Výuka literatury na středních odborných školách pro sluchově postižené v České republice – popis současného stavu ve dvou vybraných školách
Název práce v češtině: | Výuka literatury na středních odborných školách pro sluchově postižené v České republice – popis současného stavu ve dvou vybraných školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching literature at secondary vocational schools for the Deaf in the Czech Republic – description of current situation in two selected schools |
Klíčová slova: | Český jazyk a literatura|Jazyk a jazyková komunikace|literatura|literární komunikace|maturitní zkouška|rámcový vzdělávací program|střední odborná škola pro sluchově postižené|školní vzdělávací program|žák se sluchovým postižením |
Klíčová slova anglicky: | Czech language and literature|Deaf student|framework educational program|Language and linguistic communication|literary communication|literature|maturita exam|school curriculum|secondary vocational school for the Deaf |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.02.2019 |
Datum zadání: | 11.03.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.03.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 31.01.2022 11:20 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.01.2022 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.01.2022 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Alena Macurová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Ačkoli výuka literatury probíhá ve všech středních odborných školách v České republice dle jednotného rámcového vzdělávacího programu a všichni žáci na konci studia skládají maturitní zkoušku z předmětu Český jazyk a literatura, jejíž centralizovaná/společná část je také jednotná, jednotlivé školy k výuce literatury přistupují velmi různorodě. Výuka literatury v každé jedné škole vychází z jiných koncepčních (filologických, pedagogických aj.) základů, má (částečně) jiné cíle a funkce, je různě organizována a uplatňují se při ní rozličné didaktické postupy a využívají rozmanité učebnice a učební materiály. To je dáno jednak principiálně existencí rámcových a školních vzdělávacích programů, jednak dalšími okolnostmi; u škol vzdělávajících zejména žáky se sluchovým postižením lze uvažovat např. o vlivu podoby společné části maturitní zkoušky z předmětu Český jazyk a literatura pro žáky zařazené do skupin SP1, SP2 a SP3.
Cílem práce je popsat současnou podobu výuky literatury (resp. literární komunikace, jak je stanoveno v rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání) na dvou vybraných středních odborných školách pro sluchově postižené. Pozornost bude zaměřena pouze na žáky se sluchovým postižením a akcentovány budou koncepční východiska, cíle, funkce, organizace, didaktické postupy a využívané učebnice a učební materiály. Těžištěm výzkumného šetření ve vybraných školách bude hledání odpovědí na výzkumné otázky (1) Jaká je v konkrétní střední odborné škole u žáků se sluchovým postižením podoba výuky literatury?, (2) Jakým procesem a z jakých důvodů škola k této podobě výuky literatury dospěla? Při výzkumném šetření bude využito (a) metod obsahové analýzy legislativních, kurikulárních a metodických dokumentů (obecných i konkrétní školy), (b) observace ve výuce, (c) polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy vyučujícími literaturu a s pedagogy zodpovědnými za podobu výuky literatury ve vybrané škole. POSTUP PRÁCE 1. Studium relevantní literatury a zdrojů. Vymezení východisek práce. 2. Výzkumné šetření (observace proběhne v každé škole v pěti až deseti vyučovacích hodinách, rozhovory proběhnou pokud možno se všemi pedagogy vybrané školy, kteří se přímo podílí na výuce literatury a/nebo se podíleli na stanovování aktuální podoby výuky literatury na této škole). 3. Syntéza výstupů z bodů 1 a 2. 4. Diskuse a závěr. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, J. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008.
