Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy
Název práce v češtině: | Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Playing in Heterogeneous Classes - Comparative Study on Kindergartens of Common versus Waldorf Type |
Klíčová slova: | Věkově heterogenní skupina dětí, waldorfská pedagogika, volná hra, hračka, potřeba herního partnera |
Klíčová slova anglicky: | heterogeneous age group of children, Waldorf education, free playing, toys, need of a playing partner |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.12.2013 |
Datum zadání: | 06.01.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2016 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.03.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2016 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP) |
Oponenti: | PaedDr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude věnovat v teoretické části vymezení potřeby hry v předškolním věku, vývoji hry, potřeby herního partnera a úloze hračky. Dále místu hry v RVP PV, začlenění her v režimu dne v MŠ a přínosu hry pro dítě i učitelku a postihne specifika věkově heterogenní skupiny dětí obecně a ve vztahu ke hře. Budou zde také analyzována specifika waldorfské mateřské školy a pojetí hry v této pedagogické alternativě.
V praktické části budou zvoleny konkrétní a dosažitelné cíle, výzkumné otázky nebo hypotézy vztahující se k daným cílům a adekvátní metody výzkumu. Autorka by měla zjistit u učitelek (dotazník nebo rozhovor)jaké hračky pro heterogenní třídu doporučují v obou typech MŠ, kolik času denně je věnováno volným hrám, jak na volné hry učitelky reagují, a jak organizují řízené hry ve heterogenní skupině – které typy her převažují. Je možné také zjistit u rodičů, jaké hračky děti preferují v domácím prostředí, jaké hračky nejčastěji dětem rodiče kupují a zda mají genderový charakter. Dále bude ve zvolených MŠ pozorováním zjištěno, jak zde hry dětí probíhají, jaké hračky si děti nejčastěji volí, jak na volnou hru reagují učitelky a dále, jak se začleňují děti mladší do her starších dětí a opačně. Zaměření na převažující herní aktivity venku a jejich popsání. Podle předem zvolených kritérií následně srovnávat odpovědi učitelek, pozorované skutečnosti a informace od rodičů a vyvodit shody a rozdíly v přístupu ke hře a hračkám ve dvou odlišných programech MŠ. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
Caiatiová, M., Delačová, S. Mullerová, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. Gruneliusová, E. Výchova v raném věku. Školky s waldorfskou pedagogikou. Praha: Baltazar, 1992. Jeřábková, B. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: MU v Brně, 1993. Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2008. Mertin, V.,Gillernová,I.(eds.) Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2003. Millarová,S. Psychologie hry.Praha: Panorama, 1978. Mišurcová, V.,Fišer, J., Fixl,V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SNP, 1980. Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. RVP PV Praha: VÚP v Praze, 2004. |