Překvalifikovanost: skutečný nebo umělý problém?
Název práce v češtině: | Překvalifikovanost: skutečný nebo umělý problém? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Overqualification: real or artificial problem? |
Klíčová slova: | Dovednosti, nesoulad dovedností, nesoulad kvalifikací, překvalifikovanost, převzdělanost, nevyužité dovednosti, trh práce, společnost vědění, lidský kapitál |
Klíčová slova anglicky: | Skills, skill mismatch, qualification mismatch, overqualification, overeducation, overskilling, labour market, knowledge society, human capital |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.02.2014 |
Datum zadání: | 07.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 02.02.2016 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.01.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.02.2016 |
Oponenti: | doc. Jan Kohoutek, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Odborné články a monografie
ALLEN, J.; R. van der VELDEN. Educational mismatches versus skill mismatches: effects on wages, job satisfaction, and on-the-job search. Oxford Economic Papers, 2001. Vol. 53, No 3, 434-452. ARROW, K. The theory of discrimination, 1971. Department of Economics, Princeton University, Industrial Relations Section Working Papers. ARROW, K. J. Higher education as a filter. Journal of public economics, 1973. 2(3), 193-216. BATTU; H. C. R. BELFIELD; P. J. SLOANE. How well can we measure graduate overeducation and its effects? National Institute Economic Review, 2000. No 171, 82-93. BECKER, G. S. Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of Political Economy, 1962. vol. 70, no. 5-2, 9-49. BROWN, P.; A. GREEN; H. LAUDER. High Skills: Globalization, Competitiveness, and Skill Formation. 2001. Oxford: Oxford University Press. BRYNIN, M.; S. LONGHI. Overqualification: Major or minor mismatch? Economics of Education Review, 2009. 28(1), 114-121. BÜCHEL, F. Overqualification: reasons, measurement issues and typological affinity to unemployment. 2001. 453–560. In DESCY, P.; M. TESSARING (eds.).Training in Europe. Second report on vocational training research in Europe 2000: background report (Cedefop Reference series). Luxembourg: Office for Official Publications ofthe European Communities, 2001 (3 volumes); ISBN 92-896-0034-0 BÜCHEL, F.; A. MERTENS. Overeducation, undereducation, and the theory of career mobility. Applied Economics, 2004, 36.8, 803-816. CEDEFOP. Skill mismatch: identifying priorities for future research. Luxembourg: Publications Office, 2009 (Working paper, No 3). CEDEFOP. The Skill Matching Challenge: Analysing Skill Mismatch & Policy Implication. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010a. ISBN 978-92-896-0485-7. CEDEFOP. Skills Supply and Demand in Europe: Medium-term Forecast up to 2020. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010b. CROSSMAN, A. Secondary Data Analysis [online]. About Education. [cit. 2015-11-03]. Dostupné z: http://sociology.about.com/od/Research-Methods/a/Secondary-Data-Analysis.htm ČÍŽEK, T.; M. VÁVRA. Sekundární analýza socio-ekonomických dat a zdroje dat. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011. DESJARDINS, R.; K. RUBENSON. An Analysis of Skill Mismatch Using Direct Measures of Skills, OECD Education Working Papers, 2011. No. 63, OECD Publishing. DOLTON, P.J.; A. VIGNOLES. The incidence and effects of overeducation in the U.K. graduate labour market, Economics of Education Review, 2000. vol. 19, 179–198. Evropská komise. New Skills for New Jobs; Anticipating and Matching Labour Market and Skill Needs, Luxembourg, 2008. FLORES-LAGUNES, A,; A. LIGHT. Interpreting sheepskin effects in the returns to education. 2007. Education Research Section, Princeton University. GREEN, F.; S. MCINTOSH. Is There a Genuine Under-Utilization of Skills Amongst the Over-Qualified?, Applied Economics, 2007. Vol. 39, 427-439. GREEN, F.; Y. ZHU. Overqualification, job dissatisfaction, and increasing dispersion in the returns to graduate education. Oxford Economic Paper, 2010, 62(4), 740–763. GROOT, W.; H. M. VAN DEN BRINK. Overeducation in the labor market: a meta-analysis. Economics of education review, 2000, 19(2), 149-158. HARTOG, J. On the Multicapability Theory of Economic Distribution, European Economic Review, 1977, vol. 10, 157-171. HARTOG, J. Wages and allocation under imperfect information, De Economist, 1981, vol. 129, no. 3, 311-323. HARTOG, J. Earnings functions: Testing for the demand side, Economics Letters, 1985, vol. 19, 281- 285. HARTOG, J. Over-education and earnings: Where are we and where should we go? Economics of Education Review, 2000, vol. 19, 131–147. HORÁKOVÁ, M. Problematika nízkého lidského kapitálu na soudobých trzích práce. 