Jak hodnotí žáci a jejich rodiče zpětně přechod na víceleté gymnázium?
Název práce v češtině: | Jak hodnotí žáci a jejich rodiče zpětně přechod na víceleté gymnázium? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | How Pupils and Their Parents Evaluate its Transfer to Multi-year Gymnasium? |
Klíčová slova: | selektivní vzdělávací systém, vnější diferenciace, víceletá gymnázia, volba školy, kvalitativní výzkum |
Klíčová slova anglicky: | selective education systems, tracking/streaming, multi-year gymnásium (academic track), school choice, qualitative research |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Greger, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.04.2014 |
Datum zadání: | 14.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 26.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M204, seminární místnost |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zpracování přehledu domácí a zahraniční literatury k vnější diferenciaci a jejím efektům, důraz na postoje aktérů.
2. Sběr, analýza a interpretace kvalitativních dat (realizace a vyhodnocení empirického výzkumu – rozhovory se žáky a rodiči v primě či sekundě VG) 3. Finalizace a odevzdání diplomové práce |
Seznam odborné literatury |
GREGER, D. (2004a). Koncept spravedlivosti a diferenciace žáků. V E. WALTEROVÁ, Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 2. díl. Brno: Paido
IRESON, J., & HALLAM, S. (2001). Ability Grouping in Education. London: PCP. OAKES, J. (1992). Can tracking research inform practice? Technical, normative, and political considerations. Educational Researcher, Vol. 21, č. 4, s. 12-21. STRAKOVÁ, J.; GREGER, D. Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium. Orbis scholae, 2013, roč. 7, č. 3, s. 73–85. ISSN 1802-4637. STRAKOVÁ, J. (2010). Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů. Sociologický časopis, roč. 46, č. 2, s. 187-207. |
Předběžná náplň práce |
Cílem výzkumu bude provést rozhovory nebo skupinové rozhovory (focus group) s žáky, kteří přešli na víceleté gymnázium za účelem zhodnocení jejich volby a zjištění zkušeností s novým typem výběrové školy. Výzkum naváže na bakalářskou práci, kde studentka získala výpovědi žáků o důvodech volby víceletého gymnázia. Snahou bude získat tytéž respondenty a jejich rodiče k rozhovorům, čímž by výzkum získal longitudinální charakter. V případě odmítavosti ze strany respondentů půjde jen o průřezový výzkum na skupině žáků primy či sekundy VG a jejich rodičů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the thesis is to conduct a qualitative research using interview and/or focus groups with pupils who have transferred into selective academic school at the age of 11 (so called multi-year gymnasium). The main emphasis will be given on evaluating of the pros and cons of the transition which pupils and their parents have encountered. The student in her bachelor thesis already collected interviews with pupils before the transition. The main aim will be to get a consent and involvement of the original respondents to form a longitudinal panel data, however if not possible snapshots in one time using students’and their parents’ views of selective track will be collected as an alternative. |