Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením
Název práce v češtině: | Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Self-esteem of university students with severe hearing disabilities |
Klíčová slova: | sluchové postižení, sebepojetí, komunikace, jazykový kód, znakový jazyk, orální prostředí, dotazník, sebehodnotící škály |
Klíčová slova anglicky: | hearing impairment, self-esteem, communication, language code, sign language, oral environment, questionnaire, self-typing |
Akademický rok vypsání: | 2012/2013 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.03.2013 |
Datum zadání: | 07.04.2014 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2014 14:30 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2014 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2014 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. |
Konzultanti: | Alena Škaloudová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se bude zaměřovat na sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením ve skupině respondentů s těžším sluchovým postižením, aktuálně studujících vysokou školu.
Přístup - kvalitativní (kazuistický), s případným využitím již existujících diagnostických nástrojů pro hodnocení sebehodnocení v dospělosti. Doplnění informací o respondentech přinese původní strukturovaný dotazník, který si vytvoří studentka sama. Autorka si bude klást otázky ve vztahu k sebehodnocení studentů s těžkým sluchovým postižení, zda mají nějaké typické charakteristiky, podobné zážitky z dosavadního života, které ovlivnily jejich formování sebepojetí, případně i nějaké kritické momenty (v přístupech rodiny, učitelů/školy, vrstevníků). |
Seznam odborné literatury |
BLATNÝ, M. a PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Tišnov, SCAN, 2003.
BUKÁČKOVÁ, Lucie. Hodnoty a sebepojetí žáka s handicapem [online]. 2011 [cit. 2013-01-04]. Diplomová práce. PALACKÝ UNIVERSITY IN OLOMOUC, Faculty of Education. Vedoucí práce Marie Chrásková. Dostupné z: <http://theses.cz/id/gmazju/>. CAMERON, JAMES E. Social identity and the pursuit of possible selves: Implications for the psychological well-being of university students. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, Vol 3(3), Sep 1999, 179-189. doi: 10.1037/1089-2699.3.3.179 CROWE T. V. Self-Esteem Scores Among Deaf College Students: An Examination of Gender and Parent’s Hearing Status and Signing Ability. Journal of Deaf Education, 8, str. 199-206, 2003. OXFORDJOURNALS [online]. GRABOVSKÁ, Lenka. Sebepojetí u osob se sluchovým postižením [online]. 2009 [cit. 2013-01-04]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Radka Horáková. Dostupné z: <http://is.muni.cz/th/105452/pedf_b/>. ISRAELITE, N., OWER, J., GOLDSTEIN, G. Hard-of-Hearing Adolescents and Identity Construction: Influences of School Experiences, Peers, and Teachers J. Deaf Stud. Deaf Educ. (2002) 7(2): 134-148 doi:10.1093/deafed/7.2.134 JAMBOR E., ELLIOT M. Self-esteem and Coping Strategie among Deaf Students. Journal of Deaf Studies and Deaf Educational, 10, 1, str. 63-81, 2005. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha, Karolinum, 2002. ISBN 8024603292 KVASNIČKOVÁ, Věra. Motivace, postoje a osobnost řádových sester; srovnání úspěšnosti zvládání stresových situací lidí, kteří zasvětili život Bohu, a běžné populace [online]. 2010 [cit. 2013-01-04]. Bakalářská práce. PALACKÝ UNIVERSITY IN OLOMOUC, Philosophical Faculty. Vedoucí práce Martin Kupka. Dostupné z: <http://theses.cz/id/jn121k/>. MACHANOVÁ, Markéta. Fenomén sebehodnocení: Psychometrická analýza dotazníku SLCS-R [online]. 2009 [cit. 2013-01-04]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Marek Blatný. Dostupné z: <http://is.muni.cz/th/124096/ff_m/>. OSECKÁ, L., BLATNÝ, M. Struktura globálního vztahu k sobě: analýza Rosenbergovy škály sebehodnocení – replikace. Československá psychologie, 41, 6. Praha, 1997. s. 481-486. ISSN 0009062X POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum 2007. – 197 s. – ISBN 978-80-246-1300-0 POTMĚŠIL, M. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita 2010. – 197 s. – ISBN 978-80-210-5184-3 PROCHÁZKOVÁ, V. Identita - jak ji prožívají nedoslýchaví lidé. Info-Zpravodaj 2/2006. |
Předběžná náplň práce |
Práce se bude zaměřovat na sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením ve skupině respondentů s těžším sluchovým postižením, aktuálně studujících vysokou školu.
Přístup - kvalitativní (kazuistický), s případným využitím již existujících diagnostických nástrojů pro hodnocení sebehodnocení v dospělosti. Doplnění informací o respondentech přinese původní strukturovaný dotazník, který si vytvoří studentka sama. Autorka si bude klást otázky ve vztahu k sebehodnocení studentů s těžkým sluchovým postižení, zda mají nějaké typické charakteristiky, podobné zážitky z dosavadního života, které ovlivnily jejich formování sebepojetí, případně i nějaké kritické momenty (v přístupech rodiny, učitelů/školy, vrstevníků). |