Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti a ambice romských žáků základních škol v oblasti dalšího studia a profesního uplatnění
Název práce v češtině: Možnosti a ambice romských žáků základních škol v oblasti dalšího studia a profesního uplatnění
Název v anglickém jazyce: The options and ambitions of Roma pupils in primary schools in the area of their further education and professional careers
Klíčová slova: Romové, vzdělávání, školství, reforma, školský zákon, legislativa, základní škola, praktická škola, inkluze, žák.
Klíčová slova anglicky: Roma, education, school system, reform, education law, legislation, primary school, special school, inclusion, pupil.
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav asijských studií (21-UAS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Vránová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.08.2010
Datum zadání: 05.08.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.08.2013
Datum a čas obhajoby: 14.02.2014 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:24.01.2014
Datum proběhlé obhajoby: 14.02.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jan Červenka, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Východiskem práce je školská reforma a zavedení tzv. principu jednokolejnosti ve vzdělávacím systému. Práce zmapuje povědomí a ambice romských žáků posledních ročníků základních škol ohledně možností jejich dalšího vzdělávání a budoucího profesního uplatnění.
Výzkum bude založen na dotazníkovém šetření a následných rozhovorech se žáky základních škol hlavního proudu, speciálních i praktických a jejich učiteli, pedagogicko-psychologickými poradci, sociálními pracovníky či dalšími osobami, které se podílejí na vzdělávání sledovaných žáků.
Očekávaným výsledkem práce je analýza faktorů ovlivňujících rozhodnutí romských žáků základních škol ohledně jejich dalšícho vzdělávání a profesního uplatnění, včetně preferovaných profesí a učebních oborů.
Seznam odborné literatury
ŠOTOLOVÁ, E.: Vzdělávání Romů, Praha 2001, Grada Publishing, spol. s.r.o. (druhé, rozšířené vydání), ISBN: 80-247-0277-0
KAMENICKÁ, Veronika: Etnická minorita Romové a školní vzdělání, diplomová práce, Praha, 1996KAMENICKÁ, Veronika: Etnická minorita Romové a školní vzdělání, diplomová práce, Praha, 1996
KALEJA, Martin: Romové a škola versus rodiče a žáci, Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011
BITTNEROVÁ Dana, DOUBEK David, LEVÍNSKÁ Markéta: Funkce kulturních modelů ve vzdělávání, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2011
BALABÁNOVÁ, H., HANZELKOVÁ, M., ČECHOVSKÁ, L. Vzdělávání romských žáků. In: Fujda, M., Klocová, E., Kundt, R. (Eds.) Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 2011. S. 391-408. ISBN978-80-210-5558-2.
HORVÁTHOVÁ, J. – VYZIBLOVÁ, M.: Význam nadstandardní péče při vzdělávání romských dětí a konkrétní zkušenosti s doučováním v muzeu romské kultury. In: Mušinka, A. (ed.): Stará tehelňa. Súčasný stav a možnosti riešenia. Prešov 2006, s. 154-164.
ČERMÁK, M., ŠPONDROVÁ, P. Férová škola nediskriminuje. 2007. Brno: Liga lidských práv. Edice: Práva v souvislostech. ISBN 978-80-903473-3-5.
Školský zákon - Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyš. odb. aj. vzdělávání.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK