Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy
Název práce v češtině: Hra ve věkově heterogenních třídách - komparace běžné a waldorfské mateřské školy
Název v anglickém jazyce: Playing in Heterogeneous Classes - Comparative Study on Kindergartens of Common versus Waldorf Type
Klíčová slova: Věkově heterogenní skupina dětí, waldorfská pedagogika, volná hra, hračka, potřeba herního partnera
Klíčová slova anglicky: heterogeneous age group of children, Waldorf education, free playing, toys, need of a playing partner
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 18.12.2013
Datum zadání: 06.01.2014
Datum a čas obhajoby: 24.05.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:30.03.2016
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (předšk. ped.) (OSZD005PP)
Oponenti: PaedDr. Jana Havlová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat v teoretické části vymezení potřeby hry v předškolním věku, vývoji hry, potřeby herního partnera a úloze hračky. Dále místu hry v RVP PV, začlenění her v režimu dne v MŠ a přínosu hry pro dítě i učitelku a postihne specifika věkově heterogenní skupiny dětí obecně a ve vztahu ke hře. Budou zde také analyzována specifika waldorfské mateřské školy a pojetí hry v této pedagogické alternativě.
V praktické části budou zvoleny konkrétní a dosažitelné cíle, výzkumné otázky nebo hypotézy vztahující se k daným cílům a adekvátní metody výzkumu.
Autorka by měla zjistit u učitelek (dotazník nebo rozhovor)jaké hračky pro heterogenní třídu doporučují v obou typech MŠ, kolik času denně je věnováno volným hrám, jak na volné hry učitelky reagují, a jak organizují řízené hry ve heterogenní skupině – které typy her převažují.
Je možné také zjistit u rodičů, jaké hračky děti preferují v domácím prostředí, jaké hračky nejčastěji dětem rodiče kupují a zda mají genderový charakter.
Dále bude ve zvolených MŠ pozorováním zjištěno, jak zde hry dětí probíhají, jaké hračky si děti nejčastěji volí, jak na volnou hru reagují učitelky a dále, jak se začleňují děti mladší do her starších dětí a opačně. Zaměření na převažující herní aktivity venku a jejich popsání. Podle předem zvolených kritérií následně srovnávat odpovědi učitelek, pozorované skutečnosti a informace od rodičů a vyvodit shody a rozdíly v přístupu ke hře a hračkám ve dvou odlišných programech MŠ.
Seznam odborné literatury
Literatura:
Caiatiová, M., Delačová, S. Mullerová, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995.
Gruneliusová, E. Výchova v raném věku. Školky s waldorfskou pedagogikou. Praha: Baltazar, 1992.
Jeřábková, B. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: MU v Brně, 1993.
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2008.
Mertin, V.,Gillernová,I.(eds.) Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2003.
Millarová,S. Psychologie hry.Praha: Panorama, 1978.
Mišurcová, V.,Fišer, J., Fixl,V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SNP, 1980.
Průcha, J., Koťátková, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013.
Svobodová, J., Jůva, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996.
RVP PV Praha: VÚP v Praze, 2004.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK