Konceptualizace hudby v písňových textech Jiřího Suchého
Název práce v češtině: | Konceptualizace hudby v písňových textech Jiřího Suchého |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conceptualization of Music in the Lyrics by Jiří Suchý |
Klíčová slova: | konceptualizace, metafora, metonymie, kognitivní lingvistika, konotace, hudba, písňové texty, Jiří Suchý |
Klíčová slova anglicky: | conceptualization, metaphor, metonymy, cognitive linguistics, connotations, music, lyrics, Jiří Suchý |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.05.2014 |
Datum zadání: | 15.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 28.05.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2016 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.05.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2016 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
S východiskem v kognitivnělingvistických teoriích a metodách (teorie pojmové metafory, jazykový obraz světa) se bude bakalářská práce zabývat konceptualizací hudby v textech Jiřího Suchého. Předmětem zkoumání budou texty a vyjádření orientovaná na svět hudby (píseň, rytmus, zpěv, tón, hudební nástroje, hudební skladatelé aj.). Cílem práce bude 1/ shromáždit a kategorizovat vyjádření související s pojmovou oblastí hudby ve zkoumaných textech, 2/ popsat a interpretovat metafory, příp. i metonymie, které se ve zkoumaném materiálu uplatňují; hudba bude při tom zohledněna jednak jako oblast zdrojová, jednak jako oblast cílová. Autorka se pokusí využít jako východiska studii Elżbiety Górské Life is Music. Nakolik to výzkumný materiál dovolí, soustředí se na různé polohy metafor ŽIVOT JE HUDBA a HUDBA JE ŽIVOT a na jejich kreativní rekonceptualizace, a to ve vztahu ke komplexnější interpretaci zkoumaných textů, příp. i co do korespondence textu písně a jejího hudebního zpracování. |
Seznam odborné literatury |
GÓRSKA, Elżbieta: Life is Music. English Text Construction, vol. 3, no. 2, s. 275 – 293.
LAKOFF, George – JOHNSON, Mark: Metafory, kterými žijeme. Brno 2002. LAKOFF George - TURNER, Mark: More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago - London 1987. MERTA, Vladimír: Zpívaná poezie: úvaha vzniklá za pochodu v letech 1982-84. Praha: Panton, 1990. NEKVAPIL, Jiří – ZEMAN, Jiří: Sémiotické poznámky ke vzniku českých písňových textů. Slovo a slovesnost 48, 1987, č. 1, s. 30-34. NOVÁK, Radomil, Literatura a hudba v intermediálním prostoru. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. Dostupné z: http://projekty.osu.cz/svp/opory/PdF_Novak_Literatura.pdf PAJDZIŃSKA, Anna – TOKARSKI, Ryszard: Jazykový obraz světa a kreativní text. Slovo a slovesnost, 71, 2010, 288 - 297. PROKEŠ, Josef: Česká folková píseň v kontextu 60. – 80. let 20. století. Brno: Masarykova univerzita, 2011. TOKARSKI, Ryszard: Konotace – prototypy – otevřené definice. In: L. Saicová Římalová (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha 2007, s. 13 –25. Turner, Mark: Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. (Doslov J. Trávníček.) Brno 2005. VAŇKOVÁ, Irena – NEBESKÁ, Iva – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie – ŠLÉDROVÁ, Jasňa: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Karolinum, Praha 2005. VAŇKOVÁ, Irena: Kognitivní lingvistika, řeč a poezie. Předběžné poznámky. Česká literatura, 53, 2005/ 5, s. 609 - 636. VAŇKOVÁ, Irena: Slovo v poezii. Inspirace kognitivnělingvistické. In: Fedrová, S. (ed.), Česká literatura - rozhraní a okraje. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Praha: Akropolis - Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 425 - 437. (Tam i další literatura.) Encyklopedie Jiřího Suchého. Sv. 3-7 (Písničky). Praha 2000-2001. Výkladové, onomaziologické, frazeologické aj. slovníky češtiny |