Vliv institucionální péče a výchovy na dítě raného věku (především v jazykové a komunikační oblasti)
Název práce v češtině: | Vliv institucionální péče a výchovy na dítě raného věku (především v jazykové a komunikační oblasti) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Influence of institutional care and education on a child of an early age (covering especially the issues of language and communication) |
Klíčová slova: | rozvoj osobnosti dítěte, dítě raného věku, institucionální péče, výchova a vzdělávání, komunikační a řečové dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | child´s personality development, child early age, institutional care and education, communication and language skills |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 20.01.2014 |
Datum zadání: | 12.02.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. |
Konzultanti: | doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Hlavní myšlenkou této práce je postihnout význam a vliv institucionální péče a výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte mladšího tří let. Diplomová práce se zabývá rozvojem takového dítěte zvláště v jazykové a komunikační oblasti.
Teoretická část diplomové práce charakterizuje rané dětství a rozvoj dítěte v období od dvou do tří let. Cílem praktické části je sledování posunu dětí především v jazykových a komunikačních dovednostech. Cíl: sledování posunu dětí v jazykových a komunikačních dovednostech (srovnání skupiny dětí navštěvující kolektivní zařízení se skupinou dětí, které zůstávají v rodinném prostředí) Vzorek: 20 dětí z mateřské školy – test ve dvou letech – další test ve třech letech nebo po nástupu do MŠ Sledované kategorie: • Výslovnost • Vyjadřovací schopnosti • Gramatická správnost řeči • Slovní zásoba – počet slov • Komunikační dovednosti – řešení problémů |
Seznam odborné literatury |
BAĎURÍKOVÁ, ZUZANA. Inštitucionálna výchova a vzdelavanie detí od narodenia do troch rokov v európskom kontexte. Predškolská výchova. 2010/2011, roč. 65(č. 3), 1-12.
GAVORA,P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HAŠKOVÁ, H., SAXONGER, S. MUDRÁK J. Péče o nejmenší boření mýtů. Praha : Slon 2012. KOLÁŘOVÁ, J. Klíč k jeslím. Praha : Gender Studies 2007. KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. MATĚJČEK, Z. Mýtus prvních tří let. Československá psychologie. 2002, roč. 46(č. 4), 347-357. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP 2004. ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál 2000. |