Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Negative numbers in contemporary primary school mathematics |
Klíčová slova: | aritmetické operace se zápornými čísly; experiment; prostředí Krokování; prostředí Schodiště; slovní úlohy; základní modely záporných čísel: teploměr, výtah; záporná čísla |
Klíčová slova anglicky: | arithmetic operations with negative numbers; experiment; Stepping environment; environment Stairs, word problems, the basic models of negative numbers: thermometer, elevator, negative numbers |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 27.01.2014 |
Datum zadání: | 30.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.01.2016 12:30 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R318, 318, matematika, 3. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.12.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.01.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Seznámení se s problematikou v odborné literatuře
2. Zmapování způsobu prezentace záporných čísel ve 2 - 3 řadách učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ 3. Vyhledání zajímavých úloh k tématu záporných čísel v různých matematických soutěžích a testech 4. Příprava předexperimentu a jeho vyhodnocení 5. Příprava experimentu a jeho realizace 6. Kvalitativní analýza experimentu, evidence a popis specifických jevů při řešení úloh dané problematiky 7. Formulování výstupů a závěrů z práce 8. Sepsání diplomové práce |
Seznam odborné literatury |
1. Hošpesová, A., Stehlíková, N., Tichá, M. (Eds.): Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. České Budějovice, 2007.
2. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ 3. Sborníky z národních a mezinárodních konferencí Studentka iniciativně doplní další zdroje. |
Předběžná náplň práce |
Budou formulovány vhodné úlohy pro diagnostiku míry žákova porozumění záporným číslům ve 4. a 5. ročníku ZŠ. Tyto úlohy budou zadány jednak žákům vedeným tradičním způsobem vyučování matematice a jednak žákům vedeným vyučováním matematice orientované na budování schémat. Přístupy žáků k řešení těchto úloh budou porovnávány u obou skupin žáků. Porovnání bude uskutečněno analýzou řešitelských procesů včetně evidence fenoménů. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The appropriate role for the diagnosis rate of pupils' understanding of negative numbers in the 4th and 5th grade of primary school will be formulated. These tasks will be assigned one hand, students led the traditional way of teaching mathematics and also led pupils to teaching mathematics focused on building schemes. Access for pupils to solve these tasks will be compared in both groups of students. Comparison will be done by analyzing problem-solving processes, including evidence of phenomena. |