Souběžný rozvoj výtvarné a jazykové představivosti
Název práce v češtině: | Souběžný rozvoj výtvarné a jazykové představivosti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Synergy of language and visual imagination |
Klíčová slova: | případová studie, speciální poruchy učení, první stupeň ZŠ, mezipředmětová integrace, Výtvarná výchova, osvojování cizího jazyka |
Klíčová slova anglicky: | case study, special educational needs, first grade of elementary school, subject integration, Visual Arts Education, Second Language Acquisition |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.11.2013 |
Datum zadání: | 26.11.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2015 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.04.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2015 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Metodou případové studie zpracujte výzkumnou sondu, která bude odpovídat na úzce vymezenou výzkumnou otázku z oblasti integrace cizího jazyka a výtvarné výchovy u dětí na 1. stupni ZŠ. Za účastníky výzkumu vyberte několik dětí s SPU z prvního stupně, jejichž vývoj v průběhu části školního roku budete sledovat. V první fázi práce vyberte účastníky, shromážděte dostupnou dokumentaci, a naplánujte postup studie. Postupně vymezujte sledované otázky, a snažte se analyzovat a interpretovat ty souvislosti vizuální a jazykové oblasti, které podporují učení v obou těchto oblastech. Průběžně zpracovávejte výpisky z doporučené literatury, uvažujte o jejich relevanci pro výzkumnou sondu, a probádávanou oblast teoreticky vymezte. |
Seznam odborné literatury |
Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, 1997.
Fulková, M.: Diskurz umění a vzdělávání. Praha, H+H, 2008. Dewey, J.: Art as Experience. Vol. 10:1934. Southern Illinois University Press, 1989. Hazuková, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In: Slavík, J. (ed.): Multidisciplinární Komunikace – Problém a princip všeobecného vzdělávání, UK 2007, s. 304 – 326. Kafková, H.: Některá východiska, formy a úskalí integrace cizího jazyka a výtvarné výchovy v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. In: Výtvarná výchova 3/2010, s. 18 – 21. Kandynsky, W.: Bod linie plocha. Praha, Triáda, 2000. Rymarczyk, J.: Vytvoření obrazu a řeč o něm – Výtvarná výchova v dvojjazyčném vzdělávání. In: Výtvarná výchova. Praha, UK, 2013 (v tisku) Švaříček R. Šeďová, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál 2007. internetové zdroje: http://www.icrj.eu/ |
Předběžná náplň práce |
Prozkoumání synergetických možností souběžného rozvoje vizuální a jazykové představivosti u dětí se speciálními poruchami učení. Práce má těžiště ve výzkumné části, ve které diplomantka skrze případovou studii získá náhled na specifické souvislosti mezi osvojováním druhého jazyka a osvojením výtvarného myšlení a představivosti. Teoretická část vymezí rámec pedagogického a výtvarně didaktického myšlení, ve kterém krystalizuje výzkumná část.
|
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Researching synergetical potentialities of parallel development of visual and language imagination in case of children with special educational needs. The research part uses the method of case study in search for an insight at the specific links between Second Language Acquisition, language imagination an visual thinking. The theoretical chapter discusses the pedagogical and theoretical circumstances of the case study. |