Filosofie výchovy v díle Jana Amose Komenského
Název práce v češtině: | Filosofie výchovy v díle Jana Amose Komenského |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Philosophy of Education in the Work of John Amos Comenius |
Klíčová slova: | Výchova, J. A. Komenský, filosofie, pedagogika, teologie, dílo Jana Amose Komenského, 17. století. |
Klíčová slova anglicky: | Education, J. A. Comenius, philosophy, pedagogic, theology, work of John Amos Comenius, 17th century. |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | HTF - Katedra historické teologie a církevních dějin (28-04) |
Vedoucí / školitel: | doc. ThDr. Mgr. Ing. Kamila Veverková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 04.04.2013 |
Datum zadání: | 04.04.2013 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.04.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2015 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 06.09.2015 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2015 |
Oponenti: | prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek |
Zásady pro vypracování |
Osoba Jana Amose Komenského[1]je pro mě velmi inspirujícím učitelem, filosofem a teologem. Právě proto se jeho myšlenkami zabývám v mé bakalářské a také i v diplomové práci, která již blížeji rozpracovává myšlenkové směřování Komenského jako filosofa a učitele. Postavila jsem se před nelehký úkol snažit se v jeho díle načrtnout linii, která by měla vychovatelský ráz a zároveň kde se snaží nastínit problematiku výchovy jako metodické praxe. Budu tedy zmiňovat jednak život tohoto velkého pedagoga, co ho utvářelo a kteří myslitelé ho v tomto snažení pedagogického rázu nejvíce ovlivnili.
V první části mé práce se snažím načrtnout, co je vlastně v Komenského podání filozofií, s čímž mi nejvíce vypomáhá Patočka, který se Komenského myšlenkami zabýval ve svých dílech o něm. Proto se v první části věnuji skrze náhled Jana Patočky a jiných myslitelů, kteří se Komenským zabývali hlouběji. V další části se snažím nastínit, jak by asi mělo vypadat vývoj či historie výchovy jako takové u Komenského, tedy již v jeho díle a skrz optiku ostatních myslitelů. Budu zde zmiňovat úlohu učitele, která je i dnes podobně koncipována a vnímána, také jeho pedagogický um a úsilí, se kterým se věnuje žákům. Komenský zde zmiňuje, co by měl učitel umět, zvládat a jak by měla vypadat i jeho osobnost, aby mohl takové povolání vykonávat. Nahlíží na pedagoga jako celkovou osobnost, která by měla disponovat určitým pedagogickým umem a určitým náhledem na svět, který je pro pedagoga výrazně podstatný. Později zde Komenský načrtává výraz pansofie jako vědy, které se věnuje, velmi nosnou část svého života a nahlíží na ni jako na filozofii, kterou by mělo vyučování probíhat. Je to celkový obraz toho, jak by se měl člověk chovat, čeho by měl dbát a vůbec kam svým životem směřovat. Pansofie je nejvýznamnějším pojmem celé Komenského práce, proto i já se budu věnovat více této oblasti pod rouškou díla Obecná porada o nápravě věcí lidských[2]. Tato Obecná porada bude později v mém díle citována a konkrétně hodnocena, neboť je to dílo jak jsem již zmínila stěžejní. Budu zde vycházet z metodologie díla Jana Patočky, který se věnuje Komenskému ve svých knihách. V poslední části mé práce tedy ve třetí oblasti se budu věnovat filosofii výchovy přímo v díle Jana Amose Komenského. Budu zde zmiňovat nejdůležitější oblasti jeho výchovy - poznatky, které během své učitelské praxe získal a i takové, které si bohužel nestihl již ověřit, ale my můžeme a tak se dělo i děje. Komenský jako velký učitel národů, ve své době ne tak zcela brán vážně se později dočká velkého úspěchu svých děl a i myšlenek, které celý svět zasáhnou jako pedagogická reforma a novinka. Dnes již víme vše o Komenského díle, je tedy možné nastínit, jak by mohl ideální učitel působit a co by měl mít za vlastnosti? Lze také říci, co by se mělo ve škole učit, na co klást největší důraz a co je méně potřebné? Lze z Komenského myšlenek vyjmout určitou metodiku pro školu? Nebo je to vše jedna částečná informace bez souvislostí? Je Komenského filosofie výchovy celkovým dílem nebo je poskládáno z kusých poznatků bez niti? Na tyto otázky budu hledat níže odpovědi a zároveň se Vám budu snažit nastínit Komenského osobnost a osobu, abychom předešli pouhému načrtávání myšlení bez ladu. Komenský je osobnosti složitá a plná temných zákoutí, ovšem ve svém díle je plně položen základ jeho myšlení a pohnutek, které měl. Nyní se již budu věnovat přímo Komenskému a jeho filosofii výchovy. [1]Osobností Jana Amose Komenského se naposledy zabývala Milada Blekastad. Odkazuji tímto na její monografii: BLEKASTAD, Milada: Comenius, Versuch eines Umrisses von Leben, Werk und Schicksal des Jan Amos Komenský, Universitetsvorlaget Oslo Academia Praha 1969, 892 s. [2]KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992. s. 360. ISBN 80-205-0227-0. |
Seznam odborné literatury |
BLEKASTAD, Milada: Comenius, Versuch eines Umrisses von Leben, Werk und Schicksal des Jan Amos Komenský, Universitetsvorlaget Oslo Academia Praha 1969, 892 s.
DR. KVAČALA, Jan. Jan Amos Komenský: jeho osobnost a jeho soustava vědy pedagogické. Praha: Dědictví Komenského, 1920. 170 s. FLOSS, Pavel. Jan Amos Komenský: od divadla věcí k dramatu člověka. Ostrava: Profil, 1970. 168 s. FLOSS, Petr: Labyrint světa a ráj srdce. Příbram, 1992. ISBN 80-85245-27-2 GILLMAN, Neil. Vzkříšení a nesmrtelnost v židovském myšlení. Praha: Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-871-6. S. 26. CHOCHOLOVÁ, Svatava; PÁNKOVÁ, Markéta; STEINER, Martin: Jan Amos Komenský:Odkaz kultuře vzdělávání. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1700-0 KRATOCHVÍL, Zdeněk: Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha: Academia, 2009. 472s. ISBN 978-80-200-1789-5, str. 19 MOLNÁR, Amedeo; REJCHRTOVÁ, Noemi. Jan Amos Komenský: O sobě. Praha: Odeon, 1989. 373 s. KRATOCHVÍL, Zdeněk: Filosofie mezi mýtem a vědou. Praha: Academia, 2009. 472s. ISBN 978-80-200-1789-5 KOPECKÝ, Jaromír; PATOČKA, Jan; KYRÁŠEK, Jiří. Jan Amos Komenský: nástin života a díla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1957. 272 s. ISBN 978-80-200-1700-0 PALOUŠ, Radim. Komenského boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 141 s. ISBN 80-04-25615-5. PALOUŠ, Radim: Paradoxy výchovy. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6. PATOČKA, Jan. Komeniologické studie I. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-52-6. PATOČKA, Jan. Komeniologické studie II. Praha: Oikoymenh, 1998. ISBN 80-86005-03-4. PATOČKA, Jan. Komeniologické studie III. Praha: Oikoymenh, 2003. ISBN 80-7298-079-3. POPELOVÁ, Jiřina. J. A. Komenského cesta k všenápravě. Praha: SPN, 1958. 428 s. PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. ŘÍČAN, Rudolf. Jan Amos Komenský: muž víry, lásky a naděje. Praha: Kalich, 1971. 145 s. STÖRIG, Hans Joachim: Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 653s. |