Postoje dětí k seniorům a jejich případná změna v interakci s nimi
| Název práce v češtině: | Postoje dětí k seniorům a jejich případná změna v interakci s nimi |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Children's attitude to seniors and the potential change in the interaction with them |
| Klíčová slova: | Postoje, postoje dětí k seniorům, změna postojů, mezigenerační programy |
| Klíčová slova anglicky: | Attitudes, children’s attitudes toward elderly, attitude change, intergenerational programs |
| Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 24.04.2013 |
| Datum zadání: | 24.04.2013 |
| Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.05.2013 |
| Datum a čas obhajoby: | 24.06.2014 08:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.05.2014 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2014 |
| Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
| Oponenti: | PhDr. Václav Mertin |
| Zásady pro vypracování |
| Tématem práce budou tři menší tematické okruhy. Zprvu se budu se věnovat vymezení postojů, tzn. jak postoje vznikají, jak se utvářejí a co jejich vývoj ovlivňuje, dále jak se postoje proměňují; metody jejich zjišťování a měření. Postoji se budu zabývat jednak v obecnější rovině a jednak s ohledem na specifika postojů dětí vůči seniorům. V další části se pak zaměřím na možné kontexty setkávání dětí a seniorů. Budu se zabývat konkrétními situacemi od forem soužití těchto dvou skupin, dlouhodobého podílení se seniorů na výchově dětí až po zorganizované situační interakce v rámci různých institucí. V souvislosti s tímto se také zaměřím na vybrané organizace, které se problematice setkávání dětí a seniorů věnují a na těchto interakcích se podílejí. Poslední tematickou oblastí, která se však bude prolínat celou prací, bude vliv konkrétních interakcí na postoje dětí vůči seniorům, tzn. zda-li a jak se proměňují postoje dětí v návaznosti na určitý druh setkávání se se seniory. Cílem této práce bude popsat, vliv konkrétních typů interakcí dětí se seniory na utváření či změnu postojů dětí, tedy souvislost mezi intenzitou, druhem a kvalitou kontaktu a postojem dětí k této skupině. |
| Seznam odborné literatury |
| Možný, I. (2004). Mezigenerační solidarita: výzkumná zpráva z mezinárodního srovnávacího výzkumu "Hodnota dětí a mezigenerační solidarita". (138, ix s.) Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno. Pichaud, C., & Thareau, I. (1998). Soužití se staršími lidmi: praktické informace pro ty, kdo doma pečují o staré lidi, i pro sociální a zdravotnické pracovníky. (1. vyd., 156 s., Překlad Abigail Kozlíková). Praha: Portál. Lehr, U., & Thomae, H. (c2000). Psychologie des Alterns. (9. Aufl., neu bearbeitet /). Wiebelsheim: Quelle. Liegle, K. (2003). Generationenbeziehungen in Familie und Gesellschaft. (1. Aufl.) Konstanz: UVK Verl.-Ges. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. (2006). (Vyd. 1., 769 s., Editor Miles Hewstone, Wolfgang Stroebe). Praha: Portál. Tošnerová, T. (2002). Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. (1. vyd.) Praha: Ambulance pro poruchy paměti. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie. (Vyd. 1., 467 s.) V Praze: Karolinum. Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. (Vyd. 1.) Praha: Karolinum. Vidovićová, L. (2008). Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. (1. vyd., 233 s.) Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.