Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Informovanost dospívajících o problematice deprese
Název práce v češtině: Informovanost dospívajících o problematice deprese
Název v anglickém jazyce: Awareness of adolescent about the problem of depression
Klíčová slova: Adolescence, deprese, edukace, intervence, sebevražda, prevence
Klíčová slova anglicky: Adolescence, depression, education, intervention, suicide, prevention
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250)
Vedoucí / školitel: PhDr. Pavla Pavlíková
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 21.10.2013
Datum zadání: 16.01.2014
Datum a čas obhajoby: 10.06.2014 12:30
Místo konání obhajoby: Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (8:00/12:30)
Datum odevzdání elektronické podoby:07.04.2014
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2014
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01821)
Oponenti: Mgr. Eva Marková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Opatření rektora č. 6/2010, Opatření rektora č. 8/2011, Opatření děkana 10/2010
Seznam odborné literatury
Bajerová,S. (2006) Faktory ovlivňující kvalitu života depresivních pacientů v období remise (diploma thesis, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved February 20, 2014, fromhttp://is.muni.cz/th/44696/ff_m/Diplomova_prace-Bajerova_Sona.pdf
Baroňová, V. (2009) Sebevraždy dětí a mladistvých (bachelor’s thesis, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved February 12, 2014, fromhttp://is.muni.cz/th/173945/pedf_b/Bakalarska_prace-Sebevrazdy.pdf
Bocková, B. (2011) Riziko, deprese a problémové chování v období adolescence (rigorous thesis, Masaryk University, Brno, Czechia) Retrieved March 4, 2014, fromhttp://is.muni.cz/th/392613/ff_r/Rigorozni_prace.pdf
Carr-Gregg, M. (2012). Psychické problémy v dospívání (1st ed). Praha, Czechia: Portál.
Cleaver, K. (2007) Characteristics and trends of self-harming behavior in young people. BRITISH JOURNAL OF NUTRITION 16, pp. 148–152.
Fričová, S. (2010) Význam a možnosti využití edukace v psychiatrickém ošetřovatelství, Sestra, 20 (3) pp. 34-36
Goetz, M (2005) Deprese u dětí a adolescentů, Pediatrie pro praxi, 2005 (6) pp. 271-275. Retrieved February 14, 2014, from http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2005/06/03.pdf
Hošková, P. (2010) Informovanost klientů/pacientů a rodinných příslušníků. Sestra, 20 (2),pp. 28-29
Hyblerová, P. (2009) Depresivní poruchy v adolescenci (bachalor’s thesis, Tomáš Baťa University in Zlín, Zlín, Czechia). Retrieved February 4, 2014, from https://dspace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/9748/hyblerov%C3%A1_2009_bp.pdf?sequence=1
Jonáš, J. (2009) Deprese. Sestra, 19 (3), p.21
Juřeníková, P. (2010) Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. (1st ed.) Praha, Czechia: Grada Publishing a.s.
Korešová, J. (2009) Péče o informovanost pacienta. Facultas nostra, 2009 (74), p.11. Retrieved January 24, 2014, fromhttp://www.lfp.cuni.cz/FacultasNostra/2009/FacultasNostra74.pdf
Koutek, J. & Kocourková, J. (2013) Autodestruktivní chování v adolescenci, Postgraduální medicína 15(2) pp. 223-227
Koutek, J., & Kocourková, J. (2003). Sebevražedné chování (1st ed.) Praha, Czechia: Portál
Křivohlavý, J., (2003) Jak zvládat depresi ( 2nd rev. ed.) Praha, Czechia: Grada Publishing. a.s.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006) Vývojová psychologie. (2nd rev. ed.) Praha, Czechia: Grada Publishing, a.s.
Malá, L. & Malý, T. & Zahálka, F. & Teplan, J. (2013) Rozdiely telesného zloženia ako prediktoru kvality života z hľadiska ontogenézy a pohlavia u pubescentov, Česká kinantropologie, 17 (3), pp. 82-90. Retrieved January 21, 2014, from http://www.ftvs.cuni.cz/knspolecnost/
Miertová, M (2012) Držanie diét u adolescentov, Ošetřovatelství a porodní asistence, 3 (4) pp. 460-46. Retrieved Junuary 23, 2014, from http://periodika.osu.cz/osetrovatelstviaporodniasistence/dok/2012-04/1_miertova.pdf
Mikšová, M. (2013) Pedopsychiatrie opět jako základní obor. Lékařské listy, 2013 (9), pp. 22-25
Nývltová, V (2008) Psychopatologie pro speciální pedagogy ( 1st ed.) Praha, Czechia: Univerzita Jana Ámose Komenského
Orel, M. , & kolektiv (2012) Psychopatologie ( 1st ed.) Praha, Czechia: Grada Publishing. a.s.
