Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Název práce v češtině: | Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of the Interactive White Board in Literary education in the First Grade of Primary School |
Klíčová slova: | čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, čtením a psaním ke kritickému myšlení, čtvrtý ročník základní školy, E-U-R, evokace, interaktivní tabule, prepubescentní čtenář, SMART Board, SMART Notebook |
Klíčová slova anglicky: | E-U-R, evocation, fourth grade of primary school, interactive whiteboard, prepubescent reader, reading literacy, reading and writing for critical thinking, reading strategies, SMART Board, SMART Notebook |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 10.12.2013 |
Datum zadání: | 10.12.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2017 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.12.2016 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2017 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Ondřej Hausenblas |
Zásady pro vypracování |
Autorka se bude snažit ve své diplomové práci naplnit (s oporou o doporučenou literaturu) níže uvedený cíl a postupovat dle níže navržené struktury.
Cíl: Prozkoumat možnosti využití interaktivní tabule v literární výchově ve 4. ročníku a navrhnout, jak ji uplatnit ve fázi evokace. Struktura DP: 1. Teoretická část: - prepubescentní čtenáři - plánování pozpátku: model E- U-R - evokační fáze v hodinách literární výchovy - metody a aktivity použitelné v literární výchově ve fázi evokace 2. Interaktivní tabule: - zmapování možností využití interaktivní tabule (jejich různých typů) v literární výchově - hledání a navržení způsobů konkrétního využití interaktivní tabule v literární výchově ve fázi evokace; 3. Ověření získaných poznatků v praxi: - čtenářské zájmy, potřeby a dovednosti žáků 4. tříd zapojených do výzkumného šetření - plán dvou až tří vyučovacích jednotek aplikovaný ve dvou paralelních třídách (z nichž jedna nebude mít k dispozici interaktivní tabuli) se zaměřením na fázi evokace - výzkum formou pozorování a dotazníku, který bude sledovat zvládnutí čtenářských dovedností, porozumění textu a motivaci (zaujetí, zájem) žáka; srovnání výsledky žáků v obou třídách (výzkumných skupinách) 4. Závěry: - vyhodnocení praktických výsledků a jejich porovnání s teoretickou částí, reflexe |
Seznam odborné literatury |
Seznam literatury
Peterka, J.: Teorie literatury pro učitele. MME Mercury Music & Enterteain 2009, ISBN 9788023992847, 345 s. Hník, O.: Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. H&H 2007, ISBN 80-7319-067-2, 157 s. Lederbuchová, L.: Dítě a kniha. Aleš Čeněk 2004, ISBN 80-86898-01-06, 179 s. Chaloupka, O.: Rozvoj dětského čtenářství. Albatros 1982, 572 s. Stejskal, V.: Cesty současné literatury pro děti. Státní nakladatelství dětské knihy 1960, 81 s. Toman, J.: Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakladatelství CERM Internetové odkazy Prepubescentní čtenářství: http://kzv.kkvysociny.cz/ PIRLS výzkum: http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PIRLS Basl, J., Kramplová, I., Tomášek, V., Vernerová, M. Vybraná zjištění PIRLS 2011, TIMSS 2011 Praha: ČŠI 2013. online cit. 2014-10-01. Dostupné z www: http://www.csicr.cz/getattachment/84d6bbdd-3110-4abf-ba68-c7bac080a502 KRAMPLOVÁ, I. Národní zpráva PIRLS 2011. ČŠI: Praha 2012. Online viz: http://www.csicr.cz/getattachment/53120d54-47da-4a68-9452-12c44b0e3aab/narodni-zprava-PIRLS_2011_WEB.pdf PIRLS 2011. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: ÚIV 2011. online cit. 2013-18-09. Dostupné z www: http://www.csicr.cz/getattachment/fac58c45-a51d-4ac7-978f-9c394c17d43c. JANOTOVÁ, Z., ŠAFRÁNKOVÁ, K. Čtěme nejen v hodinách českého jazyka (Úlohy PIRLS 2011). Praha: ČSI 2013. Online viz: http://www.csicr.cz/getattachment/438f60ce-5176-43b9-b4b1-30cb65010ed2 Metody, fáze evokace KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha 2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) online cit. 2013-18-09. Dostupné z www: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_210.pdf ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. online cit. 2013-18-09. Dostupné z www: http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. online cit. 2013-18-09. Dostupné z www: http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu. http://www.criticalthinking.org/ http://www.criticalthinkinginternational.org/programs?id=13 http://www.rwctic.org/ |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy ve čtvrtém ročníku na 1. stupni základní školy.
Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky o prepubescentním čtenáři z hlediska psychologie, pedagogiky a čtenářské gramotnosti. Předmětem výzkumu je především porovnání výuky s využitím interaktivní tabule a bez ní, a to konkrétně v úvodní části hodiny literární výchovy, v tzv. evokaci. Vyučovací jednotky jsou koncipovány v duchu konstruktivismu moderní didaktické koncepce známé pod zkratkou „RWCT“ (Čtením a psaním ke kritickému myšlení). |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis deals with the posibilities of the use of the interactive whiteboard in literary education in the fourth grade of primary school.
The theoretical part summerizes existing findings and knowledges of the prepubescent reader from the point of view of psychology, pedagogy and reading literacy. The main research subject is comparison of teaching with and without the use of the interactive whiteboard focused on the introductory part of Literature lesson called the evocation. The teaching units are designed in the spirit of constructivist modern didactic conception known as RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking). |