Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„ Kdo neskáče, není z Brd “: Sociologická studie o fenoménu sportovního fanouškovství na Příbramsku
Název práce v češtině: „ Kdo neskáče, není z Brd “: Sociologická studie o fenoménu sportovního fanouškovství na Příbramsku
Název v anglickém jazyce: "Who doesn't jump is not from Brdy": Sociological Study about Phenomenon of Sport Fandom in Příbram Region
Klíčová slova: fanouškovství, fankluby, fotbal, volejbal, sport
Klíčová slova anglicky: fandom, fan clubs, football, volleyball, sport
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jadwiga Šanderová, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.06.2013
Datum zadání: 12.06.2013
Datum a čas obhajoby: 16.06.2014 00:00
Místo konání obhajoby: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Datum odevzdání elektronické podoby:16.05.2014
Datum proběhlé obhajoby: 16.06.2014
Oponenti: Mgr. Lucie Vrbíková
 
 
 
Kontrola URKUND:
Zásady pro vypracování
Hlavním zájmem mé bakalářské práce je sledovat a popisovat příznivce (konkrétně členy fanklubů) fotbalových a volejbalových týmů, a to v jednom konkrétním městě (Příbram). Mým cílem je zkoumat jaké významy fanoušci fanouškovství přikládají a následně konstruovat ideální typ fanouška fotbalového a volejbalového týmu. Budu zdůrazňovat, čím se jednotlivé skupiny vyznačují. Za pomoci hloubkových rozhovorů budu například zjišťovat, proč se vlastně stali fanoušky, čím je pro ně fanouškovství zajímavé. Co jim fanouškovství přináší? Jak vnímají sami sebe jako fanoušky, jak vnímají ostatní členy fanklubu a jak vnímají fanoušky soupeře? Pomáhá jim fanouškovství utvářet sociální vztahy? Považují za součást fanouškovské kultury také agresivitu a násilí?
Chci také pozorovat chování fanoušků při samotných sportovních zápasech. Zajímá mě, jakým způsobem se na zápas připravují, jak se během zápasů projevují, jak reagují v průběhu utkání; dále jak se s klubem identifikují (nosí-li například repliky dresů, klubové šály apod.).
Budu provádět etnografický výzkum fanoušků fotbalového a volejbalového týmu. Data budou získávána prostřednictvím zhruba 14-16 polostrukturovaných rozhovorů se členy fanklubů fotbalového 1.FK Příbram a volejbalového VO Příbram. Tyto rozhovory budou vedeny na téma fanouškovství a významu, který mu přikládají. Chtěl bych provést také několik pozorování (při sportovních utkáních) a sledovat chování fanoušků při samotném zápase. Pro tyto potřeby použiji záznamové archy s předem stanovenou klasifikací základních typů diváckých reakcí, které ve své práci využívá Slepička. Budu se snažit zkoumat jejich reakce například na sporné výroky rozhodčích nebo na vstřelený gól (v případě volejbalu na vyhraný set).
Seznam odborné literatury
ČÍŽKOVÁ, Barbora. Online komunita hooligans. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2012. 53 s. Vedoucí práce David Šmahel.

FÖLDESI, Gyöngyi Szabó. Social and Demographic characteristics of Hungarian Football Fans and their Motivations for Attending Matches. International Review for the Sociology of Sport. 1996, roč. 31, č. 4, 407-425.

KUPER, Simon. Fotbal proti nepříteli. Praha: BB/art s.r.o., 2005, 301 s. ISBN 80-7341-600-X.

MACHÁČKOVÁ, Hana a Lukáš BLINKA. Význam členství v online fanouškovské komunitě pro adolescenty. Sociální studia. 2009, č. 2, 37-53.

MAREŠ, Miroslav, Josef SMOLÍK a Marek SUCHÁNEK. Fotbaloví chuligáni. Evropská dimenze subkultury. Brno: Centrum strategických studií, Barrister & Principal, 2004, 181 s. ISBN 80 -903333 -0 -3.

PÍŽA, Petr. Agresivita sportovních fanoušků. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. 69 s. Vedoucí práce Aleš Sekot.

SEKOT, Aleš. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada Publishing, 2008, 224 s. ISBN 978-247-2562-8.

SEKOT, Aleš. Sociologie sportu. Brno: Masarykova univerzita a Paido, 2006, 412 s. Pedagogická edice. ISBN 80-210-4201-X.

SLEPIČKA, Pavel. Divácká reflexe sportu. Praha: Karolinum, 2010, 182 s. ISBN 978-802-4618-388.

SLEPIČKA, Pavel. Sportovní diváctví. Praha: Spartakus, 1990, 448 s. ISBN 80-249-0546-9.
Předběžná náplň práce
Orientační struktura práce:
1. Úvod
– uvedení výzkumné otázky a základní východiska tématu
2. Teoretická část
– popis základních pojmů spojených s fanouškovstvím, davové chování a emocionalita, historie fanouškovství, sportovní fanouškovství vs. sportovní diváctví, souhrn dosavadních zkoumání
3. Metodologie výzkumu
– popis použitého přístupu k výzkumu, použité metody získávání dat, reflexe metod výzkumu
4. Analytická část
– popis získaných dat, analýza a interpretace dat; diskuse
5. Závěry
– shrnutí hlavních zjištění
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Main goal of this bachelor work is to study supporters (members of fan clubs) of the football and volleyball team in the city of Příbram. Aim of this paper is to study what meanings sport fans give to fandom. Subsequently this work will try to construct ideal type of football’s and volleyball’s supporter to describe some of their distinct characteristics. This work will be conducted as an ethnographical research. It will include about 14-16 interviews with the supporters of 1.FK Příbram and VO Příbram about fandom. Moreover, study will also include non-participatory observations to study behavior of supporters during actual sport matches. Reactions of the supporters on the critical moments of the sport match will be recorded with the help of the classification of the basic crowd reactions that was created by Pavel Slepička.
Structure:
1. Introduction
- Introduction to the research question and the background of the theme
2. Theory
- Important concepts of fandom, Herd behavior and emotionality, history of a fandom, sport fandom vs. sport spectatorship, summary of studies
3. Methodology
- Description of used methods, approach to the study; reflection of the study
4. Analysis of data
- Analysis and interpretation of data; discussion
5. Conclusion
- Summary of main findings
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK