Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání
Název práce v češtině: | Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Individualization in pre-school and elementary education |
Klíčová slova: | Humanizace vzdělávání, individualizace, věkové zvláštnosti, pozorování, metody poznávání žáka, individuální plánování, portofolio, cílové dovednosti, didaktický materiál, samoučení, řízené učení, autotestování, týmové vyučování, hodnocení individuálního pokroku žáka, autoevaluace, kontinuita individuálního pokroku |
Klíčová slova anglicky: | Humanization of education, individualization, age-specifics, observation, child’s observation methods, individual planning, portfolio, key skills, didactic materials, auto learning, guided learning, self testing, team teaching, individual progress assessment, self-evaluation, continual individual progress |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.06.2013 |
Datum zadání: | 19.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.07.2015 |
Datum a čas obhajoby: | 14.09.2015 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.09.2015 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
DP pojednává o individualizovaném vzdělávání žáků v předškolních zařízeních a na prvním stupni škol základních. Formou případové studie pomocí přímého pozorování, rozhovorů a studiem příslušných dokumentů kvalitativně zkoumá individualizaci ve vybrané vzdělávací instituci. Obsah: I. Úvod II. Teoretická část 1.Teoretická východiska individualizace 2. Individualizované vzdělávání III. Praktická část 1. Příprava výzkumného šetření 2. Realizace výzkumu iV. Závěr |
Seznam odborné literatury |
BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-76-3 BĚLINOVÁ, L. MIŠURCOVÁ, V. Z dějin předškolní výchovy: učebnice pro studium pedagogiky předškolního věku na střední pedagogické škole. Praha: SPN, 1980. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9 DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9 DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6 DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 987-80-246-1620-9 DVOŘÁKOVÁ, M. KOLÁŘ, Z. TVRZOVÁ, I. VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2 FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7 GAJDOŠOVÁ, J. DUJKOVÁ, L. etal. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Step by step, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9 GILLERNOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9 HAINSTOCK, E.G. Metoda Montessori a jak ji učit doma. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 HRBÁČKOVÁ, K. Projekt „malých vědců“. Metodické náměty (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-177-5 JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. ISBN 80-903579-1-1 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3 KASÍKOVÁ, H. VALENTA, J. Reformu dělá učitel: diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8 KOLÁŘ, Z. etal. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2 KOVALIKOVÁ, S. OLSEN, K. Integrovaná tématická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7 KREJČOVÁ, V. KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň ZŠ. Praha: Step by step, 2003. ISBN 80-7178-695-0 KŘIVÁNEK, Z. WILDOVÁ, R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2 KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3 LANGMAJER, J. LANGMAJER, M. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H+H, 1998. ISBN 80-7319-016-8 LUDWIG, H. etal. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praxe reformně pedagogické koncepce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1 LUKAVSKÁ, E. Pozor děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Čěněk, 2003. ISBN 80-86473-52-x. MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: TOGGA, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6 MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7 MATĚJŮ, P. STRAKOVÁ, J. VESELÝ, A. et al. Nerovnosti ve vzdělání: od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2 MERTIN, V. KREJČOVÁ, L. Metody poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0 MIKOVÁ, Š. STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5 MONTESSORIOVÁ, M. Od dětstí k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0 NÁDVORNÍKOVÁ, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9 NEČASOVÁ, P. PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha: UK Praha – Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-281-4 NOVÁK, T. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8 PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9 POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9 PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5 PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5 PŘÍHODA, V. Globální metoda. Nové pojetí výchovy. Praha: Orbis, 1934 PŘÍHODA, V. Teorie školského měření. Praha: Bakulův ústav, 1930 REBLE, A. Dějiny pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 1995. ISBN 80-08-02011-3 RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 8978-80-7367-738-2 ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0597-5 ROGERS, C. R. On becoming a person: a therapist’s view of psychotherapy. Boston: Houghton Miffin Company, 1961. ISBN 0-395-08409-1 RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice a ČS EFFE, 2007. ISBN 978-80-7395-004-0 RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. (Učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Nakladatelství Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3 RÝDL, K. NEJEDLÁ, D. Stanislav Velínský a Václav Příhoda a empirické myšlení v pedagogice. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-062-5 SEDLÁČKOVÁ, H. SYSLOVÁ, Z. ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8 SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-70-4 SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7 SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7 SMOLKOVÁ, T. Dítě v úctě přijmout... Vzdělávací program waldorfské mateřské školy. Praha: Maitrea, 2007. ISBN 80-903761-2-6 STARÁ, J. Plánování výuky. Praha: UK Praha – Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1 SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9 ŠTECH, S. Škola stále nová: Freinetova „moderní škola“. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0 ŠVANCAROVÁ, D. KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-221-9 VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4 VALIŠOVÁ, A. KASÍKOVÁ, H. etal. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0 VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. VAŠUTOVÁ, J. et al. Vzděláváme budoucí učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2 WALTEROVÁ, E. Fungování základní školy: pilotní případová studie. In WALTEROVÁ, E. (ed.) Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. II. díl. Metody a výsledky empirických výzkumů. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-090-0 WENKE, H. RÖHNER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6 ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367514-1 ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D+H, 2006. ISBN 80-903579-4-6 Internetové zdroje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ze dne 3. ledna 2005. [online]. Výzkumný ústav pedagogický. Praha, 2005. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z Word Wide Web:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ze dne 1. září 2010. [online]. Výzkumný ústav pedagogický. Praha, 2010. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z Word Wide Web:http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2009/12RVPZV_2007-07.pdf UNESCO (1994) The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, 1994. [cit. 2012-05-14]. Dostupné z Word Wide Web: Všeobecná deklarace lidských práv ze dne 10. prosince 1948. [online]. Helsinki: Valné shromáždění OSN, 1948. [cit. 2015-05-14]. Dostupné z World Wide Web:http://www.osn.cz/dokumenty-osn/soubory/vseobecna-deklarace-lidskych-prav.pdf Vyhláška MŠMT č. 147 ze dne 25. května 2011 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2011. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web: Vyhláška č. 412/2006 Sb. Ze dne 1. Září 2006 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2006. [cit. 2015-05-15]. Dostupné z World Wide Web: Vyhláška MŠMT č. 454 ze dne 1. října 2006 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2006 [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web: Zákon č. 472 ze dne 20. prosince 2011 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2011. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web: Zákon č. 563 ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2004. [cit. 2015-05-14]. Dostupné z World Wide Web: |