Možnosti a ambice romských žáků základních škol v oblasti dalšího studia a profesního uplatnění
Název práce v češtině: | Možnosti a ambice romských žáků základních škol v oblasti dalšího studia a profesního uplatnění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The options and ambitions of Roma pupils in primary schools in the area of their further education and professional careers |
Klíčová slova: | Romové, vzdělávání, školství, reforma, školský zákon, legislativa, základní škola, praktická škola, inkluze, žák. |
Klíčová slova anglicky: | Roma, education, school system, reform, education law, legislation, primary school, special school, inclusion, pupil. |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav asijských studií (21-UAS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Vránová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.08.2010 |
Datum zadání: | 05.08.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.08.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 14.02.2014 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.01.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.02.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Jan Červenka, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Východiskem práce je školská reforma a zavedení tzv. principu jednokolejnosti ve vzdělávacím systému. Práce zmapuje povědomí a ambice romských žáků posledních ročníků základních škol ohledně možností jejich dalšího vzdělávání a budoucího profesního uplatnění.
Výzkum bude založen na dotazníkovém šetření a následných rozhovorech se žáky základních škol hlavního proudu, speciálních i praktických a jejich učiteli, pedagogicko-psychologickými poradci, sociálními pracovníky či dalšími osobami, které se podílejí na vzdělávání sledovaných žáků. Očekávaným výsledkem práce je analýza faktorů ovlivňujících rozhodnutí romských žáků základních škol ohledně jejich dalšícho vzdělávání a profesního uplatnění, včetně preferovaných profesí a učebních oborů. |
Seznam odborné literatury |
ŠOTOLOVÁ, E.: Vzdělávání Romů, Praha 2001, Grada Publishing, spol. s.r.o. (druhé, rozšířené vydání), ISBN: 80-247-0277-0
KAMENICKÁ, Veronika: Etnická minorita Romové a školní vzdělání, diplomová práce, Praha, 1996KAMENICKÁ, Veronika: Etnická minorita Romové a školní vzdělání, diplomová práce, Praha, 1996 KALEJA, Martin: Romové a škola versus rodiče a žáci, Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011 BITTNEROVÁ Dana, DOUBEK David, LEVÍNSKÁ Markéta: Funkce kulturních modelů ve vzdělávání, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, 2011 BALABÁNOVÁ, H., HANZELKOVÁ, M., ČECHOVSKÁ, L. Vzdělávání romských žáků. In: Fujda, M., Klocová, E., Kundt, R. (Eds.) Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno: Masarykova univerzita. 2011. S. 391-408. ISBN978-80-210-5558-2. HORVÁTHOVÁ, J. – VYZIBLOVÁ, M.: Význam nadstandardní péče při vzdělávání romských dětí a konkrétní zkušenosti s doučováním v muzeu romské kultury. In: Mušinka, A. (ed.): Stará tehelňa. Súčasný stav a možnosti riešenia. Prešov 2006, s. 154-164. ČERMÁK, M., ŠPONDROVÁ, P. Férová škola nediskriminuje. 2007. Brno: Liga lidských práv. Edice: Práva v souvislostech. ISBN 978-80-903473-3-5. Školský zákon - Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyš. odb. aj. vzdělávání. |