Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jazykové uvědomování u dětí na počátku školní docházky
Název práce v češtině: Jazykové uvědomování u dětí na počátku školní docházky
Název v anglickém jazyce: Language Awareness of Children at the Early School
Klíčová slova: jazykové uvědomování, diagnostika, analyticko-syntetická metoda čtení, genetická metoda čtení, rychlé automatické jmenování, slovník, fonologie
Klíčová slova anglicky: linguistic awareness, diagnostic, analytic-synthetic method of reading, reading genetic method, RAN, vocabulary, phonology
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 14.01.2014
Datum zadání: 26.06.2015
Datum a čas obhajoby: 14.09.2015 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.07.2015
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2015
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaměřovat na sledování jazykového uvědomění u dětí 1. a 2. ročnících základní školy, a to v našich obou metodách čtení (metodě analyticko-syntetické a metodě genetické).
V teoretické části práce autorka provede kritickou analýzu pojmu jazykové uvědomování a jazykový cit, srovnání zahraničních přístupů i tradice a aktuálního stavu u nás.
Empirické části práce bude zaměřena na zhodnocení nového diagnostického nástroje, vznikajícího ve spolupráci katedry českého jazyka a katedry psychologie PedF UK v Praze.
Použity budou dva testy jazykového uvědomování, a to tradiční Zkouška jazykového citu, užívající se v diagnostice specifických poruch učení a nově vznikající Test jazykového uvědomování.
Autorka provede výběr respondentů v příslušných školách, v každé metodě čtení bude zařazeno min. 20 žáků. Šetření bude probíhat v podzimních měsících školního roku.
Podáno bude srovnání jak samotných diagnostických okruhů zařazených do testu a principů diagnostiky, tak výsledků v obou metodách.
Jako další srovnávací metody budou použity některé kognitivní, jazykové a fonologické testy.
Dosažené výsledky budou sloužit k prověření validity a reliability testu a k případným návrhům na změny v jednotlivých oblastech testu či jeho položkách.
Seznam odborné literatury
BADIAN, N. A., DUFFY, F.H., ALS, H. MCANULTY, G.B. Linguistic profiles of dyslexic and good readers. Annals of Dyslexia [online]. 1991, vol. 41, issue 1, s. 221-245
CATS, H.V. The relationship between speech?language impairments and reading disabilities. Journal of Speech and Hearing Research, vol. 36, s. 948?958.
CONTI-RAMSDEN, G. Processing and lingvistic markers in young children with specific language impairment (SLI). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2003, vol. 46, no. 5, s. 1029?1040.
CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. Phonological spelling errors among dyslexic children learning a transparent orthography: The case of czech. Dyslexia. An International Journal of Research and Practise, 2001, 7, 229 ? 245.
KIM, Y.-S., K. APEL a S. AL OTAIBA. The Relation of Linguistic Awareness and Vocabulary to Word Reading and Spelling for First-Grade Students Participating in Response to Intervention. Language, Speech, and Hearing Services in Schools [online]. 2013-10-11, vol. 44, issue 4, s. 337-347 [cit. 2014-01-14]. DOI: 10.1044/0161-1461(2013/12-0013).
KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství, 2007, č. 48, s. 28-43.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy učení. Praha: H&H, 1995.
MERTIN, V. Fonologický model poruch čteni. In Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Acta universitatis carolinae. Philosophica et historica. Studia psychologica IX. Praha: UK, Karolinum, 2001, s. 165?174.
SNOWLING, M. J. Dyslexia. Oxford: Blackwell, 2001.
STOLOW, A. Book review. Linguistics and Education. 2012, vol. 23, issue 4, s. 414-416. DOI: 10.1016/j.linged.2012.10.001.
ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha : Scientia, 2001.
VELLUTINO, F.; SCANLON, D. Phonological coding, phonological awareness, and eading ability: Evidence from a longitudinal and experimental study. Merrill: Palmer Quarterly, 1987, vol. 33, s. 321?363. b.ISSN.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
ZHANG, D. Linguistic distance effect on cross-linguistic transfer of morphological awareness. Applied Psycholinguistics [online]. 2013, vol. 34, issue 05, s. 917-942. DOI: 10.1017/S0142716412000070.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK