Pohled začínajících a zkušených učitelů na práci se třídou
Název práce v češtině: | Pohled začínajících a zkušených učitelů na práci se třídou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Novice and expert teacher’s perspective on classroom teaching and management |
Klíčová slova: | začínající učitel, zkušený učitel, práce se třídou, začátek profesní kariéry, profesní vývoj |
Klíčová slova anglicky: | novice teacher, expert teacher, classroom teaching and management, career start, professional development |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.12.2013 |
Datum zadání: | 18.12.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2015 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2015 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | Mgr. Michaela Titmanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Hlavním cílem práce je analyzovat, jakým způsobem přistupují k různým aspektům práce se třídou vyučující na počátku kariéry a zkušení vyučující-experti. Studie se konkrétně zaměří na to, jakým způsobem přistupují tyto dvě skupiny vyučujících k motivaci studentů, k práci se třídou a jaké používají metody výuky. Pozornost bude také zaměřena na průběh profesní dráhy vyučujících a na to, jak se ze začínajících vyučujících stávají vyučující-experti.
V teoretické části bakalářské práce diplomantka představí některé současné teorie týkající se vývoje učitelů a vývoje expertů obecně a také teorie zabývající se tím, jak pracují experti ve srovnání s nováčky. Dále se bude teoreticky věnovat jednotlivým aspektům práce se třídou, jako jsou metody výuky, zvládání třídy a motivace studentů. Ve výzkumné části diplomantka prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů realizovaných s cca 4-6 respondenty prozkoumá to, jakým způsobem přistupují k jednotlivým aspektům práce se třídou začínající vyučující a vyučující experti. Dále také prozkoumá, jakým způsobem se liší průběh profesní kariéry u obou skupin a jakým způsobem vidí svůj vývoj učitelé začátečníci ve srovnání s učiteli experty. Svá zjištění interpretuje v kontextu představených teorií. |
Seznam odborné literatury |
Bloom, B.S. (1985): Developing Talent in Young People. New York: Ballantine.
Dunn, T.G., Shriner, C. (1999): Deliberate Practice in Teaching: What Teachers Do for Self-improvement. Teaching and Teacher Education 15, 631-651. Ericsson, K. A., Charness, N. (1994): Expert Performance: Its Structure and Acquisition. American Psychologist, 49, 8, 725-747. Ericsson, K. A. (1996). Road to excellence. New Jersey: Lawrence Erblaum. Hendl, J. (2005): Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hříbková, L. (2005): Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, Univerzita Karlova., Pedagogická fakulta. Korthagen, F. A. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and teacher education, 20(1), 77-97. Mareš J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Sternberg, R.J., Williams, W.M. (2010). Educational psychology. New York: Pearson. Švaříček, R., Šeďová, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál. |