Možnosti mateřské školy v oblasti prevence školní neúspěšnosti dětí
Název práce v češtině: | Možnosti mateřské školy v oblasti prevence školní neúspěšnosti dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities of kindergarten in the field of failure of children in school education |
Klíčová slova: | školní zralost, školní připravenost, prevence, spolupráce, rodina, mateřská škola, základní škola, poradenská zařízení, pedagogická diagnostika, stimulační program, evaulace |
Klíčová slova anglicky: | school maturity, school readiness, prevention, cooperation, family, kindergarten, basic school, consulting institutions, pedagogical diagnostics, stimulation programme, evaluation |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 21.01.2014 |
Datum zadání: | 23.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.10.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS) |
Oponenti: | PhDr. Lidmila Valentová, CSc. |
Konzultanti: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. | |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti MŠ při prevenci školní neúspěšnost dětí.
V teoretické části bakalářské práce se budu zabývat otázkou školní zralosti a připravenosti, školní nezralosti a problematikou odkladů školní docházky. Dále budu uvádět možnosti MŠ při prevenci školní neúspěšnosti dětí předškolního věku a seznamovat s různými stimulačními programy pro děti a jejich zaměřením. V teoretické části se dále budu zabývat úrovní klíčových kompetencí dosažitelných u předškolního dítěte, které jsou důležité pro další vzdělávání. Součástí praktické části by bylo vytvoření a zrealizování stimulačního programu a jeho následná evaluace. Cílem tohoto programu by byla komplexní příprava dětí na školní docházku, která je spojena podporou a rozvojem schopností a dovedností v jednotlivých oblastech, které jsou pro vstup do základní školy rozhodující. |
Seznam odborné literatury |
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada 2007.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2008. SBN 978-802-5118-290. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál 2009 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. PRAHA: Portál 2001, ISBN 80-7178-585-7. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha : Portál, 2008. KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Praha : Scientia, 2004. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. PRAHA: Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV. Metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. PRAHA: VÚP 2007, ISBN 80-87000-10-2 ŠTURMA, J. Školní zralost a její poruchy. In.: ŘÍČAN, P., VÁGNEROVÁ, M.: (Eds.) Dětská klinická psychologie. PRAHA: Avicenum 1991, ISBN 80-7169-512-2 ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuálně vzdělávací program. PRAHA: Portál 2001. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. TŮMOVÁ, Marta. Faktory ovlivňující adaptaci dítěte na zahájení školní docházky. 1991, FRANCLOVÁ, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
https://is.cuni.cz/studium/dipl_st/index.php?id=d40bcd04bd10c85327eb78bc3dea7fed&tid=2&do=main&doo=edit |