Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti vzdělávání seniorů v Ústeckém kraji
Název práce v češtině: Možnosti vzdělávání seniorů v Ústeckém kraji
Název v anglickém jazyce: Education opportunities for older adults in the region of Ústí
Klíčová slova: možnosti vzdělávání seniorů, senior, stárnutí, stáří, Ústecký kraj, vzdělávání ve stáří
Klíčová slova anglicky: ageing, elderly education, education opportunities for older adults, old age, Region of Ústí
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.07.2013
Datum zadání: 04.07.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.09.2013
Datum a čas obhajoby: 16.06.2015 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2015
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce se bude zabývat některými aspekty vzdělávání seniorů v České republice. V jejím rámci budou popsány projevy stárnutí člověka – změny, které staří přináší. Zanalyzuje postavení seniora v dnešní společnosti. Přiblíží nejčastější bariéry, které seniorům brání zapojovat se do vzdělávacích aktivit. V neposlední řadě představí aktuální trendy v realizaci vzdělávání seniorů, jakými jsou univerzity a akademie třetího věku, nebo aktivity pořádané kluby pro seniory. Teoretická část diplomové práce bude zpracována formou komparace odborných zdrojů.
Cílem empirické části práce bude analýza a komparace možností vzdělávání pro seniory v Teplicích, Ústí nad Labem a Děčíně. Kvalitativní empirické šetření bude realizováno formou hloubkových rozhovorů se zprostředkovateli vzdělávání seniorů, jakými jsou např. občanská sdružení, domovy pro seniory nebo Univerzita třetího věku v Ústí nad Labem. Přínos práce by měl spočívat především v představení a komparaci stávající nabídky vzdělávání seniorů v Teplicích, Ústí nad Labem a Děčíně, doplněné o poznatky a postřehy dotazovaných ohledně budoucnosti vzdělávání seniorů v kraji.
Seznam odborné literatury
FINDSEN, B., FORMOSA, M. Lifelong learning in later life. Rotterdam: Sense Publishers, 2011. ISBN 978-94-6091-649-6.
Global age Friendly Cities: a Guide. Geneva: World Health organization, 2007. ISBN 978-92-4-154730-7.
HAMILTON, I. S. The psychology of ageing: an introduction. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2012. ISBN 978-184-9052-450.
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací při Ministerstvu školství ČSR, 1979.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-802-1050-297.
MÜHLPACHR, P. Schola gerontologica. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3838-1.
PETŘKOVÁ, A., ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
PLETT, P., LESTER, B. Training for older people: a handbook. Geneva: International Labour Office, 1991. ISBN 92-210-7294-0.
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-802-4721-705.
WILLIAMS, J., DOWNS, J. Educational activity programs for older adults: a 12-month idea guide for adult education instructors and activity directors in gerontology. New York: Haworth Press,1984. ISBN 08-665-6296-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK