Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Název práce v češtině: | Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Topicas issues of the regulation of international air transport |
Klíčová slova: | Odpovědnost leteckého dopravce Mezinárodní letecká přeprava Evropská letecká přeprava |
Klíčová slova anglicky: | Air Carriers' Liability International Carriage by Air European Carriage by Air |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra obchodního práva (22-KOBCHP) |
Vedoucí / školitel: | prof. JUDr. Monika Pauknerová, CSc., DSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 24.03.2014 |
Datum zadání: | 24.03.2014 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.05.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2014 14:00 |
Místo konání obhajoby: | místnost č. 317 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.03.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2014 |
Oponenti: | JUDr. Petr Dobiáš, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Tato práce se zabývá aktuálními otázkami právní úpravy mezinárodní letecké přepravy se zaměřením na odpovědnost leteckého dopravce vůči cestujícím. Po úvodní kapitole následuje kapitola druhá, která se zabývá leteckým právem a specifiky tohoto právního odvětví. Ta blíže rozebírá jednotlivé metody úpravy právních vztahů v civilním letectví a doporučuje nejvhodnější varianty úpravy. Třetí kapitola shrnuje koncepci odpovědnosti v soukromém právu se zaměřením na rekodifikaci českého soukromého práva v roce 2014. Poznatky, ke kterým autorka dochází, jsou aplikovány na mezinárodní a regionální úpravu odpovědnosti leteckého dopravce, které je věnována následující část práce. Následující čtvrtá kapitola se věnuje úpravě odpovědnosti leteckého dopravce na mezinárodní úrovni. Nejdříve shrnuje historický vývoj, který předcházel přijetí právních předpisů týkajících se leteckého práva, a v následující části rozebírá dva nejdůležitější mezinárodní dokumenty – Varšavskou úmluvu a Montrealskou úmluvu. V části, která pojednává o Montrealské úmluvě, je věnována velká pozornost praktickým otázkám, a to hlavně výkladu jednotlivých pojmů, se kterými Montrealská úmluva pracuje. Autorka se snaží zachováním jednotné struktury u všech právních dokumentů, které jsou v práci rozebírány, o snadnou přehlednost v případě použití této práce jako pomůcky při uplatňování práv cestujících. Kapitola pátá pojednává o odpovědnosti leteckého dopravce na regionální úrovni. Na úvod je pojednáno o vývoji evropské úpravy leteckého práva a poté jsou představena jednotlivá nařízení Evropské unie vztahující se k odpovědnosti leteckého dopravce. Velká pozornost je zde věnována Nařízení č. 261/2004, které upravuje práva cestujících při odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významném zpoždění letu, a také výkladu soudních rozhodnutí, která významně toto Nařízení doplňují. Evropská úprava v posledních letech doznala poměrně rozsáhlých změn, a to hlavně díky judikatuře Soudního dvora Evropské unie. Na tento vývoj reaguje evropský zákonodárce, přičemž připravované změny, včetně důvodů a možných důsledků jejich přijetí, jsou rozebrány v poslední kapitole. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Topical issues of the regulation of international air transport
This thesis with current issues of legal regulation of international carriage by air, with a focus on the air carrier´s liability. After the introductory chapter follows the second chapter which delas with aviation law and specifics of this legal branch. It further discusses the different methods of legal relations in civil aviation and recommends the most appropriate options of treatment. The third chapter summarizes the concept of responsibility in private law with a focus on recodification in Czech private law in 2014. The findings are applied to international and regional regulation of air carrier´s liability, which is discussed in the next part of the thesis . The following fourth chapter deals with the liability of the air carrier on the international level. Firstly summarizes the historical development that preceded the adoption of legal rules in aviation law and in the next section discusses two important international documents – the Warsaw Convention and the Montreal Convention . In the section that deals with the Montreal Convention is focused on practical issues, mainly the interpretation of various terms used by the Montreal Convention . The author tries to hold uniform structure for all legal documents which are discussed in the thesis. It couldhelp if this thesis in the case the thesis is used as an aid in the application of passenger rights. Fifth chapter deals with the liability of the air carrier in regional level. Firstly is discussed development of European legislation of air law and then they are presented to the regulations of the European Union relating to the liability of the air carrier. Attention is paid to the Regulation No. 261/2004, which governs the rights of passengers for denied boarding and of cancellation or long delay of flight , and also the interpretation of judgments that significantly complement this Regulation. European regulation in recent years has undergone extensive changes, mainly due to judical decisons of the Court of Justice of the European Union. On this development responds the European legislator. Upcoming changes, including the reasons and possible consequences of their adoption, are discussed in the last chapter. |