Rizika odměn a trestů u dětí mladšího školního věku
Název práce v češtině: | Rizika odměn a trestů u dětí mladšího školního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Risks of Rewards and Punishments in School Age Children |
Klíčová slova: | Odměny, tresty, rizika, hodnocení, výchova, vzdělávání, děti, motivace, mladší školní věk, pochvala, výchovné prostředky |
Klíčová slova anglicky: | Rewards, punishments, risks, evaluation, education, children, school age children, praise, means of education |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 03.06.2013 |
Datum zadání: | 03.06.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 17.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 28.05.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.05.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová |
Zásady pro vypracování |
Ve své práci se zabývám riziky, která mohou nastat při odměňování či trestání dětí mladšího školního věku. Inspirovala mne k ní kniha „Punished by Rewards” Alfieho Kohna a články Jany Nováčkové. Dalším důvodem k napsání této práce bylo relativně malé povědomí veřejnosti o možných negativních důsledcích těchto způsobů motivace. V teoretické části popisuji, jak se k motivaci dětí, odměňování a trestání staví některé z psychologických teorií. Dále informuji o hlavních rizicích používání odměn a trestů, také o výzkumech v této oblasti. Dále navrhuji několik možností, jak hodnotit děti s přihlédnutím na tato rizika. V závěru shrnuji nejdůležitější poznatky práce a doplňuji doporučení pro další práci s tímto rozsáhlým tématem. |
Seznam odborné literatury |
ČÁP, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1. vyd. Praha: ISV - nakladatelství, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3. ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1718-0. DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Praha: Portál, 2008, 175 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-807-3675-059. HELUS, Z., Hrabal, V. m., Kulič, V., & Mareš, J. (1979). Pychologie školní úspěšnosti žáka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. HRABAL, V., & Pavelková, I. (2011). Školní výkonová motivace žáků. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. KOHN, Alfie. Punished by rewards: the trouble with gold stars, incentive plans, A's, praise, and other bribes. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Houghton Mifflin Co., 1999, xiv, 431 p. ISBN 06-180-0181-6. KOPŘIVA, P., & Kopřivová, T. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. ISBN 978-809-0403-000. LANGMEIER, J., & Krejčová, D. (2006). Vývojová psychologie. Havlíčkův Brod: Grada Publishing, a.s. MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 123 s. ISBN 978-80-7478-028-8. PINK, Daniel H. Pohon: překvapivá pravda o tom, co nás motivuje!. Olomouc: ANAG, 2011, 187 s. ISBN 978-80-7263-671-6. WATSON, J. B. (1998). Behaviorism. New Jersey: Transaction Publishers. |