Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Základní charakteristiky fotografie v pojetí Rolanda Bartha
Název práce v češtině: Základní charakteristiky fotografie v pojetí Rolanda Bartha
Název v anglickém jazyce: The essential characteristics of photography according to Roland Barthes
Klíčová slova: Roland Barthes, ontologie fotografie, charakteristiky fotografie, vztah fotografie k jiným druhům umění
Klíčová slova anglicky: Roland Barthes, ontology of photograph, characteristics of photograph, reference of photography to other species of art
Akademický rok vypsání: 2013/2014
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2013
Datum zadání: 02.10.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 09.10.2013
Datum a čas obhajoby: 09.09.2014 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:19.08.2014
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jakub Bulvas Stejskal, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se budu zabývat základními charakteristikami fotografie v pojetí Rolanda Bartha, přičemž stěžejní důraz budu klást na ontologii fotografie jako takové. V první části se zaměřím na Barthovo obecnější pojetí fotografie, jak ji představuje ve svých raných textech. V druhé části, v níž budu čerpat z Barthova textu „Světlá komora“, budu zkoumat co je fotografie ve své podstatě, jaké jsou její charakteristické rysy, jež ji odlišují od ostatních reprezentativních médií a jaké jsou dva nezbytné prvky fotografie. Dále se budu zaobírat tím, jaký je vztah fotografie k jejímu referentu, vztah fotografie k životu, k smrti a k času. Ve třetí části pak představím teoretické podloží Barthova uvažování o fotografii. V závěru se pokusím o výčet základních charakteristik fotografie podle Rolanda Bartha.
Seznam odborné literatury
Primární literatura:
BARTHES, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994.
BARTHES, Roland. Mytologie. 1. vyd. Praha: DOKOŘÁN 2004.
BARTHES, Roland. Rétorika obrazu, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, Praha: Hermann & synové 2004.
BARTHES, Roland. Třetí smysl: poznámky z výzkumu několika fotogramů S.M. Ejzenštejna, in: Martin Mazanec (ed.), Objekt animace. Třetí smysl, Zlín: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2009.
BARTHES, Roland. The Photographic message, in: Roland Barthes, Image, Music, Text. Londýn: Fontana Press 1977.

Sekundární literatura:
BATCHEN, Geoffrey. Photography Degree Zero – Reflections on Roland Barthes´s Camera Lucida. Cambridge: The Mit Press, 2009.
FRIED, Michael. Barthes´s Punctum, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 2005, roč. 32, č. 3, s. 539 – 574.
HUCKLE, Nicholas. On Representation and Essence: Barthes and Heidegger, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Wiley, 1985, roč. 43, č. 3, s. 275 – 280.
ARNHEIM, Rudolf. On the Nature of Photography, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 1974, roč. 1, č. 1, s. 149 – 161.
TZVETAN, Todorov, HOWARD Richard. The Last Barthes, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 1981, roč. 7, č. 3, s. 449 – 454.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK