Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller
Název práce v jazyce práce (němčina): | Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller |
---|---|
Název práce v češtině: | Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraný dramatech Heinera Müllera |
Název v anglickém jazyce: | Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller |
Klíčová slova: | literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück |
Klíčová slova anglicky: | GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | němčina |
Ústav: | Ústav germánských studií (21-UGS) |
Vedoucí / školitel: | prof. Manfred Weinberg |
Řešitel: | Mgr. et Mgr. Daria Magdalena Šemberová, Ph.D. - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 26.04.2013 |
Datum zadání: | 26.04.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.05.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2014 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Moje diplomová práce pod titulem „Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller“ („Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraných dramatech Heinera Müllera“) si klade za cíl prozkoumat pojmy „dějiny“ a „paměť“ v několika dílech německého dramatika a divadelního tvůrce Heinera Müllera (1929-1995). Tématem práce bude analýza dekonstrukce různých modelů paměti v takových dramatech, jako: „Die Schlacht. Szenen aus Deutschland“, „Germania Tod in Berlin“, „Der Horatier“, „Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei“, „Die Hamletmaschine“ a „Germania 3 Gespenster am Toten Mann“. Z jedné strany se práce zaměřuje na analýzu demystifikace známých a oficiálních verzí historie v díle Heinera Müllera, z druhé strany se ale také snaží vysvětlit důvod a cíl této literární strategie. Proto jsem v názvu práce parafrázovala metaforu autora samého, který své psaní srovnává s nekrofilií. Nekrofilie pro něj znamená obecnou funkci divadla jako medium kolektivního vzpomínání. Je to dialog s mrtvými, jehož cílem je uvolnění se od hrůz minulosti. Tento dialog nabírá u Heinera Müllera formu konečné a nevyhnutelné práce s pamětí, která umožňuje lepší pochopení současnosti a diagnózu budoucnosti. Hlavními okruhy mé diplomové práce budou: - „Alltagsgeschichte“ – jakým způsobem historické procesy (války, revoluce, diktatury, atd.) ovlivňuji soukromý život jednotlivce?; - Jak mašinerie dějin ničí mezilidské vztahy?; - Člověk jako předmět dějin. Ve svých dramatech Heiner Müller ukazuje, že žadná z verzí dějin není tou jedinou správnou a pravdivou, protože každá je výsledkem určitého diskurzu (politického, akademického, mediálního, atd.). V mé práci se pokusím popsat, jak tato strategie vypadá v jednotlivých dramatech autora. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: Müller, Heiner: Die Schlacht. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 469-482. Müller, Heiner: Germania Tod in Berlin. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 325-377. Müller, Heiner: Der Horatier. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 73-86. Müller, Heiner: Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 509-538. Müller, Heiner: Die Hamletmaschine. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 543-544. Müller, Heiner: Germania 3 Gespenster am Toten Mann. Verlag Kiepenheuer & Witsch, Köln 1996. Sekundární literatura: Assmann, Aleida: Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. Fünfte durchgesehene Auflage, München 2010. 424 S. Assmann, Jan: Einleitung. In: Assmann, Jan: Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München 2000. S. 14-28. Assmann, Jan: Kollektives Gedächtnis und kulturelle Identität. In: Assmann, Jan; Hölscher, Tonio (Hrsg.): Kultur und Gedächtnis. Frankfurt am Main, 1988. S. 9-19. Clauss, Roland: Vom großen Anfang und vom schalen Ende. Zu „Der Lohndrücker“ und „Germania 3 Gespenster am Toten Mann“. . In: Text + Kritik. Heft 73. Heiner Müller. 2. Auflage: Neufassung, München 1997. S. 37-50. Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Stuttgart-Weimar 2005. 207 S. Freytag, Gustav: Die Technik des Dramas. Berlin 2003. Fuhrmann, Helmut: Warten auf „Geschichte“. Der Dramatiker Heiner Müller. Würzburg 1997. 182 S. Halbwachs, Maurice: Das kollektive Gedächtnis. Aus dem Französischen von Holde Lhoest-Offermann. Frankfurt am Main, 1991. Hauschild, Jan-Christoph: Heiner Müller. Reinbek bei Hamburg, 2000. 160 S. Lehmann, Hans-Thies: Der Horatier. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 93-98. Lehmann, Hans-Thies; Schulz, Genia: Die Hamletmaschine. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 149-158. Kesting Marianne: Das epische Theater. Zur Struktur des modernen Dramas. Siebte Auflage, Stuttgart 1978. 162 S. Korte, Hermann: Traum und Verstümmelung. Heiner Müllers Preußen. In: Text + Kritik. Heft 73. Heiner Müller. 2. Auflage: Neufassung, München 1997. S. 72-85. Müller, Heiner: Jenseits der Nation. Heiner Müller im Interview mit Frank M. Raddatz. Berlin 1991. 101 S. Pfister, Manfred: Das Drama. Theorie und Analyse. 11. Auflage, Stuttgart 2001. Sarrazac, Jean-Pierre (Hrsg.): Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Kraków 2007. 195 S. Saryusz-Wolska, Magdalena (Hrsg.): Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków 2009. 492 S. Schulz, Genia: Die Schlacht. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 118-122. Schulz, Genia: Germania Tod in Berlin. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 129-138. Schulz, Genia: Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 139-148. Sugiera, Małgorzata: Na tej scenie straszy: niemiecka historia w laboratorium wyobraźni. In: Müller, Heiner: Germanie. Kraków 2009. S. 8-27. Tschapke, Reinhard: Heiner Müller. Berlin 1996. 97 S. |