BOHUSLÁVKOVÁ, K. Motivace ke čtenářství u českých dětí se sluchovým postižením. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, 2016. BUBENÍČKOVÁ, P. Problematika dětského a pubescentního čtenářství. In: Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. s. 11–50. CARTER, R., LONG, M. N. Teaching Literature. New York. Longmann Publishing, 1991. CENEK, S. Úvod do teorie literární výchovy. Praha: SPN, 1979. CERMAT. Nová maturita oficiálně [online]. c2010 [cit. 2018-01-06]. Dostupné z WWW: http://www.novamaturita.cz. ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 187–190. ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou a závěrečnou zkouškou. In: Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 – výroční zpráva ČŠI [online]. Praha, 2018, s. 128-–132. [cit. 2019-02-26]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1). ČESKÁ ŠKOLNÍ ISNPEKCE: Tematická zpráva – Rozvoj čtenářské gramotnosti na ZŠ a SŠ ve školním roce 2017/2018. 20. 2. 2019. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske-gramotnosti-na-Z. Čtenářská gramotnost a jazykové vyučování. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: http://www.kritickemysleni.cz/facelift_index.php. DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů. Praha: Grada, 2008. DOLEŽALOVÁ, J. Děti čtou, a nevědí o čem. Praha: Portál, 2011. DOLEŽALOVÁ, L., LUKÁČOVÁ, J. Čtení s porozuměním u dětí se sluchovým postižením. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. FALTÍNOVÁ, R. Upravený Čapek. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 196–200. FUKOVÁ, V. Výuka českého jazyka v 1.–3. ročníku základních škol pro sluchově postižené – popis současného stavu a možnosti inovace. Praha: Univerzita Karlova, 2013. GARDNER, P. S. New Directions. Reading, Writing, and Critical Thinking. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboruu|: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0¨ HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání žáků s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2008. CHALOUPKA, Otakar. Takoví jsme my – čeští čtenáři. Praha: Adonai, 2002. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2013. KERN, R. Literacy and Language Teaching. New York: Oxford University Press, 2000. KŘUPALOVÁ, M. Systém výuky čtení ve speciálních školách pro sluchově postižené v Ivančicích. Speciální pedagogika, 2000, roč. 10, č. 1, s. 20–24. KUBÍKOVÁ, A., Metody kritického myšlení v hodinách českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 2015 KUCHLER, K., VELEHRADSKÁ, O. Průzkum čtenářských dovedností na školách pro děti s vadami sluchu. InfoZpravodaj, 1998, roč. 6, č. 1, s. 22–23. KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: PedF MU, 2007. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. MACUROVÁ, A. Lingvistika a cesty ke gramotnosti neslyšících. Speciální pedagogika, 2007, 17, č. 1–2, s. 49–61. MACUROVÁ, A. Předpoklady čtení. In Šmídová, M. (ed.) Četba sluchově postižených. Praha: FRPSP, 2000, s. 35–42. MACHYTKA, J. Metodika literární výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962. Učební texty vysokých škol. Národní ústav pro vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání. [online]. © 2011–2019. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-os. NEDBALOVÁ, M. Literární testy a jejich adaptace ve výuce češtiny jako cizího jazyka [online]. 2015. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/132613. OBERT, V. Kapitoly z didaktiky literatúry. Nitra: PeF, 1992. OBERT, V. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985. POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207–219. POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 168–173. POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF UK, 2000. PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: UK, 2013. QUIGLEY, S. P., PAUL, P. V. Language and Deafness. San Diego, CA College-Hill Press: 1984. RÁDLOVÁ, E. Začínající čtenář se sluchovým postižením a pohádky. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 193–196. RÁDLOVÁ, E. Percepce psaného textu recipienty se sluchovým postižením. Disertační práce. Olomouc: PedF UK, 2005. SCHIRMER, B. B. Language and Literacy Development in Children Who are Deaf. New York: 1994. SILBERSTEIN, S. Techniques and Resources in Teaching Reading. New York: Oxford University Press, 1994. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Úprav textů pro čtení s porozuměním. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2–3, s. 190–193. SPOONER, R. A.Languages, Literacies, and Translations: Examining Deaf Students’ Language Ideologies through English-to-ASL Translations of Literature. Dissertation thesis. [online]. Michigan: University of Michigan, 2016. [cit. 2019-03-04]. Dostupné z: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/133217/raspoon_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y. (a literatura zde uvedená) STAŇKOVÁ, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků a v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha: ÚČJTK, 2012. STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: UIV, 1995. [a další obdobné studie] ŠEBESTA, K. a kol. Druhý a cizí jazyk. Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2014. ŠEBESTA, K. a kol. Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK v Praze, 2017. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H., HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Obyvatelé české republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host, 2007. TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky, 2011. VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři?: rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha: GAC, 2007. Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou v platném znění. Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v platném znění. WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ZACHOVÁ, A. a kol. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ZACHOVÁ, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění. |