Uhlíková, P, (2011) Dětská a dorostová psychiatrie. Postgraduální medicina. 13 (2), pp. 209-214
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2013). Zdravotnická ročenka České republiky 2012 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://www.uzis.cz/cr-kraje
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2012). Zdravotnická ročenka České republiky 2011 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://www.uzis.cz/cr-kraje
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2011). Zdravotnická ročenka České republiky 2010 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://www.uzis.cz/cr-kraje
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2013). Psychiatrická péče České republiky 2012 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://uzis.cz/publikace/psychiatricka-pece-2012
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2012). Psychiatrická péče České republiky 2011 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://uzis.cz/publikace/psychiatricka-pece-2011
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2011). Psychiatrická péče České republiky 2010 [statistics]. Retrieved March 10, 2014, from http://uzis.cz/publikace/psychiatricka-pece-2010
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. ( 2nd rev. ed.) Praha, Czechia: Karolinum.
Valentinová, J. (2008) Intervence u dospívajících s dispozicí ke vzniku poruch chování a emocí (bachelor’s thesis, Masaryk University, Brno, Czechia) Retrieved February 26, 2014, from http://is.muni.cz/th/173744/pedf_b/Intervence_u_dospivajicich_s_dispozici_ke_vzniku_poruch_chovani_a_emoci.pdf
Volkmar, F., & Martin, A. (2011). Essentials of Lewis's child and adolescent psychiatry. (1st ed.) Philadelphia, USA: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health.
Vrublová, I (2009) Oblast edukace u dětí a dospívajících v primární péči, Kontakt, 11 (1) pp. 156-159
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část je věnována charakteristice období dospívání, kde jsou zahrnuty vývojové aspekty, význam edukace u adolescentů, u duševně nemocných a oblasti intervence u rizikových adolescentů. Dále jsou uvedeny typy deprese u adolescentů, rizikové faktory, příznaky, diagnostika a léčba deprese. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na nebezpečí sebevražd u adolescentů, kde jsou zahrnuty varovné signály a preventivní opatření.
Cílem empirické části je zjistit, zda jsou adolescenti informováni o problematice deprese v dospívajícím věku. Pro výzkumné šetření byla použita kvantitativní metoda pomocí dotazníku vlastní konstrukce. Šetření se zúčastnily tři odborné střední školy v Praze. Výzkumný vzorek tvořilo 214 respondentů, dívky v počtu 96 a chlapci v počtu 118. I když přes 79% dotazovaných odpovědělo, že o depresi v dospívajícím věku ví, z ostatních odpovědí vyplývá, že jejich informovanost je nedostatečná. V závěru empirické části je uvedena diskuze nad danou problematikou a doporučení pro praxi.

Klíčová slova: adolescence, deprese, edukace, intervence, sebevražda, prevence
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor’s thesis will have theoretical and empirical character. The theoretical part is devoted to characteristics of adolescence, which are included aspects of evolution, importance of education in adolescent, for the mentally ill patients and areas of intervention in risk adolescents. And the next are listed types of adolescent depression, risk factors, symptoms, diagnosis and treatment of depression. The last chapter of the theoretical part focuses on the danger of suicide in adolescent, which are included warning signals and prevention measures.
The goal of empiric part is find out, if adolescents are inform about issue of depression in adolescent. For the survey was used quantitative method by questionnaire by my own construction. The survey was three vocational in high school in Prague. The survey sample formed 214 respondents, girls in the number of 96 and boys in the number of 118. The 79% of respondents answered, that they know about adolescent depression, but from the next answers results, that their awareness is not sufficient. At the end of an empirical part is presented a discussion over the given problem and recommendation for practice.

Keywords: adolescence, depression, education, intervention, suicide, prevention
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK