Komunikace dívek s Rettovým syndromem
| Název práce v češtině: | Komunikace dívek s Rettovým syndromem |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Communication in girls with Rett Syndrome |
| Klíčová slova: | Rettův syndrom, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence |
| Klíčová slova anglicky: | Rett Syndrome, communication impairement, communication intervention |
| Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 02.04.2013 |
| Datum zadání: | 02.04.2013 |
| Datum a čas obhajoby: | 02.06.2014 00:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.04.2014 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2014 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
| Oponenti: | PhDr. Lucie Durdilová, Ph.D. |
| Předběžná náplň práce |
| Předmětem práce je komunikace u dívek s Rettovým syndromem, což je závažné neurologické
onemocnění, vedoucí ke kombinovanému postižení a vážně narušené komunikační schopnosti. Cílem bakalářské práce je popsat komunikační schopnosti dívek s Rettovým syndromem, roli rodičů v rozvoji komunikace a možnosti logopedické intervence. Tato problematika je představena na kazuistikách tří dívek s Rettovým syndromem různého věku, získaných polostrukturovaným rozhovorem s rodiči nebo blízkými dívek a zúčastněným pozorováním projevů dívek a jejich interakce s okolím. Výsledkem výzkumu je popis motorických a komunikačních dovedností a metod, užívaných k rozvoji komunikace u tří dívek s Rettovým syndromem. Výzkum ukazuje, že i přesto, že komunikační možnosti dívek s Rettovým syndromem jsou velmi individuální, rodiče hledají způsoby, jak komunikační dovednosti dívek rozvíjet a od speciálních pedagogů očekávají odborné vedení, kterého se jim podle jejich názoru dostává nedostatečně. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| This thesis investigates the communication in girls with Rett syndrome. Rett syndrome is a
severe neurological disorder leading to multiple disabilities and severely impaired communication skills. The aim of the thesis is to describe the communication skills of girls with Rett Syndrome, the role of parents in the development of communication and the possibilities for communication intervention. This issue is presented on case histories of three girls with Rett Syndrome of various ages, acquired from semi-structured interviews with parents or caregivers of girls and participative observation of girls’ behaviors and their interaction with the environment. The research results in the description of motor and communication skills and methods used to develop communication with the three girls with Rett Syndrome. Research shows that even though the communication capabilities of girls with Rett Syndrome are very individual, parents are looking for ways to develop the communication skills of their daughters and they expect the professional advice from special educators, which they, in their opinion gets poorly. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem