Základní charakteristiky fotografie v pojetí Rolanda Bartha
Název práce v češtině: | Základní charakteristiky fotografie v pojetí Rolanda Bartha |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The essential characteristics of photography according to Roland Barthes |
Klíčová slova: | Roland Barthes, ontologie fotografie, charakteristiky fotografie, vztah fotografie k jiným druhům umění |
Klíčová slova anglicky: | Roland Barthes, ontology of photograph, characteristics of photograph, reference of photography to other species of art |
Akademický rok vypsání: | 2013/2014 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.10.2013 |
Datum zadání: | 02.10.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.10.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2014 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.08.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jakub Bulvas Stejskal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Ve své bakalářské práci se budu zabývat základními charakteristikami fotografie v pojetí Rolanda Bartha, přičemž stěžejní důraz budu klást na ontologii fotografie jako takové. V první části se zaměřím na Barthovo obecnější pojetí fotografie, jak ji představuje ve svých raných textech. V druhé části, v níž budu čerpat z Barthova textu „Světlá komora“, budu zkoumat co je fotografie ve své podstatě, jaké jsou její charakteristické rysy, jež ji odlišují od ostatních reprezentativních médií a jaké jsou dva nezbytné prvky fotografie. Dále se budu zaobírat tím, jaký je vztah fotografie k jejímu referentu, vztah fotografie k životu, k smrti a k času. Ve třetí části pak představím teoretické podloží Barthova uvažování o fotografii. V závěru se pokusím o výčet základních charakteristik fotografie podle Rolanda Bartha. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: BARTHES, Roland. Světlá komora: vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa 1994. BARTHES, Roland. Mytologie. 1. vyd. Praha: DOKOŘÁN 2004. BARTHES, Roland. Rétorika obrazu, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, Praha: Hermann & synové 2004. BARTHES, Roland. Třetí smysl: poznámky z výzkumu několika fotogramů S.M. Ejzenštejna, in: Martin Mazanec (ed.), Objekt animace. Třetí smysl, Zlín: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, 2009. BARTHES, Roland. The Photographic message, in: Roland Barthes, Image, Music, Text. Londýn: Fontana Press 1977. Sekundární literatura: BATCHEN, Geoffrey. Photography Degree Zero – Reflections on Roland Barthes´s Camera Lucida. Cambridge: The Mit Press, 2009. FRIED, Michael. Barthes´s Punctum, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 2005, roč. 32, č. 3, s. 539 – 574. HUCKLE, Nicholas. On Representation and Essence: Barthes and Heidegger, in: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Wiley, 1985, roč. 43, č. 3, s. 275 – 280. ARNHEIM, Rudolf. On the Nature of Photography, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 1974, roč. 1, č. 1, s. 149 – 161. TZVETAN, Todorov, HOWARD Richard. The Last Barthes, in: Critical Inquiry, Chicago: The University of Chicago Press, 1981, roč. 7, č. 3, s. 449 – 454. |