Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa
Název práce v češtině: | Komparace teorií učení se dospělých Malcolma Knowlese a Jacka Mezirowa |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A comparison between Malcolm Knowles` and Jack Mezirow`s theories of adult learning |
Klíčová slova: | Malcolm Knowles, andragogika, vzdělávání dospělých, Jack Mezirow, teorie transformativního učení |
Klíčová slova anglicky: | Malcolm Knowles, Andragogy, Adult education, Jack Mezirow, Transformative learning theory |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.06.2013 |
Datum zadání: | 03.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce je představit a porovnat teorii andragogiky Malcolma Knowlese a teorii transformativního učení (se) Jacka Mezirowa. Důraz bude kladen zejména na zdroje, ze kterých oba autoři čerpali, na roli vzdělavatele, roli učícího se a na doporučované metody vzdělávání. Obě výše zmiňované teorie jsou ve Spojených státech velmi oblíbené, avšak v české literatuře se jim věnuje pozornost jen zřídka. Právě proto si myslím, že obě teorie mohou být i v českém prostředí (samozřejmě mimo profesní vzdělávání, na která je aplikovat nelze) velmi inspirativní a stojí za to se jimi zabývat. Stěžejními zdroji pro vypracování budou knihy The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy a Transformative Dimensions of Adult Learning doplněné o informace z níže uvedených zdrojů. Obsah: 1. Historický kontext vzniku teorií andragogiky a transformativního učení (se) 2. Malcolm Knowles 2.1 Život 2.2 Zdroje inspirace 2.3 Teorie andragogiky 3. Jack Mezirow 3.1 Život 3.2 Zdroje inspirace 3.3 Teorie transformativního učení (se) 4. Srovnání teorií andragogiky a transformativního učení (se) |
Seznam odborné literatury |
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 17, č. 1, s. 59-74. ISSN 1803-7437. KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education: Andragogy versus Pedagogy. 1. vyd. New York: Association Press, 1970. ISBN 0-80961-756-0. KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. 1. vyd. Englewood: Cambridge Adult Education, 1980. ISBN 0-695-81-472-9. KNOWLES, Malcolm S. Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Education. 1. vyd. San Francisco: Jossey-Bass, 1984. ISBN 0-87589-621-9. MEZIROW, Jack. Transformative Dimensions of Adult Learning. 1.vyd. San Francisco, Oxford: Jossey-Bass Publishers, 1991. ISBN 1-55542-339-6. MEZIROW, Jack. Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. 1. vyd. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2000. ISBN 978-0787948450. MEZIROW, Jack. Toward a Theory of Practice in Education With Particular Reference to the Education of Adults. 1. vyd. Minneapolis: AERC, 1969. TINDALL, George Brown, David E. SCHI. USA. Dějiny Spojených států amerických. 4. opr. a dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1. VALENTA, Ondřej. Andragogika podle Knowlese. In: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis: Sociologica – Andragogica 2006. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1377-9. |