Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč)
Název práce v češtině: Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč)
Název v anglickém jazyce: Expression of Communicative Intentions (Early Child Speech)
Klíčová slova: komunikace, komunikační záměry, dětská řeč, osvojování
Klíčová slova anglicky: communication, communicative intention, child speech, acquisition
Akademický rok vypsání: 2012/2013
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.03.2013
Datum zadání: 14.05.2013
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.06.2013
Datum a čas obhajoby: 15.09.2014 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.07.2014
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Eva Filippová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je pragmaticky orientovaná analýza zaměřená na repertoár komunikačních záměrů a prostředků jejich vyjadřování v řeči dítěte ve věku cca 2 let; základem práce je případová studie vybraného dítěte.
Pokyny k postupu práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o komunikačních záměrech či pragmatických funkcích a prostředcích jejich vyjadřování a relevatní literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku.
2. Získat informovaný souhlas rodičů dítěte, které bude sledováno.
3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace dítěte v různých komunikačních situacích, materiál může být podle potřeby doplňován i dalšími metodami (např. pozorování, dotazník pro rodiče či rozhovor s rodiči aj.).
4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Materiál analyzovat z hlediska zaznamenaných komunikačních situací, komunikačních záměrů vyjadřovaných dítětem a prostředků, které dítě k vyjádření komunikačních záměrů používá. Výsledky srovnat s dosavadními poznatky odborné literatury.
Seznam odborné literatury
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010. (vybrané části)
Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001.
Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996.
Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (nebo jiná relevatní publikace o vývojové psychologii)
Časopisecké a sborníkové články k tématu, encyklopedická hesla; relevantní bakalářské a diplomové práce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK