Zpětná vazba ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: | Zpětná vazba ve výuce češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Feedback in Czech Language Courses for Foreigners |
Klíčová slova: | zpětná vazba, pozitivní zpětná vazba, korektivní zpětná vazba, komunikace v jazykové třídě, oprava chyb, čeština pro cizince, konverzační analýza |
Klíčová slova anglicky: | feedback, positive feedback, corrective feedback, communication in the language classroom, error correction, Czech for foreigners, conversation analysis |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.03.2014 |
Datum zadání: | 16.05.2014 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.05.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.06.2015 11:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce je zaměřena na analýzu fungování zpětné vazby ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Cílem, který práce sleduje, je popsat, jak se využívá zpětná vazba ve výuce ČCJ, jakých prostředků učitelé a lektoři k tomuto účelu využívají, event. (podle potřeby a možností) získat a podrobit analýze komentáře učitelů/lektorů a žáků k vybraným případům užití zpětné vazby ve výuce. Práce bude založena na analýze diskurzu v jazykové třídě, materiál bude získán formou nahrávek a protokolů ze zúčastněného pozorování z kurzů češtiny jako cizího jazyka, přepsán (podle pravidel etnografického přepisu) a podroben analýze. Předpokládaný postup: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu (zvl. pedagogická komunikace/komunikace v jazykové třídě, pedagogický výzkum). 2. Upřesnit cíl a postup práce, s využitím předvýzkumu. 3. Sebrat jazykový materiál, přepsat ho; eventuálně (podle potřeby a možností) získat komentář k němu od vyučujícího a informátora z řad studentů/žáků. 4. Provést analýzu diskurzu v jazykové třídě se zaměřením na typy zpětné vazby a jejich uplatnění ve výuce, mj. i v závislosti na případných vlivových faktorech. 5. Shrnout výsledky analýzy a interpretovat je; formulovat závěry. |
Seznam odborné literatury |
BRUMFIT, Christopher; MITCHELL, Rosamond (eds.) Research in the Language Classroom. London : Modern English Publications : The British Council, 1990. 172 s. ISBN 0-333-51216-2 FERREIRA, Anita; MOORE, Johanna D.; MELLISH, Chris. A Study of Feedback Strategies in Foreign Language Classrooms and Tutorials with Implications for Intelligent Computer-Assisted Language Learning Systems [online]. International Journal of Artificial Intelligence in Education 17. IOS Press. 2007. s. 389–422. Program urlhttp://homepages.inf.ed.ac.uk/jmoore/papers/ijaied07.pdf [cit. 2014-9-4] KLAPPER, John. Assessment: Methods and Feedback. Understanding and Developing Good Practice: Language Teaching in Higher Education. London : CILT, 2006. s. 233–260. ISBN 1-9042-4361-4 KRASHEN, Stephen D. The Role of Grammar, or Putting Grammar in its Place. Principles and practice in second language acquisition. Hemel Hempstead : Prentice-Hall International, 1987, s. 83–124, ISBN 0-13-710047-7 LYNCH, Tony. Communication in the Language Classroom. Oxford : Oxford University Press, 1996. 174 s. ISBN 0-19-433522-4 MACKEY, Alison. Negotiation, corrective feedback, and recasts in SLA. Input, Interaction, and Corrective Feedback in L2 Learning. Oxford : Oxford University Press, 2012. s. 113–134. ISBN 978-0-19-442246-8 MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Bmo : Masarykova univerzita, 1995.210 s. ISBN 80-210-1070-3 PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995.132 s. ISBN 8071841323. SHAWN, Loewen. Error correction in the second language classroom [online]. CLEAR News, vol. 11, issue 2, fall 2007. Program urlhttp://clear.msu.edu/clear/newsletter/fall2007.pdf [cit. 2014-14-3] SAVILLE-TROIKE, Muriel. Social Contexts of Second Language Acquisition. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge, UK New York : Cambridge University Press, 2001. s. 99–129. ISBN 978-0-521-79086-4 SINCLAIR, John McHardy.; COULTHARD, Malcolm. Towards an analysis of discourse: the English used by teachers and pupils. Oxford : Oxford University Press, 1975. 163 s. ISBN 0-19-436011-3 ŠEĎOVÁ, Klára; ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7 |