation in space and set of exercises for physical fitness. Acquired views (constructs) indicative of the topic (elements) were divided according Honey analysis into nine categories that characterize the issue. This is a category of the development of creativity, perception of rhythm and dance movement, physical readiness - developing motor abilities, specific RG skills according to the code of points, practice with game, the basic physical preparation and all-round exercises, organization and content of training sessions, sense of self and space, necessary education of trainers, health promotion. The obtained results demonstrate the critical need as soon as possible to change the current status attained by practice in basic gymnastics preparation, so we hope that the findings obtained during the processing of the dissertation support change in the concept of care for youth in the RG. And will allow to gifted youth to systematically prepare for specific sports mastery, will return to optimum structure and content of rhythmic gymnastics training aged from seven to nine years and then to hope for better success at world level. |