Visualization and Representation of Social and Cultural Environment of Brazilian Slums - Favelas
Název práce v češtině: | Vizualizace a reprezentace sociálně kulturního prostředí brazilských slumů – favel |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visualization and Representation of Social and Cultural Environment of Brazilian Slums - Favelas |
Klíčová slova: | vizualizace kultury, dětská kresba, favela, kultura, Brazílie |
Klíčová slova anglicky: | visualization of culture, children´s drawing, favela, culture, Brazil |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav etnologie (21-UETN) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2013 |
Datum zadání: | 19.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.06.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Julie Hubeňáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Předmětem bakalářská práce bude teoreticko-empirická analýza brazilských chudinských čtvrtí, takzvaných favel. Práce bude rozdělena na část teoretickou a empirickou. V první části bude proveden popis hlavních sociálních a kulturních charakteristik favel a základní přehled jejich vzniku a vývoje. Těžiště práce bude tvořit druhá část, která bude založena na výsledcích vlastního empirického výzkumu, jehož teoretická a metodologická východiska budou tvořit vizuální antropologie a sociální sémiotika. V průběhu výzkumu v São Paulu bude proveden sběr souboru dětských kreseb na témata spjatá s domovem, společností a kulturou. Ke každé kresbě bude k dispozici slovní popis od autora / autorky kresby. Analytická část práce bude vycházet ze sociální sémiotiky, zvláštní pozornost bude věnována lingvistické a vizuální modalitě. Cílem práce bude prostřednictvím kreseb popsat reprezentaci sociálně kulturního prostředí brazilských slumů – favel. |
Seznam odborné literatury |
AFONSO, A. (2004). New graphics for old stories: representation of local memories through drawings. In Working Images: Visual Research and Representation in Ethnography. S. Pink, L. Kürti & A. Afonso (Eds.). Pp. 66–83. New York: Routledge.
ALVES, M. H. & EVANSON, Ph. (2011). Living in the crossfire: Favela residents, drug dealers, and police violence in Rio de Janeiro. Philadelphia, Pa.: Temple University Press. AMARAL, R. (2002). Mass Media in Brazil: Modernization to Prevent Change. In FOX, Elizabeth a Silvio R WAISBORD. Latin politics, global media. 1st ed. Austin: University of Texas Press. ARIAS, E D. (c2006). Drugs & democracy in Rio de Janeiro: trafficking, social networks, & public security. Chapel Hill: University of North Carolina Press. ARIAS, E. D. (2004). Faith in Our Neighbors: Networks and Social Order in Three Brazilian Favelas. Latin American Politics and Society 46(1), pp. 1–38. COX, M. (2005). The Pictorial World Of The Child. Cambridge: Combridge University Press. GOLDSTEIN, D. M. (c2003). Laughter out of place: race, class, violence, and sexuality in a Rio shantytown. Berkeley: University of California Press. JAGUARIBE, B. (2007). Cities without maps: favelas and the aesthetics of realism. In BENDER, Th. & CINAR, A. Urban imaginaries: locating the modern city. (pp. 100 – 120). Bristol: University Presses Marketing. KLÍMA, J. (2011). Dějiny Brazílie. Praha: Lidové noviny. KRESS, G., & VAN LEEUWEN, T. (2006). Reading Images: the Grammar of Visual Design. London: Routledge. MCCANN, B. (2006). The political Evolution of Rio de Janeiro´s Favelas: Recent Works. Latin American Research Review 41(3), pp. 149–163. MICKELSON, R. A. (2000). Children on the streets of the Americas: homelessness, education, and globalization in the United States, Brazil, and Cuba. New York: Routledge. NOVINGER, T. (2003). Communicating with Brazilians: when "yes" means "no". Austin: University of Texas Press. ROETT, R. (2010). The new Brazil. Washington, D.C.: Brookings Institution Press, 2010. VAN LEEUWEN, T. (2004). Introducing Social Semiotics an Introductory Textbook. London: Routledge. WINANT, H. (c1994). Racial conditions: politics, theory, comparisons. Minneapolis: University of Minnesota Press. WOOLCOCK, M. & GACITUA-MARIO, E. (c2008). Social exclusion and mobility in Brazil. Washington, D.C.: World Bank. |