Psychosociální inhibitory syndromu vyhoření učitele v základním školství z pohledu poradenského psychologa
Název práce v češtině: | Psychosociální inhibitory syndromu vyhoření učitele v základním školství z pohledu poradenského psychologa |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Psychosocial inhibitors of burnout syndrom teachers in primary education from pedagogical – psychological center psychologist perspective |
Klíčová slova: | Klíčová slova: syndrom vyhoření, učitel, druhý stupeň základního školství, Plzeň, supervize, podpora rodiny, podpora kolegiální, podpora vedoucích pracovníků, zaměstnanecké benefity |
Klíčová slova anglicky: | Keywords: burnout, teacher, second stage of basic education, Pilsen, supervision, family support, peer support, support executives, employee benefits |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.04.2014 |
Datum zadání: | 25.04.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 01.02.2016 10:00 |
Místo konání obhajoby: | Praha, Myslíkova 7, třetí patro M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.02.2016 |
Předmět: | obhajoba rigorózní práce (OSZD002) |
Oponenti: | PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce pojednává o syndromu vyhoření u učitelů zejména druhého stupně základního školství se zaměřením na Plzeň. Zabývá se zejména psychosociálními atributy, které buď umocňují, nebo inhibují projevy vyhořívání pedagogických pracovníků. Teoretická část se zabývá obecnou rovinou, shrnuje některá dosavadní vědecká zjištění vztahující se k syndromu vyhoření u nás i v zahraničí. Popisuje, jak je možno ovlivnit náchylnost k vyhoření učitelů.
Empirická část vypovídá o zjištěných údajích na náhodně vybraných základních školách v Plzni konkrétně u deseti učitelů druhého stupně základních škol. Sleduje jednak obecné demografické faktory, ale zahrnuje též výsledky Shirom – Melamed Burnout Measure (SMBM) i závěry kvalitativní analýzy vyplývající z osobních rozhovorů s učiteli. Empirická část rovněž vypovídá o četnosti vyhořelých pedagogů v daném vzorku i o míře sociální podpory ze strany rodiny, kolegů a vedoucích pracovníků. Popisuje nejčastější zdravotní obtíže, ale i copingové strategie užívané pedagogy |
Seznam odborné literatury |
Řehulka,E., Řehulková,O., Sborník učitelé a zdraví Brno: nakladatelství Pavel Křepelka,1998
Sawrey, J., Telford, CH., Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon, INC., 1968 Světová zdravotnická organizace: Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize – duševní poruchy a poruchy chování. Praha: Psychiatrické centrum, 1992 Rozvoj školy a supervize. 1. Vydání, 2012, Lumen vitale – Centrum vzdělávání, a. s. Kolektiv autorů, Praha: 2012 Štikar, J., Rymeš, M., Riegel, K., Hoskovec, J., Základy psychologie práce a organizace, 1.vyd. Praha: Karolinum, 1996 Školský zákon 561/2004Sb. Školský zákon 563/ 2004 Špatenková, N., Jak řeší krizi moderní žena, 1. Vyd. Praha: Grada Publishing, 2006 |