Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 381)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Česká ilustrace dětské knihy v šedé zóně normalizace
Název práce v češtině: Česká ilustrace dětské knihy v šedé zóně normalizace
Název v anglickém jazyce: Czech illustration of book for children in the grey zone of the nomalization
Klíčová slova: Ilustrace, dětská kniha, šedá zóna, normalizace, autorská kniha, koláž, kresba
Klíčová slova anglicky: illustration, children’s book, Grey Zone, artist's book, Normalization, collage, drawing
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Ladislav Daniel, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 23.11.2013
Datum zadání: 14.07.2015
Datum a čas obhajoby: 13.09.2016 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:15.07.2016
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2016
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: doc. ak. mal. Ivan Špirk
 
 
 
Zásady pro vypracování
Šedá zóna dovolovala kvalitně umělecky pracovat, ale bylo nutno si vymezit méně sledované oblasti tvořivosti. Takovou se stala ilustrace dětské knihy.
Předběžná náplň práce
Teoretická rovina mé diplomové práce se v úvodu zabývá historií ilustrace dětské knihy od počátků až do 70. let. Teorie se zaměřuje na ilustraci specifického období 70. let, kdy bylo nutné vymezit si méně sledovanou oblast tvorby - dětskou knihu, a zároveň nahlíží do tvorby konkrétních ilustrátorů šedé zóny, jež se na pomezí oficiální a neoficiální tvorby nepropůjčili propagaci režimu a zároveň nebyli režimem postihováni. Cílem teoretické části je popsat specifika a inspirační zdroje jejich tvorby. Didaktická část vychází z textu autorské knihy, který žáci ilustrovali ve třech stanovených úkolech. Součástí didaktické části je také dotazník s komentáři žáků k samotnému textu knihy a dotazník, jež směřuje k jejich sebehodnocení. Výstupem didaktické části je rozsáhlý katalog s pracemi žáků, jež jsou rozčleněny do několika kategorií. Praktická část diplomové práce popisuje inspirační zdroje a průběh tvorby autorské knihy, příběhu pro děti, Tohle jsem já, Sára. Výstupem praktické části je série černobílých ilustrací, které text doplňují a reflektují naivitu dětského světa. Tento cyklus ilustrací vychází z citlivosti, představ a poetických popisů hlavní hrdinky Sáry.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The introductory part of my diploma thesis comprises of the theoretical framework oriented toward history of children’s book illustration from the beginning to 1970’s. The theory then focuses on illustrations from specific period of 1970’s, during which the authors were forced to restrict their focus onto children’s book - a field, that was less pursued by the regime, and inspects the works of selected illustrators of “Grey Zone”, that were able to balance their works on the thin line between official and unofficial and therefore were not promoted but also not ostracized by the regime. The aim of the theoretical framework is to describe the specifics and inspirations of their art. Didactic framework of the thesis is based on a text of artist's book, that was illustrated by students during three given assignments. As a part of didactic framework the students were also given a questionnaire aimed to obtain a commentary on the original text as well as self-evaluation. The output of didactic part of the thesis is a comprehensive catalogue, that contains the student works divided into several categories. Practical framework describes inspirations and artistic process behind the artist's book, children story, Tohle jsem já, Sára. The output of this framework is a series of black and white illustrations, that complement the text and reflect naivety of children’s world. This set of illustrations is based on sensitivity, imagination and poetic descriptions of the heroine Sára.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK