Obraz životního stylu v časopise Vlasta v letech 1990 až 1999
Název práce v češtině: | Obraz životního stylu v časopise Vlasta v letech 1990 až 1999 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The image of lifestyle in magazine Vlasta between 1990 and 1999 |
Klíčová slova: | životní styl, časopis Vlasta, devadesátá léta, móda, zdraví, komercialismus |
Klíčová slova anglicky: | lifestyle, magazine Vlasta, nineties, fashion, health, commercialism |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.02.2014 |
Datum zadání: | 12.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H105, 105, Hollar - místn. č. 105 (pro SZZk) |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.01.2017 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2017 |
Oponenti: | PhDr. Jan Cebe, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Seznam odborné literatury |
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011.
Kniha poskytuje základní chronologicky řazený vhled do vývoje českých médií na pozadí historického kontextu ve světě a v českých zemích. Zachycuje sociální pozadí vývoje médií a hlavní technologické změny, které se na vývoji médií podílely. KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. Kniha přibližuje vývoj českých médií, především tisku, rozhlasu a televize, ale také proměny tiskových agentur, mediální legislativy, cenzurní praxe a novinářské profese v době tehdejšího Československa v letech 1918–1992. KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. Kniha nabízí náhled na společnost a na životní styl z několika různých teoretických perspektiv. Autorka se zde věnuje proměnám životního způsobu v souvislosti s modernizačními společenskými procesy. Způsob života vztahuje i k módě a luxusu a zaměřuje se i na rozdíly mezi muži a ženami. MACHONIN, Pavel. Česká společnost a sociologické poznání: (problémy společenské transformace a modernizace od poloviny šedesátých let 20. století do současnosti). Vyd. 1. Praha: ISV, 2005. Kniha shrnuje a zobecňuje výsledky série velkých empirických šetření československé a české společnosti, která se uskutečnila v letech 1967 – 1999. Autor se zde zabývá celkovým vývojem československé a české společnosti od poloviny šedesátých let až do současnosti. MATĚJŮ, Petr a Jiří VEČERNÍK. Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. 1. vyd. Praha: Academia, 1998. Kniha pojednává o proměnách české společnosti v prvním desetiletí její transformace. Jednotlivé kapitoly se pak dopodrobna věnují dopadu privatizace hospodářství a demokratizaci české společnosti. MAŘÍKOVÁ, Hana, Tomáš KOSTELECKÝ, Tomáš LEBEDA a Markéta ŠKODOVÁ. Jaká je naše společnost?: otázky, které si často klademe. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. Kniha představuje veřejnosti odpovědi na některé často kladené otázky, ověření/neověření platnosti různých předsudků a představ, které panují o české společnosti. SEELING, Charlotte. Století módy: 1900-1999. Vyd. 1. Bratislava: Slovart, 2000. Jedná se o kroniku módních tendencí a trendů dvacátého století. Kniha rovněž obsahuje velké množství fotografií dokládajících směřování módy v 90. letech 20. století. SUNEGA, Petr. Objektivní a subjektivní hodnocení finanční dostupnosti bydlení v ČR v průběhu 90. let [online]. 1. vyd. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2003. Náplní této studie je hodnocení finanční dostupnosti bydlení v České republice v průběhu 90. let 20. století. Data jsou zpracována na základě ověřených informací vypovídajících o výši příjmů a výdajů domácností a jejich vývoji ve sledovaném období a na základě subjektivních výpovědí respondentů o tom, jak hodnotí výdaje na bydlení a jejich výši v poměru k příjmům své domácnosti. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce „Obraz životního stylu v časopise Vlasta v letech 1990 až 1999“ se zabývá mediálním obrazem životního stylu v 90. letech v Československu, pozdější České republice. Z oblastí životního stylu byla vybrána témata: bydlení, móda, zdraví, stravování, hubnutí, sport, cestování, nové technologie, spotřební zboží a krása, na nichž je změna životního stylu pozorována.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teorii je nastíněn politický, historický, kulturní a mediální vývoj 90. let. Empirická část představuje časopis Vlasta, její redakci a historii. Pro výzkum periodika byla vybrána metoda obsahové analýzy, která je popsána v metodologické části. Cílem práce je kvantitativní a kvalitativní analýza a dokazování stanovených hypotéz. Devadesátá léta znamenala pro naši zemi velkou sociální změnu a tyto změny se promítly nejen do mediální sféry, ale i do každodenního života lidí. Jednalo se o postupnou proměnu zvyků a zájmů, které je možné pozorovat v průběhu celého desetiletí. Tato diplomová práce si všímá změn životního stylu vlivem komercializmu, pozoruje, jakým způsobem ovlivnily nové možnosti cestování zájem o cizí země, a sleduje, zda se během 90. let změnil pohled na zdravý životní styl. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis “The Image of Lifestyle in Magazine Vlasta between 1990 and 1999“ is focusing on media image of lifestyle in the nineties in Czechoslovakia, later Czech republic. The subjects which were investigated in terms of a lifestyle were: housing, fashion, health, eating, weight loss, sport, traveling, new technologies, consumer goods and beauty.
The thesis is divided into two parts – theoretical and empirical part. In the theoretical part there is a political, historical, cultural and media environment in nineties. Empirical part describes a history and editorial staff of the magazine Vlasta. A content analysis was chosen for examining the magazine and it is described in methodological part. The goal of a quantitative and qualitative analysis is to prove stated hypotheses. The nineties meant for Czech people a lot of social changes and also everyday life was affected. The transformation involved habits and interests of people which can be observed during the decade. This diploma thesis is focusing on changes in lifestyle because of commercialism. Observes how much more people were interested in traveling considering new possibilities and aims also on health lifestyle. |