Plocha a prostor ve výtvarných činnostech v MŠ
Název práce v češtině: | Plocha a prostor ve výtvarných činnostech v MŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | 2D and 3D Dimension in Kinderdarten Art Education |
Klíčová slova: | Plocha, prostor, 2D, 3D, přechod, výtvarné činnosti, mateřská škola, umění, galerijní pedagogika |
Klíčová slova anglicky: | Surface, space, 2D, 3D dimension, transition, art education, kindergarten, fine art, gallery and museum education |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
Datum přihlášení: | 08.01.2014 |
Datum zadání: | 08.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Jan Šmíd, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zkoumejte prostorové uspořádání v dílech vybraných umělců.
Vyberte takové práce, které řeší problém přechodu z plochy do prostoru. Vyhledejte odlišná řešení, odlišné přístupy. Analyzujte je. Hledejte takové přístupy, které by se mohly stát vhodným východiskem pro plánování výtvarných činností v MŠ s ohledem na rozvoj kognitivních schopností předškolních dětí. Vyhledejte a prostudujte relevantní odbornou literaturu. Výtvarné činnosti s dětmi realizujte a reflektujte. Uspořádejte dětské práce. Sledujte, k rozvoji jakých dovedností, schopností a zkušeností zadané úkoly přispěly. |
Seznam odborné literatury |
DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, 2002, 38 s., [25] s. obr. příl. ISBN 80-704-4424-X.
FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 208 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-802-1053-892. GAFF, Jackie a Clare OLIVER. Svět umění XX. století od postimpresionismu po digital art. 1. vyd. Praha: Albatros, 2003, 187 s. Klub mladých čtenářů (Albatros). ISBN 80-000-1179-4. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-717-8279-3. GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 159 s. ISBN 80-717-8815-5. HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011, 160 s. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-808-7553-305. HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN: 80-7204-7. FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1, Praha PedF UK, UPM, 2011 MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS-ARTAMA, 1997, 151 s. ISBN 80-706-8104-7. ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-718-4437-3. TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vyd. 1. Praha: Gasset, 2011, 226 s. Modrý Mauricius. ISBN 978-80-87079-15-7. |
Předběžná náplň práce |
Zkoumání přechodu mezi plošným a prostorovým zobrazením v díle vybraných umělců. Analýza a reflexe jednotlivých přístupů - východisko pro výtvarné činnosti v MŠ.
Realizace výtvarných činností, postavených na různých způsobech uchopení plochy a prostoru. Ukotvení výtvarných řad ve vybraných teoretických kontextech. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Exploring the visualization of the 2D to 3D transition in artwork of selected artists and reflecting the different approaches. Using that approaches as an issue for designing and realizing of art education activities in the kindergarten. Analyzing and reflecting of the realized art activities in art context. |