Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč)
Název práce v češtině: | Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Expression of Communicative Intentions (Early Child Speech) |
Klíčová slova: | komunikace, komunikační záměry, dětská řeč, osvojování |
Klíčová slova anglicky: | communication, communicative intention, child speech, acquisition |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.03.2013 |
Datum zadání: | 14.05.2013 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.06.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 15.09.2014 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.07.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.09.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Eva Filippová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je pragmaticky orientovaná analýza zaměřená na repertoár komunikačních záměrů a prostředků jejich vyjadřování v řeči dítěte ve věku cca 2 let; základem práce je případová studie vybraného dítěte.
Pokyny k postupu práce: 1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o komunikačních záměrech či pragmatických funkcích a prostředcích jejich vyjadřování a relevatní literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku. 2. Získat informovaný souhlas rodičů dítěte, které bude sledováno. 3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace dítěte v různých komunikačních situacích, materiál může být podle potřeby doplňován i dalšími metodami (např. pozorování, dotazník pro rodiče či rozhovor s rodiči aj.). 4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu). 5. Materiál analyzovat z hlediska zaznamenaných komunikačních situací, komunikačních záměrů vyjadřovaných dítětem a prostředků, které dítě k vyjádření komunikačních záměrů používá. Výsledky srovnat s dosavadními poznatky odborné literatury. |
Seznam odborné literatury |
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010. (vybrané části) Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001. Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996. Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979. Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (nebo jiná relevatní publikace o vývojové psychologii) Časopisecké a sborníkové články k tématu, encyklopedická hesla; relevantní bakalářské a diplomové práce. |