Problematika asistenčních služeb u žáků s PAS z pohledu aktérů
Název práce v češtině: | Problematika asistenčních služeb u žáků s PAS z pohledu aktérů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problems of Assistance Services for Students with Autism Spectrum Disorders from Different Points of View |
Klíčová slova: | poruchy autistického spektra, asistent pedagoga, osobní asistent, aktér, implementace, problematika |
Klíčová slova anglicky: | autism spectrum disorders, assistant educator, personal assistant, actor, implementation, problems |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra veřejné a sociální politiky (23-KVSP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Karolína Dobiášová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 09.06.2013 |
Datum zadání: | 09.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2014 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jinonice, U Kříže 8, Praha 5 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2014 |
Oponenti: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
Kontrola URKUND: | ![]() |
Předběžná náplň práce |
Vymezení předmětu zkoumání
Předmětem bakalářské práce je inkluze dětí s poruchami autistického spektra do vzdělávacího procesu (především do běžných základních škol). V této oblasti je často zmiňován i pojem integrace, pro potřeby naší práce budeme inkluzi a integraci chápat jako synonyma [Horňáková in Lechta 2010: 28], jelikož oba mají důležitý společný cíl – začlenění jedince do společnosti (v našem případě dítěte do vzdělávání). Zaměříme se na zmapování systému inkluzivního vzdělávání v České republice, jeho stávající možnosti a problémy, se kterými se můžeme v praxi setkat. Na problematiku bude nahlédnuto optikami různých aktérů (rodiče, ředitelé a učitelé základních škol, asistenti pedagogů, krajská koordinátorka pro oblast autismu, zástupci neziskových organizací) – každý totiž může vnímat jako stěžejní překážku něco jiného. Inkluzivní vzdělávání je aktuálním a často diskutovaným tématem a zmapování problémových míst pohledem různých aktérů může významně napomoci jeho rozvoji. Výzkumné cíle Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat stávající systém primárního vzdělávání v České republice v oblasti inkluze dětí s poruchami autistického spektra, zmapovat jeho možnosti a hlavní problémy, se kterými se můžeme v praxi setkat. Výzkumné otázky Jaké legislativní dokumenty ovlivňují systém inkluzivního vzdělávání? Jaké jsou stávající možnosti inkluze dětí s poruchami autistického spektra v primárním vzdělávacím procesu? Jaké jsou překážky a problémy inkluze dětí z pohledu vybraných aktérů? Teoretická východiska práce Sociální inkluzi můžeme chápat v trojdimenzionálním pojetí: 1. inkluzi ztotožňujeme s integrací 2. inkluze je vylepšená integrace 3. inkluze je odlišná od integrace – je pojímána jako nová kvalita přístupu k postiženým dětem [Horňáková in Lechta 2010: 28]. My budeme inkluzi chápat dle prvního pojetí – tedy jako synonymum integrace - a to z toho důvodu, že obě mají za cíl začlenění dítěte do společnosti. Bude nás tedy zajímat inkluze jako „nikdy nekončící proces, ve kterém se lidé s postižením mohou v plné míře zúčastňovat všech aktivit společnosti“ [Slowík 2007: 32]. Objektem našeho zájmu budou děti s poruchami autistického spektra. Autismus a další poruchy autistického spektra jsou obtížně diagnostikovatelné a je bezpodmínečně nutný individuální přístup ke každému dítěti. Můžeme však říci, že se autismus pojí s postižením ve třech oblastech: sociální interakce, reciproční komunikace a omezení imaginace. Další poruchy autistického spektra pak mohou vykazovat obtíže jen v některé z těchto oblastí. [Gillberg, Peeters 2003: 35-38] Metody práce Užito bude kvalitativního přístupu, předpokládanou metodou zpracování je analýza dokumentů týkajících se dané problematiky (legislativní dokumenty, statistická data, existující teoretická literatura), realizace polostrukturovaných rozhovorů s vybranými aktéry – rodiče, zástupci základních škol (ředitel, učitelé, asistenti pedagogů), krajská koordinátorka pro oblast autismu, zástupci neziskových organizací a v neposlední řadě také účast na seminářích a přednáškách zabývajících se autismem. Předpokládaná struktura bakalářské práce 1) Úvod 2) Teoretická východiska 3) Metody 4) Deskriptivní část 5) Analytická část 6) Závěr Předběžný seznam zdrojů Attwood, Tony. 2005. Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál. Bělohlávková, Lucie, Miroslav Vosmik. 2010. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál. Gillberg, Christopher, Theo Peeters. 2003. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty: Výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál. Hájková, Vanda, Iva Strnadová. 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. Květoňová, Lea, Iva Strnadová, Vanda Hájková. 2012. Cesty k inkluzi. Praha: Portál. Hendl, Jan. 2012. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Hrdlička, Michal, Vladimír Komárek. 2004. Dětský autismus: Přehled současných poznatků. Praha: Portál. Lechta, Viktor (ed.). 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. Peeters, Theo. 1998. Autismus, od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Portál. Schopler, Eric, Robert J. Reichler, Margaret Lansing. 1998. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál. Slowík, Josef. 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. Thorová, Kateřina. 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. |