2011. CHEVALIER, A. Measuring Overeducation, Economica, 2003, 70(209), 509-531. KADEŘÁBKOVÁ, B. Některé směry kritiky teorie lidského kapitálu. In sborník z mezinárodní vědecké konference Lidský kapitál a investice do vzdělání, [online] 2005. Dostupné z WWW: http://www.vsfs.cz/soubor2.php?s=lidsky-kapital-2005-sbornik.pdf&adr=konference KRAHN, H.; G. S. LOWE. Literacy Utilization in Canadian Workplaces. Ottawa and Hull: Statistics Canada and Human Resource Development Canada, 1998. LEUVEN, E.; H. OOSTERBEEK. Overeducation and mismatch in the labor market. Handbook of the Economics of Education, 2011, vol. 4, 283-326. LEVELS, M., et al. Skill mismatch and skill use in developed countries: Evidence from the PIAAC study. Maastricht University, Research Centre for Education and the Labour Market (ROA), 2013. MAVROMARAS, K., et al. Overskilling in the Australian Labour Market. The Australian Economic Review, 2007. Vol. 40, 307-312. MAVROMARAS, K.; S. MCGUINNESS. Overskilling dynamics and education pathways. Economics of Education Review, 2012, 31.5: 619-628. MCGUINNESS, S. Overeducation in the labour market. Journal of Economic Surveys, 2006. Vol. 20, No 3, 387-418. OCHRANA, F. Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha : Karolinum, Univerzita Karlova v Praze, 2010. 978-80-246-1609-4, 156 s. OECD/Statistics Canada. Learning a Living: First Report of the Adult Literacy and Lifeskills Survey. Paris and Ottawa: Authors, 2005. OECD. Better Skills, Better Jobs, Better Lives: A Strategic Approach to Skills Policies. OECD Publishing, 2012. OECD. OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing, 2013a. OECD. Technical Report of the OECD Survey of Adult Skills (PIAAC). Paris: OECD Publishing, 2013b. OECD. Skilled for Life? Key Findings from the Survey of Adult Skills (PIAAC). OECD Publishing, 2013c. QUINTINI, G. Over-Qualified or Under-Skilled: A Review of Existing Literature, OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 2011. No. 121, OECD Publishing. QUINTINI, G. Skills at Work: How Skills and Their Use Matter in the Labour Market, OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 2014. No. 158, OECD Publishing. RILEY J. G. Information, screening and human capital. American Economic Review, 1976. Vol. 66, no. 2, 254-260. SATTINGER, M. Capital and the Distribution of Labor Earnings. Amsterdam: North Holland Publishing, 1980. SATTINGER, M. Assignment models of the distribution of earnings, Journal of Economic Literature, 1993. Vol. 31, no. 2, 831-880. SCHULTZ, T. W. Investment in human capital, American Economic Review, 1961. Vol. 51, no. 1, 1-17. SICHERMAN, N.; O. GALOR. A theory of career mobility, Journal of Political Economy, 1990. Vol. 98, no. 1, 169-192. SICHERMAN, N. Overeducation in the labour market. Journal of Labor Economics, 1991. Vol. 9, No 2, 101–122. SLOANE, P. J. Much ado about nothing? What does the overeducation literature really tell us. Overeducation in Europe, 2003, 11-45. SPENCE, A. M. Job market signalling, Quarterly Journal of Economics, 1973. Vol. 87, no. 3, 355-374. STRAKOVÁ, J. Základní informace o výzkumu PIAAC a jeho realizaci v České republice. 2013a. In STRAKOVÁ, J., A. VESELÝ (eds.), Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC (s. 19 – 24). Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. STRAKOVÁ, J. Kompetence českých dospělých v mezinárodním srovnání. 2013b. In STRAKOVÁ, J., A. VESELÝ (eds.), Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC (s. 25 – 47). Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. STRAKOVÁ, J.; A. VESELÝ (eds.). Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. TINBERGEN, I. On the Theory of Income Distribution. Weltwirtschaftliches Archive 77, 1956, 156-175. TVRDÝ, L. Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti. Ostrava: VŠB-TU Ostrava, 2008. VERHAEST, D.; E. OMEY. The impact of overeducation and its measurement. Social Indicators Research, 2006, 77(3), 419-448. VESELÝ, A. Teorie mnohačetných forem kapitálů. Praha: FSV UK, 2006, 13 s. VESELÝ, A.; M. NEKOLA. Analýza a tvorba veřejných politik–přístupy, metody a praxe. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 407 s. ISBN 978-80-86429-75-5. World Economic Forum. Matching Skills and Labour Market Needs. Building Social Parnership for Better Skills and Better Jobs, Global Agenda Council on Employment, 2014. Internetové zdroje Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání [online]. 2015. [cit. 2015-11-28]. Dostupné z: http://www.nvf.cz/narodni-observator OECD. The Survey of Adult Skills: Reader’s Companion [online]. OECD Publishing, 2013d. [cit. 2015-11-28]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264204027-en O středisku Cedefop [online]. 2015. [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://www.cedefop.europa.eu/cs/about-cedefop PIAAC ČR [online]. Datový soubor. 2013. Dostupné z: http://piaac.cz/vystupy TOUŠEK, Laco. Desk research. Antropologie [online]. 2014 [cit. 2015-11-03]. Dostupné z: http://www.antropologie.org/cs/metodologie/desk-research. |
Předběžná náplň práce |
Nerovnováha na trhu práce mezi nabídkou dovedností a poptávkou po dovednostech je rozšířený fenomén, který může přispívat k nezaměstnanosti a snižovat produktivitu a konkurenceschopnost. Cílem této diplomové práce je prozkoumat a pochopit komplexní fenomén nesouladu dovedností na trhu práce. Nesoulad dovedností se projevuje v nejrůznějších formách, existují i rozdílné, i když vzájemné, koncepty vzdělanostního či kvalifikačního nesouladu a nesouladu dovedností. První část je proto věnovaná rozlišení jednotlivých konceptů nesouladu, jejich vzájemné vazbě a zasazení debaty o užití každého z nich. Další část práce se zabývá rovněž potenciálními příčinami nesouladu na trhu práce, jakož i jeho důsledky, a to pro jednotlivce, firmu i společnost jako celek. Další část práce nabízí informace o možných přístupech k měření vzdělanostního nesouladu a nesouladu dovedností a tyto přístupy jsou opět porovnávány. Je zaveden nový přístup k měření nesouladu dovedností, jehož metodika je detailně popsána. Díky datům z výzkumu PIAAC, který obsahuje jednak měření dovedností a zároveň i informace o vzdělání a kvalifikacích, je možné zjistit rozsah vzdělanostního, jakož i dovednostního nesouladu v České republice, a zároveň i porovnat několik způsobů měření. Zvláštní pozornost je věnována rozložení nesouladu mezi různými sociodemografickými skupinami. Na závěr práce jsou výsledky analýzy diskutovány z pohledu veřejné politiky a jsou formulována obecná doporučení přispívající ke komplexnímu řešení problému nesouladu dovedností na trhu práce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The imbalance in the labor market between the supply of and demand for skills is a widespread phenomenon that may contribute to unemployment and lower productivity and competitiveness. This diploma thesis aims to explore and uderstand the komplex phenomena of skill mismatches on the labor market. As skill mismatch manifests itself in various forms, there exist different but also related concepts of educational or qualificational and skill mismatches. In the first part a clear distinction between skill and qualificational mismatch is made, the links between different types of mismatches are described and the debate of using each of the concepts is situated as well as the comparison of advantages and disadvantages of different concepts. Next part of this thesis concerns also with potential causes of mismatches in the labour market as well as its consequences and implications for individuals, businesses and society as a whole. In the next section, the information on possible measures of educational or qualificational and skill mismatches is offered and the comparision of these measures is made. A new approach for measuring skill mismatch is introduced. Due to published results from PIAAC survey, which contains measures of skill proficiency and also information about qualifications, educational as well as skill mismatches are investigated and several methods of their measurement can be compared. Special attention is paid to the distribution of mismatches among different sociodemographic groups. In conclusion, the analysis results are discussed from the perspective of public policy and general recommendations conducive to a comprehensive solution to the problem of skills mismatches in the labor market are formulated. |