Možnosti vzdělávání seniorů v Ústeckém kraji
Název práce v češtině: | Možnosti vzdělávání seniorů v Ústeckém kraji |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education opportunities for older adults in the region of Ústí |
Klíčová slova: | možnosti vzdělávání seniorů, senior, stárnutí, stáří, Ústecký kraj, vzdělávání ve stáří |
Klíčová slova anglicky: | ageing, elderly education, education opportunities for older adults, old age, Region of Ústí |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.07.2013 |
Datum zadání: | 04.07.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.09.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2015 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část diplomové práce se bude zabývat některými aspekty vzdělávání seniorů v České republice. V jejím rámci budou popsány projevy stárnutí člověka – změny, které staří přináší. Zanalyzuje postavení seniora v dnešní společnosti. Přiblíží nejčastější bariéry, které seniorům brání zapojovat se do vzdělávacích aktivit. V neposlední řadě představí aktuální trendy v realizaci vzdělávání seniorů, jakými jsou univerzity a akademie třetího věku, nebo aktivity pořádané kluby pro seniory. Teoretická část diplomové práce bude zpracována formou komparace odborných zdrojů. Cílem empirické části práce bude analýza a komparace možností vzdělávání pro seniory v Teplicích, Ústí nad Labem a Děčíně. Kvalitativní empirické šetření bude realizováno formou hloubkových rozhovorů se zprostředkovateli vzdělávání seniorů, jakými jsou např. občanská sdružení, domovy pro seniory nebo Univerzita třetího věku v Ústí nad Labem. Přínos práce by měl spočívat především v představení a komparaci stávající nabídky vzdělávání seniorů v Teplicích, Ústí nad Labem a Děčíně, doplněné o poznatky a postřehy dotazovaných ohledně budoucnosti vzdělávání seniorů v kraji. |
Seznam odborné literatury |
FINDSEN, B., FORMOSA, M. Lifelong learning in later life. Rotterdam: Sense Publishers, 2011. ISBN 978-94-6091-649-6. Global age Friendly Cities: a Guide. Geneva: World Health organization, 2007. ISBN 978-92-4-154730-7. HAMILTON, I. S. The psychology of ageing: an introduction. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2012. ISBN 978-184-9052-450. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací při Ministerstvu školství ČSR, 1979. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-802-1050-297. MÜHLPACHR, P. Schola gerontologica. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3838-1. PETŘKOVÁ, A., ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1. PLETT, P., LESTER, B. Training for older people: a handbook. Geneva: International Labour Office, 1991. ISBN 92-210-7294-0. ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-802-4721-705. WILLIAMS, J., DOWNS, J. Educational activity programs for older adults: a 12-month idea guide for adult education instructors and activity directors in gerontology. New York: Haworth Press,1984. ISBN 08-665-6296-6. |