Znalosti žáků vybrané ZŠ o fyzickém týrání dítěte v rodině
Název práce v češtině: | Znalosti žáků vybrané ZŠ o fyzickém týrání dítěte v rodině |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Students' knowledge of selected basic schools about physical abuse of a child in the family |
Klíčová slova: | Dítě, rodina, fyzické týrání, trestný čin, organizace |
Klíčová slova anglicky: | Child, family, abuse, criminal act, organizations |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 14.02.2014 |
Datum zadání: | 01.08.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zdůvodnění výběru tématu:
Fyzické týrání je závažný a aktuální problém celé společnosti. Domnívám se, že informovanost dětí a společnosti není dostatečná. Formulace problému, který bude v práci řešen: Zjistit a poukázat na znalosti dětí 6. a 9. třídy na téma fyzického týrání dítěte v rodině. Podle mého názoru je velmi důležité aby děti a společnost měly dostatek informací o této problematice. Cíl práce: Zjistit znalosti, které mají žáci 6. a 9. třídy vybrané základní školy o fyzickém týrání dítěte v rodině. Charakteristika metod: Kvantitativní metoda výzkumu - dotazníkové šetření. Struktura práce: Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části popisuji fyzické týrání, tělesné tresty, právní hledisko syndromu CAN a organizace, které pomáhají obětem fyzického týrání. V praktické části vyhodnocuji dotazníkové šetření a uvádím doporučení pro praxi. |
Seznam odborné literatury |
DUNOVSKÝ, Jiří a kol. 1995. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 245 s., [8] s. barev. il. ISBN 80-7169-192-5
DUNOVSKÝ, Jiří a kol. 1999. Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Grada, 279 s. Psyché. ISBN 80-7169-254-9 HANUŠOVÁ, Jaroslava. 2006. Násilí na dětech- syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, ISBN 80-86991-78-4. MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois (ed.). 2013. Encyklopedie sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0366-7. VÁGNEROVÁ, Marie. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, ISBN 80-7178-802-3. VANÍČKOVÁ, Eva. 2004. Tělesné tresty dětí: definice - popis - následky. Vyd. 1. Praha: Grada, 116 s. Psyché (Grada Publishing). ISBN 80-247-0814-0 |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndrom CAN), zejména fyzickým týráním dítěte v rodině. V teoretické části autorka práce popsala formy fyzického týrání, rizikové faktory ze strany dítěte i ze strany rodiče. Dále se zaobírala tělesnými tresty, jejich definicí, funkcemi, známkami potrestání a prevencí před tělesnými tresty. Důležitou částí práce je také právní hledisko syndromu CAN, kde popisuje Úmluvu o právech dítěte, Zákon o sociálně - právní ochraně dětí, Zákon o policii ČR a Trestní zákoník. V neposlední řadě se autorka zabývala vybranými organizacemi, kterými jsou WHO, UNICEF, Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, Linka bezpečí, Intervenční centra a Bílý kruh bezpečí. Teoretická část je ukončena popisem následků fyzického týrání. V praktické části autorka shrnula výsledky dotazníkového šetření, které bylo provedeno v 6. a 9. třídě vybrané základní školy. Cílem dotazníku bylo zjistit znalosti a informovanost žáků 6. a 9. třídy vybrané základní školy na téma fyzického týrání dítěte v rodině. Na základě výsledků výzkumu autorka vypracovala doporučení, ve kterém upozorňuje na důležitost komunikace v rodině, dále navrhuje pořádat přednášky odborníků pro děti ve škole nebo navštívit s žáky organizace, které se zabývají problematikou fyzického týrání. Dalším přínosem mohou být také internetové články, ze kterých nejčastěji žáci čerpají informace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis deals with the syndrome of Abused and Neglected Child (CAN), especially physical abuse of a child in the family. In the theoretical part, the author described the work forms of physical abuse, risk factors and by the child and from the parents. Furthermore preoccupied corporal punishment, their definitions, functions, signs of punishment and prevention of corporal punishment. The important part is also the legal aspect of CAN syndrome, which describes the Convention on the Rights of the Child Act, the socio - legal protection of children, Police Act and the Criminal Code. Finally, the author dealt with selected organizations, namely WHO, UNICEF, Facilities for children requiring immediate assistance, Safety Line, the intervention centers and the White Circle of Safety. The theoretical part is finished describing the consequences of physical abuse. In the practical part, the author summarized the results of the survey, which was carried out in the 6th and 9th grade selected elementary schools. The aim of the survey was to identify the knowledge and awareness of 6th and 9th grade of an elementary school on the topic of physical abuse of a child in the family. Based on the results of the research, the author has made a recommendation, which highlights the importance of communication in the family, also suggests organizing expert lectures for children in school or visit with students organizations, which deal with physical abuse. Another benefit may also be internet articles from which most pupils draw information. |